Ενώ μπορεί να φαίνεται ότι η indie sleaze αισθητική ήταν γραφτό να είναι ο απόλυτος νικητής όταν τέθηκαν οι βάσεις για την επιλογή των πιο επιθυμητών ανδρών της χρονιάς, τα γούστα αλλάζουν τόσο γρήγορα όσο και οι φευγαλέες τάσεις της μόδας.
Λίγο μετά την τρέλα για τους effete gentlemen, σειρά πήραν οι himbo men: Στιβαροί, όμορφοι κύριοι των οποίων οι μύες υπερτερούν της νοημοσύνης τους (όπως ο Travis Kelce, ο φίλος της Taylor Swift).
Οριστική απόδειξη ότι η νέα αρρενωπότητα που τα μέσα ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανέδειξαν ως την πιο επιθυμητή είναι περισσότερο μάρκετινγκ παρά πραγματικότητα είναι το γεγονός ότι το περιοδικό People επέλεξε τον Πάτρικ Ντέμπσι (Patrick Dempsey) ως τον πιο σέξι άνδρα εν ζωή το 2023. «Η κοινωνία τείνει να προσκολλάται στο οικείο και το άνετο. Αυτού του είδους οι φιγούρες μπορούν να γίνουν αντιληπτές ως σίγουρες και προσιτές. Παρόλο που γίνεται λόγος για μια νέα αρρενωπότητα, υπάρχουν άνθρωποι που εξακολουθούν να αντιστέκονται στο άγνωστο ή σε κάτι ριζικά διαφορετικό. Γι’ αυτό οι άνδρες με τέτοια κομψότητα και προτίμηση στην κλασική ομορφιά τείνουν να μας κερδίζουν», εξηγεί η ψυχολόγος Lara Ferreiro.
Δείτε το βίντεο
Πίσω στο παρελθόν
Μπροστά σε μια επιλογή τόσο εκπληκτική (ο ηθοποιός έχει φύγει από τα φώτα της δημοσιότητας μετά το αντίο του στο Grey’s Anatomy) όσο και μη πρωτότυπη), αναρωτιόμαστε: τι κάνει έναν άνδρα σέξι; Σύμφωνα με τον Erick Pescador Albiach, κοινωνιολόγο, σεξολόγο και ειδικό στην Care Culture Development, είναι σαφές ότι είναι ακριβώς το ίδιο με το παρελθόν.
«Πολύ λίγα πράγματα έχουν αλλάξει όσον αφορά τα πρότυπα και το παραδοσιακό πρότυπο του αρρενωπού αρσενικού. Για ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας, αν οι αξίες που στηρίζουν την εξουσία και το τι είναι ένας σέξι άνδρας δεν αλλάζουν, δεν αλλάζει ούτε το πρωτότυπο. Με άλλα λόγια: Αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο εκτιμούμε το αρσενικό, αυτό που θεωρείται ελκυστικό θα είναι το ίδιο όπως πάντα: Ένα γωνιώδες πρόσωπο με σκληρά χαρακτηριστικά που αντιπροσωπεύει τον ανδρισμό και τη δύναμη, μισοξυρισμένο, με χαμένο βλέμμα και μισό χαμόγελο… Με λίγα λόγια, ένας ελαφρώς ανανεωμένος Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, μυώδης και λίγο πιο χαμογελαστός», υποστηρίζει.
«Παρόλο που η αλλαγή μπορεί να είναι αργή κατά καιρούς, η ποικιλομορφία στις εκφράσεις του ανδρισμού και της θηλυκότητας έχει κερδίσει αναγνώριση και αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός»
Ο άντρας-φεμινιστής
Ο κοινωνιολόγος επισημαίνει ότι, θεωρητικά, ένας σέξι άντρας στην εποχή μας θα έπρεπε να είναι φεμινιστής και, ως τέτοιος, ενσυναισθητικός. Ένας ευαίσθητος άντρας, που νοιάζεται για τον εαυτό του και τους ανθρώπους γύρω του, πιστός, με σεβασμό, τοποθετημένος απέναντι στην κακοποίηση και τη βία… Ωστόσο, πιστεύει ότι αυτό δεν είναι σέξι από τη μάζα, καθώς είναι το αντίθετο των συνηθισμένων ανδρικών αξιών. «Θα ήταν απαραίτητο να επανεφεύρουμε τον σέξι άνδρα, ώστε να μην είναι ο κυρίαρχος, όπως ακριβώς καταφέραμε να δούμε μια ισχυρή και όχι υποταγμένη γυναίκα ως σέξι», λέει ο Pescador.
