Οι περισσότεροι άνθρωποι αντιλαμβάνονται την Κοκό Σανέλ μέσα από τα κλασικά και θρυλικά πατρόν της, μέσα από τις ιστορίες για την ταπεινή καταγωγή της και φυσικά, μέσα από την σχετικά πρόσφατη αποκάλυψη της σχέσης της με τους Ναζί, μέσω βιογραφιών και ντοκιμαντέρ.
Η σχεδιάστρια μόδας είναι γνωστό πως βοήθησε σε μυστικές αποστολές της Άμπβερ κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ως πράκτορας F-7124 με το κωδικό όνομα «Westminster».
Παρόλα αυτά, η διαχρονικότητα του οράματός της για την γυναικεία φιγούρα παραμένει κορυφαία και καθοριστική για την ιστορία της μόδας, το παρόν, το παρελθόν, το μέλλον της.
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν ιδέα για τον τρόπο με τον οποίο η Κοκό Σανέλ έφυγε από αυτή τη ζωή.
Όποιος ενδιαφέρεται για τη μόδα γνωρίζει ποια ήταν η Κοκό Σανέλ -σύμβολο αληθινής κομψότητας και φινέτσας- και τι πέτυχε στην επιτυχημένη και μακρά καριέρα της, την αυτοκρατορία που έχτισε και την πολύτιμη παρακαταθήκη που άφησε.
Πώς ήταν, όμως, η τελευταία μέρα επί της γης μιας από τις μεγαλύτερες σχεδιάστριες μόδας όλων των εποχών;
Η Κοκό Σανέλ γεννήθηκε με την κομψότητα στο αίμα της
Η διάσημη Γαλλίδα σχεδιάστρια και διάσημη επιχειρηματίας άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Παρίσι το 1910, το οποίο έθεσε τα θεμέλια για την αυτοκρατορία της μόδας που την έκανε διάσημη σε όλο τον κόσμο.
Η Κοκό Σανέλ όχι μόνο δημιούργησε στιλάτα και κομψά ρούχα αλλά στην πραγματικότητα έφερε επανάσταση στη μόδα. Κυριολεκτικά. Το στυλ της αναγνωρίζεται μέσα από την φινέτσα, την ρευστότητα, τον εκσυγχρονισμό και την ανεπιτήδευτη πολυτέλεια σε συνδυασμό με την άνεση. Μιλάμε για μια γυναίκα που δημιούργησε ένα στυλ στο οποίο παρέμεινε πιστή σε όλη της τη ζωή –καθώς και το στυλ στο οποίο παραμένουν πιστές πολλές προνομιούχες γυναίκες ανά τον πλανήτη.
Η έννοια του unisex και των ρευστών πατρόν
Στην αρχή, σχεδίαζε κυρίως καπέλα και στη συνέχεια πέρασε στα ρούχα. Δεν άργησε να δημιουργήσει τεράστιες τσάντες, αρώματα, δίχρωμα παπούτσια που έγραψαν ιστορία χτυπώντας διάνα στην καρδιά της κομψότητας, ρολόγια, unisex αξεσουάρ και κοσμήματα.
Η Κοκό Σανέλ δημιούργησε το μικρό μαύρο φόρεμα, το οποίο έγινε το απαραίτητο item για την γκαρνταρόμπα κάθε γυναίκας που θέλει να είναι κομψή και ενημερωμένη, έκανε δημοφιλή τα παντελόνια στις γυναίκες σε μια εποχή που οι γυναίκες δεν έβγαιναν ποτέ από τα φορέματα και τις φούστες.
Όσο για τα κοσμήματα Chanel, αυτά κατά πάσα πιθανότητα θα περάσουν στην ιστορία της μόδας, σε κάποιο ανάλογο κεφάλαιο όπως «καλλωπισμός και κοσμήματα στην Αρχαία Ελλάδα». Τόσο μαγνητική γοητεία ασκούν στο fashion (και μη) κοινό.
Η Κοκό Σανέλ ήταν γνωστή για την αποφασιστικότητα και την αφοσίωση με την οποία εργαζόταν, για τη μανία της και το πάθος που είχε για τη μόδα και το στυλ, το οποίο πάθος τη συνόδευε μέχρι την τελευταία ημέρα της ζωής της. Ήταν σε ηλικία 87 ετών όταν πέθανε.
