«Φωτιές» μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ άναψε η κατάθεση του Δημήτρη Ρέππα στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.
Ο πρώην υπουργός των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, που χρημάτισε υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων από το 2009 ως το 2011, κατέθεσε την άποψη πως ήταν θέμα χρόνου να γίνει ένα δυστύχημα, διότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, δεν υπήρχε επαρκές προσωπικό, ενώ και ο μοιραίος σταθμάρχης ήταν ακατάλληλος.
«Εάν είχε ολοκληρωθεί η εκτέλεση της σύμβασης 717, θα είχαμε σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, και θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα», τόνισε ο Δημήτρης Ρέππας.
Όπως σημείωσε, «κατά την κυβερνητική μας θητεία, (α) σε κάθε μεγάλο σταθμό, όπως αυτός της Λάρισας, υπήρχαν δύο σταθμάρχες και ένας επιθεωρητής και αυτό δεν υπήρχε πλέον στην περίπτωση του δυστυχήματος, (β) σε κάθε αμαξοστοιχία υπήρχε ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας, που είχε την ευθύνη της επικοινωνίας με τα άλλα συνεργαζόμενα μέρη, που ούτε αυτό υπήρχε και (γ) σταμάτησε να λειτουργεί το Κέντρο Παρακολούθησης Κυκλοφορίας που εδρεύει στην οδό Καρόλου».
«Υπάρχει πολιτική ευθύνη»
Ο Δημήτρης Ρέππας έκανε λόγο για «βαρύτατες πολιτικές ευθύνες» και τόνισε ότι ο ΟΣΕ, τις τελευταίες δεκαετίες, έχει λάβει από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα δημόσια ταμεία πάρα πολλά χρήματα, αλλά δεν έχουν πάει όλα στη σωστή κατεύθυνση και δεν ολοκληρώθηκαν τα έργα.
Ο πρώην υπουργός ρωτήθηκε από τον βουλευτή της ΝΔ, Λάζαρο Τσαβδαρίδη, για τη μεγάλη μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ κατά τη δική του θητεία στο Υπουργείο Μεταφορών: «Λέτε ότι με το νόμο σας, ο ΟΣΕ στερήθηκε το 50% σχεδόν του δυναμικού του. Αυτό δεν δημιούργησε πρόβλημα στην ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου;».
Από τις υπηρεσίες κυκλοφορίας και ασφάλειας «δεν μετατάχθηκε κανείς», απάντησε ο κ. Ρέππας.
Σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη, τι θα έκανε ο ίδιος για καταγγελίες που αφορούσαν θέματα ασφάλειας, ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ τόνισε πως «εμείς αυτό που κάναμε είναι να μην αγνοήσουμε, να μην πετάξουμε στο καλάθι των αχρήστων, οποιοδήποτε κείμενο ερχόταν σε μας».
«Δεν θα κάναμε αυτό που έγινε πολύ αργότερα, όταν ο αρμόδιος υπουργός δήλωσε ότι αγνοεί ένα χαρτί, που πήγε από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, και μάλιστα στο εμπιστευτικό του πρωτόκολλο το 2021. Τα μελετήσαμε όλα. Οι επικεφαλής των Οργανισμών ασχολήθηκαν και έδωσαν τις απαντήσεις που μπορούσαν να δώσουν, ενώ τις αναφορές των εργαζομένων πάντα τις συζητούσαμε και παίρναμε υπόψη μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Ρέππας.
ΝΔ: Χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις πολιτικές του ευθύνες
«Χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις πολιτικές ευθύνες που βαραίνουν τον ίδιο, κατά την περίοδο 2009-2011, όταν ήταν υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, εμφανίστηκε στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής που διερευνά τα αίτια του δυστυχήματος των Τεμπών, ο Δημήτρης Ρέππας», σημείωσαν κύκλοι της πλειοψηφίας των μελών της εξεταστικής επιτροπής.
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, «ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, με ευκολία κατηγόρησε την παρούσα κυβέρνηση για καθυστέρηση στην αποκατάσταση του κέντρου τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, ‘ξέχασε’ όμως ότι ο ίδιος, ως πολιτικός προϊστάμενος του ΟΣΕ, δεν προχώρησε κανένα έργο για την προώθηση του συστήματος αυτού, ούτε ‘θυμήθηκε’ ότι η παρούσα κυβέρνηση ολοκλήρωσε τη σύμβαση 717, η υλοποίηση της οποίας εκκρεμούσε σχεδόν για μια δεκαετία».
Οι κύκλοι της πλειοψηφίας σχολίασαν, επίσης, ότι «με προκλητικό τρόπο, ο κ. Ρέππας υπερασπίστηκε με πάθος τη θητεία του και την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, αφήνοντας ωστόσο αναπάντητο το ερώτημα γιατί δεν έκανε τίποτα ώστε να προωθήσει τα έργα ύψους 200 εκατ. ευρώ της περιόδου 1985-2000, τα οποία δεν παραδόθηκαν, υποστηρίζοντας πως σε εκείνη την περίπτωση οι επεκτάσεις συμβάσεων ήταν δικαιολογημένες».