Προηγουμένως, προσωπικότητες όπως ο Μπραντ Πιτ, ο Τσάνινγκ Τέιτουμ και ο Μάικλ Μ. Τζόρνταν είχαν τον τίτλο αυτό. Έτσι, είναι σαφές ότι η κανονιστική ομορφιά και οι μύες εξακολουθούν να είναι πιο αισθησιακές από την ευαλωτότητα και τις αδέξιες σιλουέτες. Και αυτό παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με την έκθεση Dating Trends 2024 της Bumble, το 32% των ερωτηθέντων δίνει προτεραιότητα στη συναισθηματική οικειότητα έναντι της σωματικής οικειότητας για λόγους ασφάλειας και κατανόησης.
Σύμφωνα με στοιχεία από μια μελέτη της Ashley Madison, το 5% των ερωτηθέντων αισθάνθηκε έλξη για ένα άτομο λόγω της ευφυΐας του- ο εραστής είναι γενικά πιο μορφωμένος από τον σύζυγο ή τον σύντροφο. Αν αυτό δεν ήταν αρκετό, σύμφωνα με την ιστοσελίδα γνωριμιών, το 31% των γυναικών έλκεται από ενδιαφέρουσες ιστορίες ζωής.
Οι sapiosexuals –νοοσεξουαλικοί ή ευφυϊολάγνοι- και η μόδα
Ο παράγοντας «μόδα» δεν επηρέασε την απόφαση του People να επιλέξει τον ηθοποιό ως τον Sexiest Man Alive, καθώς φαίνεται να ζει στη σκιά του «καυτού γιατρού» από τότε που σταμάτησε να εμφανίζεται στο Grey’s Anatomy.
Όπως εξήγησε η συντάκτρια Julie Jordan στο USA Today το 2012, για να επιλέξει τον πιο σέξι άνδρα της χρονιάς, το περιοδικό δίνει προσοχή στα σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα μέσα ενημέρωσης και στο τι λέει το κοινό για την κάλυψη των διασημοτήτων κατά τη διάρκεια του έτους. «Ρωτάμε επίσης τις γυναίκες διασημότητες ποιον θα ψήφιζαν ως τον πιο σέξι άνδρα στον κόσμο», διευκρίνισε η ίδια.
Επιπλέον, το περιοδικό συμβουλεύεται ομάδες εστίασης και ζητά ακόμη και από το προσωπικό της σύνταξης να δώσει τη δική του γνώμη.
«Αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο εκτιμούμε το αρσενικό, αυτό που θεωρείται ελκυστικό θα είναι το ίδιο όπως πάντα: Ένα γωνιώδες πρόσωπο με σκληρά χαρακτηριστικά που αντιπροσωπεύει τον ανδρισμό και τη δύναμη»
Η ομορφιά βρίσκεται στο εσωτερικό… εεε, στο εξωτερικό, φυσικά
Ακόμα και όταν προσπαθούμε να γιορτάσουμε τη νέα αρρενωπότητα και να αγκαλιάσουμε μια ανανεωμένη ευαισθησία, τα περιοδικά φοβούνται ακόμα να ωραιοποιήσουν τέτοιες φιγούρες; «Πιθανότατα ναι, γιατί αναζητούν αυτό που απευθύνεται σε ένα ευρύτερο κοινό. Αν ένας άντρας όπως ο Πάτρικ Ντέμπσι προκαλεί πολύ περισσότερο θόρυβο από έναν άλλο άντρα, θα επιλέξουν να τον βάλουν στο εξώφυλλο. Το κοινό κυριαρχεί. Τα mainstream περιοδικά συνήθως καθοδηγούνται από τις εμπορικές προτιμήσεις. Αν γνωρίζουν ότι ορισμένα πρότυπα ομορφιάς θα είναι πολύ πιο κερδοφόρα, δεν πρόκειται να διστάσουν να εξυμνήσουν περισσότερο αυτές τις πιο κλασικές εικόνες», εξηγεί η Ferreiro.