Δείτε μερικές φωτό της στο βίντεο
Η στιγμή του θανάτου της Κοκό Σανέλ
Τι έγραψε ο Τύπος εκείνη την εποχή; Σύμφωνα με το «Click for Women», στις 10 Ιανουαρίου του 1971, οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο σχετικά με τον θάνατο της Κοκό Σανέλ, αναφέροντας ότι η διάσημη σχεδιάστρια μόδας άφησε την τελευταία της πνοή στο δωμάτιό της, στο ξενοδοχείο Ritz στο Παρίσι, με απόλυτα γαλήνιο και ειρηνικό τρόπο.
Οι κοντινοί της άνθρωποι δήλωσαν ότι η Κοκό δεν υπέφερε και δεν έδειξε κανένα σημάδι ότι ήταν άρρωστη πριν πεθάνει.
Για την ιστορία να πούμε, ότι αφού οι Ναζί κατέλαβαν το Παρίσι το 1940, η Σανέλ έκανε σχέση με τον βαρόνο Hans Günther von Dincklage, αξιωματικό της Άμπβερ, της γερμανικής στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών. Το ειδύλλιό τους επέτρεψε στην σχεδιάστρια να μετακομίσει σε ένα από τα άνετα διαμερίσματα στο παρισινό Hôtel Ritz, που τότε ήταν και γερμανικό αρχηγείο, και την κράτησε σταθερά στην υψηλή κοινωνία, στην οποία είχαν επίσης διεισδύσει Γερμανοί αξιωματικοί.
Οι σχέσεις της Σανέλ με τον Dincklage της επέτρεψαν επίσης να ασχοληθεί με σημαντικά προσωπικά ζητήματα. Η πιο πιεστική ήταν η ανάγκη της να φροντίσει για την απελευθέρωση του ανιψιού της André Palasse, ο οποίος είχε φυλακιστεί σε γερμανικό stalag το 1940.
Στη συνέχεια, υπήρχαν τα επιχειρηματικά της συμφέροντα: Από το 1924, όταν η εβραϊκή οικογένεια Βερτχάιμερ είχε υποστηρίξει το λανσάρισμα της σειράς αρωμάτων της με αντάλλαγμα το μεγαλύτερο μέρος των κερδών, η σχεδιάστρια προσπαθούσε να επαναδιαπραγματευτεί τα πράγματα με ευνοϊκότερους όρους για αυτήν. Με την επιβολή των γερμανικών νόμων που ανάγκαζαν τους Εβραίους να εγκαταλείψουν τις επιχειρήσεις τους, η Σανέλ έβλεπε την ευκαιρία να διεκδικήσει έναν προσοδοφόρο κλάδο για την αυτοκρατορίας της. Εκεί που οι άλλοι έβλεπαν πόνο, αυτή δρούσε με κυνισμό και τακτική.
Ποια ήταν τα τελευταία λόγια της Κοκό Σανέλ;
Μια μέρα πριν πεθάνει, οι εργαζόμενοι στον οίκο Chanel είπαν ότι η σχεδιάστρια μόδας εργαζόταν ακούραστα για να κάνει τέλεια τη συλλογή που δούλευε. Η Κοκό ανέλυε κάθε λεπτομέρεια των δημιουργιών της, έλεγχε τα κουμπιά, τα στριφώματα, τα εισερχόμενα υλικά, τα πάντα.
Οι υπάλληλοί της σοκαρίστηκαν όταν έμαθαν ότι η Σανέλ είχε πεθάνει, επειδή φαινόταν σε καλή φυσική κατάσταση παρά την προχωρημένη της ηλικία.
Ένας από τους υπαλλήλους είπε μάλιστα ότι η Κοκό φαινόταν να βιάζεται να τελειώσει τη συλλογή σαν να ήξερε ότι δεν της έμενε πολύς χρόνος. «Ήθελε να τα έχει όλα έτοιμα λίγο πριν πεθάνει», είπε.
Πριν φύγει από τη ζωή, η Κοκό Σανέλ έκανε μια βόλτα με έναν φίλο της πριν αποσυρθεί στο δωμάτιο του ξενοδοχείου της.
«Βλέπεις, έτσι πεθαίνεις», απευθύνθηκε η σχεδιάστρια στην καμαριέρα της ως τελευταία της ατάκα πριν κλείσει για πάντα τα μάτια της.
Αυτά ήταν τα τελευταία λόγια της Κοκό Σανέλ σύμφωνα με τον μύθο.