Ο Ισπανός αναβάτης μοτοσικλέτας Κάρλες Φάλκον πέθανε χθες, μετά από τον σοβαρό τραυματισμό του που είχε πριν από μια εβδομάδα στο Ράλι Ντακάρ στη Σαουδική Αραβία. Ο Φάλκον ήταν σε κώμα τις τελευταίες ημέρες, σε νοσοκομείο στο Ριάντ εξαιτίας των πολλαπλών καταγμάτων.
Ο Καταλανός συμμετείχε για 2η φορά στο Ντάκαρ, όταν έπεσε άσχημα, 15 χιλιόμετρα πριν το τέλος της δεύτερης ειδικής των 463 χιλιομέτρων την Κυριακή 7 Ιανουαρίου.
Το ράλι Ντακάρ συνεχίζει με … την αίγλη του παρελθόντος, να «παιδεύει» ανθρώπους και μηχανές, όντας μια αδυσώπητη πρόκληση – μάχη που δεν είχε πάντα αίσιο τέλος. Η φετινή διοργάνωση, που εκκίνησε από τη Σαουδική Αραβία – πριν μια εβδομάδα και συνεχίζεται έως και τις 19 Ιανουαρίου – δείχνει πιο απαιτητική από κάθε άλλη φορά και σίγουρα, μπορεί να μη θυμίζει σε πολλά την πρώτη περιπέτεια ή τη μεγάλη γιορτή που ξεκινούσε από το βορρά και το Παρίσι με προσανατολισμό το Νότο και το Ντακάρ της Αφρικής. Οραματιστής του αγώνα ήταν ο τολμηρός γάλλος μοτοσικλετιστής, ο Τιερί Σαμπινέ, που σκοτώθηκε με μοτοσικλέτα στην έρημο Τενερέ, ένα χρόνο πριν την πρώτη διοργάνωση.
Από τον πρώτο αγώνα έως και σήμερα, το Ντακάρ άλλαξε ηπείρους, για λόγους ασφαλείας, με την αφρικανική ήπειρο να χάνει τα …κλειδιά του αγώνα το 2008, εξαιτίας των αλλεπάλληλων τρομοκρατικών απειλών. Στον αγώνα έχουν χάσει τη ζωή του πάνω από 70 άνθρωποι μεταξύ αυτών και θεατές!
Το Ντακάρ το 2009 μετακόμισε από την Αφρική στην Λατινική Αμερική. Παρά τις «αχανείς» ειδικές διαδρομές, τον απαιτητικό βαθμό δυσκολίας του πολυήμερου αγώνα, που συνεχίζει να αποτελεί ακόμη και σήμερα μια πρόκληση για το μηχανοκίνητο σπορ, το Ντακάρ είναι ο μοναδικός αγώνας στον κόσμο, με σημαία την …ταλαιπωρία!
Παράσημο δεν έπαιρναν μόνο οι νικητές αλλά και όσοι κατάφερναν να τερματίσουν εφόσον έκαναν τρίπλα τις αντίξοες συνθήκες – είτε της ερήμου είτε των κακών καιρικών συνθηκών – και έμεναν αλώβητοι έως το τέλος…
Τι άλλαξε από τότε έως και σήμερα; Πρώτο και πιο σημαντικό ότι πλέον τα πληρώματα έχουν στη διάθεση τους, για να μην χάνονται στις αχανείς ερημικές διαδρομές, τα πιο εξελιγμένα συστήματα πλοήγησης. Πριν την τεχνολογικό …ξημέρωμα με το GPS οι οδηγοί των αγωνιστικών βασίζονταν στην εμπειρία, των προσκοπικό προσανατολισμό και ίσως και στην «πονηριά», ακολουθώντας τους πιο έμπειρους. Σήμερα, εμπιστεύονται τυφλά τα συστήματα πλοήγησης ενώ τα οχήματα προσφέρουν πληθώρα συστημάτων ασφάλειας.
Το φετινό Ντακάρ ξεκίνησε στις 5 Ιανουαρίου, πιο αργά από ποτέ τα τελευταία χρόνια και θα ολοκληρωθεί έπειτα από 14 ημέρες με τη συνολική απόσταση να αγγίζει τα 7.891 βασανιστικά χλμ., εκ των οποίων τα 4.727 θα είναι χρονομετρημένης αγωνιστικής οδήγησης.
Η διαδρομή είναι κινηματογραφική: oι αγωνιζόμενοι θα εκκινήσουν από την Αλ Ούλα, μια πόλη 1.000 ετών, θα διασχίσουν όλη τη χώρα προς τον Περσικό Κόλπο και έπειτα θα επιστρέψουν για τον τερματισμό στην πόλη Γιανμπού, στις όχθες της Ερυθράς Θάλασσας.
Η μεγαλύτερη πρόκληση η ειδική των 48 ωρών, μια «ταλαιπωρία» 600 χλμ, στην αφιλόξενη περίφημη έρημο του Empty Quarter της Αραβίας, γύρω από την περιοχή της Σουμπαϊτάχ, όπου τα πληρώματα θα πρέπει να βρουν σε προκαθορισμένη ώρα, ένα από τους οκτώ καταυλισμούς, εκεί όπου θα διανυκτερεύσουν για να συνεχίσουν την άλλη μέρα στις 7:00 το πρωί.
Τα γνωστά φαβορί δίνουν και πάλι παρόν. Είναι ο πέντε φορές νικητής του αγώνα Νάσελ Αλ Ατίγια που θα έχει στο πλευρό του, τον Σεμπάστιαν Λεμπ – τον πιο επιτυχημένο οδηγό της ιστορίας του WRC, που φέτος διεκδικεί την πρώτη του νίκη στο Ντακάρ.
Σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων – φορτηγά, αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες – στο φετινό Ράλι Ντακάρ θα συμμετάσχουν συνολικά 778 αγωνιζόμενοι.
Ο πιο επιτυχημένος οδηγός της ιστορίας του αγώνα είναι ο μίστερ Ντακάρ, Στεφάν Πετερχανσέλ. Ο Γάλλος συμμετέχει αδιάλειπτα από το 1988 και στο διάστημα αυτό πέτυχε 6 νίκες με μοτοσικλέτα και 8 με αυτοκίνητο, φτάνοντας στον ασύλληπτο αριθμό των 14 νικών το 2021. Και φέτος τρέχει με ηλεκτρικό Audi!
Στον σκληροτράχηλο αγώνα των 15 ημερών έχουν δοκιμάσει την τύχη τους και πιλότοι της Formula1. Μεταξύ αυτών και ο μοναδικός πρωταθλητής της F1 ο Φερνάντο Αλόνσο όταν διέσχισε ερημικές διαδρομές και ένιωσε την ταλαιπωρία του πιο απαιτητικού αγώνα στον κόσμο το 2020.