Ο Dan Wakeford, αρχισυντάκτης του People από το 2019 έως το 2022, δήλωσε ότι δεν είναι μόνο η εμφάνιση που λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση των υποψηφίων. Ανέφερε ως παράδειγμα τον Michael B. Jordan, ο οποίος επιλέχθηκε ως ο πιο σέξι άνδρας εν ζωή το 2020 για τον ακτιβισμό του στο κίνημα Black Lives Matter και για τον τρόπο με τον οποίο πάντα αγωνιζόταν για τα δικαιώματα των γυναικών.
Η Lara Ferreiro επισημαίνει ότι τα φυσικά χαρακτηριστικά είναι το πρώτο πράγμα που βλέπουμε και αυτό που κρίνουμε πρώτα, ακόμη και αν αργότερα έχουμε καλή ή κακή εντύπωση. «Ο πολιτισμός και τα μέσα ενημέρωσης μοιράζονται συχνά εικόνες ιδανικών σωματικής ομορφιάς που είναι πανταχού παρούσες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στη διαφήμιση και τον κινηματογράφο. Είναι φυσιολογικό ότι η σωματική διάπλαση είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάμε, αλλά φυσικά η σωματική διάπλαση δεν είναι το παν. Η ευαισθησία και η αίσθηση του χιούμορ είναι γοητευτικά προσόντα» λέει η ίδια.
Τα σωματικά πρότυπα κερδίζουν
Σε αυτό το σημείο, ο Erick Pescador Albiach διαφωνεί. «Στη φαντασία μας, τα σωματικά πρότυπα έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα και αυτά τα χαρακτηριστικά είναι αυτά που αντιπροσωπεύονται περισσότερο στις ερωτικές και σεξουαλικές σκηνές. Ένας άντρας μπορεί να είναι αστείος και να σε κάνει να γελάς, αλλά θα είναι ένας καλός φίλος, όχι κάποιος με τον οποίο θα πας στο κρεβάτι ή κάποιος στην αγκαλιά του οποίου θα πέσεις σε ένα κλαμπ. Οι άντρες που παίρνουν την ωραία του χορού στο σπίτι τους είναι ο Σούπερμαν, ο Θορ και οι βρικόλακες στο Twilight», λέει.
Η Ferreiro ενισχύει την ιδέα ότι η ποπ κουλτούρα και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των αντιλήψεων για την ομορφιά. «Οι ηθοποιοί, τα μοντέλα, οι μουσικοί και τα είδωλα των νέων επηρεάζουν την εικόνα της κοινωνίας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι τάσεις της ποπ κουλτούρας μπορούν να αλλάξουν ριζικά τις προτιμήσεις του κοινού. Ανάλογα με τις τάσεις που αναδύονται σε κάθε εποχή, τείνουμε να ακολουθούμε ένα κοινό σύνολο προτιμήσεων. Η κουλτούρα αλλάζει συνεχώς. Παρόλο που η αλλαγή μπορεί να είναι αργή κατά καιρούς, η ποικιλομορφία στις εκφράσεις του ανδρισμού και της θηλυκότητας έχει κερδίσει αναγνώριση και αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός», λέει.
Στην πραγματικότητα, όσο κι αν πιστεύουμε ότι ο Τιμοτέ Σαλαμέ είναι σέξι και παρόλο που χιλιάδες άνθρωποι υπέγραψαν μια αίτηση το 2021 για να ψηφιστεί ο Άντονι Φάουτσι από το περιοδικό People ως ο πιο σέξι άνδρας εν ζωή, συνεχίζουμε να βλέπουμε τον Μπραντ Πιτ και να μη μπορούμε να πάρουμε τα μάτια μας από πάνω του.
*Με στοιχεία από elpais.com