«Ο αρχιτέκτονας της εξαθλίωσης του ΟΣΕ που μείωσε κατά 50% την περίοδο 2010-11 το προσωπικό σιδηροδρόμου, τα βρήκε όλα καλώς καμωμένα, πάρα το γεγονός πως από 5.151 εργαζόμενους, ο Οργανισμός βρέθηκε με μόλις 2.350», τόνισαν μάλιστα για τον Δημήτρη Ρέππα και τη θητεία του στο Υπουργείο Μεταφορών.
Και υποστήριξαν πως «η μείωση του προσωπικού έφερε αλυσιδωτά προβλήματα, μεταξύ των οποίων η εγκατάλειψη συντήρησης των ακριβά αγορασμένων συστημάτων ασφαλείας. Είναι ενδεικτικό ότι μόλις έληξε η θητεία του κ. Ρέππα, άρχισε η διαδικασία δημοπράτησης για την ανάταξη και αναβάθμιση των συγκεκριμένων συστημάτων, δηλαδή το αντικείμενο της 717, κάτι που θα ήταν περιττό εφόσον η συντήρηση γινόταν κανονικά».
«Αρχιτέκτοντας της εξαθλίωσης του ΟΣΕ ο Ρέππας»
«Παρόλα αυτά», προσέθεσαν, «ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, βρήκε ‘λογική’ τη μείωση του προσωπικού εκείνη την περίοδο, υποστηρίζοντας πως το σύνολο των εργαζομένων ήταν 5.151 και μετατάχθηκαν 2.800, ενώ υποστήριξε ότι το προσωπικό ασφαλείας ήταν ελαφρώς μειωμένο λόγω περικοπής τμήματος του δικτύου και αναστολής λειτουργίας».
«Ούτε λόγος, βέβαια, για το γεγονός ότι η αναστολή λειτουργίας γραμμών στην Πελοπόννησο αντιστοιχεί σε μόλις 20% του δικτύου, ενώ η μείωση προσωπικού επί των ημερών του άγγιξε το 50%. Αυτή η αναντιστοιχία δικαίως εγείρει ζητήματα ασφαλείας, που όμως δεν φάνηκε να συγκινούν τον πρώην υπουργό, ο οποίος επέλεξε σε όλη τη διάρκεια της μαραθώνιας κατάθεσής του να αποτινάξει κάθε σκιά ευθύνης από πάνω του», σημείωσαν κύκλοι της πλειοψηφίας των μελών της επιτροπής.
«Είναι ενδεικτικό», όπως τόνισαν, ότι «σχετικά με την απουσία κάθε αναφοράς στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων στη σύμβαση 3891/2010, η μόνη απάντησή του ήταν πως η πρόνοια για την ασφάλεια είναι… αυτονόητη. Μίλησε με μισόλογα, αποκάλυψε πως επί ΣΥΡΙΖΑ καταργήθηκε ο προϊστάμενος ασφαλείας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προέταξε τον ανθρώπινο παράγοντα ως υπεύθυνο για τα ατυχήματα προκαλώντας μια ακόμη αντίφαση».
Ανέφεραν, επίσης, ότι «από την κατάθεση του κ. Ρέππα, προέκυψε πάντως το γεγονός ότι «η κυβέρνηση που υπηρέτησε δεν είχε ως προτεραιότητα τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, που αφέθηκε στη μοίρα του».
ΣΥΡΙΖΑ: Αποδομεί το κυβερνητικό αφήγημα περί ανθρώπινου λάθους
«Αποκαλυπτική» χαρακτήρισαν την κατάθεση Ρέππα, από την πλευρά τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, που είναι μέλη της εξεταστικής επιτροπής.
Σύμφωνα με τους βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης Β. Κόκκαλη, Αλ. Αυλωνίτη, Δ. Καλαματιανό και Γ. Σαρακιώτη, στην κατάθεσή του, ο κ. Ρέππας ισχυρίστηκε «ότι υπήρχαν πολλοί λόγοι και αιτίες που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα, όπως η μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης από τον Ιούλιο του 2019 και εφεξής, εξαιτίας πυρκαγιάς που είχε εκδηλωθεί».
«Παρά το γεγονός ότι η ευθύνη αποκατάστασης της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα ανήκε αποκλειστικά στην κυβέρνηση και η αποκατάσταση απαιτούσε μια ελάχιστη δαπάνη, εντούτοις ουδέποτε η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποκατέστησε το σύστημα τηλεδιοίκησης, το οποίο παρέμεινε μέχρι και το δυστύχημα εκτός λειτουργίας», σημείωσαν.
Και τόνισαν πως «αν λειτουργούσε, όπως είπε ο κ. Ρέππας, θα είχε αποτρέψει το δυστύχημα».
Για να σημειώσουν χαρακτηριστικά πως «καταρρέει για άλλη μία φορά το αφήγημα της ΝΔ, ότι πρόκειται μόνο για ανθρώπινο λάθος ενός σταθμάρχη, ο οποίος – σύμφωνα με τον κ. Ρέππα – δεν προσελήφθη με αξιοκρατικά κριτήρια».
«Ως ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ», ανέφεραν οι τέσσερις βουλευτές, «θεωρούμε δεδομένες τις κυβερνητικές ευθύνες για το πολύνεκρο δυστύχημα, που έχουν το ονοματεπώνυμο ‘Κώστας Αχ. Καραμανλής’, ο οποίος πέταξε στον κάλαθο των αχρήστων – όπως κατέθεσε και ο κ. Ρέππας – το εμπιστευτικό έγγραφο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, που κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών στις 4/10/2021».