Το νούμερο ένα πρόβλημα των πολιτών εξακολουθεί να είναι η ακρίβεια στην αγορά και η συνεχιζόμενη άνοδος των προϊόντων και των υπηρεσιών, με την κυβέρνηση να αναζητά συνεχώς νέες λύσεις, καθώς μέχρι στιγμής τα μέτρα που έχουν εφαρμοστεί (Market Pass, Καλάθι του νοικοκυριού κ.α.) δεν έχουν αποδώσει.
«Τα πρόστιμα και τα μέτρα τα οποία έχουμε πάρει έχουν συμβάλλει ως ένα ποσοστό στην τιθάσευση και τη συγκράτηση του πληθωρισμού», υποστήριξε μιλώντας σήμερα στο MEGA, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα παρεμβάσεις κατά της ακρίβειας που στοχεύουν σε βασικές κατηγορίες προϊόντων, με τον κ. Σκρέκα να αναμένει ότι θα αποδώσουν καρπούς, όμως, τα νέα που φθάνουν είναι απογοητευτικά καθώς παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι ανατιμήσεις δεν έχουν σταματήσει και στα ράφια των σούπερ μάρκετ θα δούμε νέες αυξήσεις τουλάχιστον έως το τέλος Φεβρουαρίου.
Ο Κώστας Σκρέκας, παραδέχτηκε ότι «αποδεικνύεται ότι η ακρίβεια συνεχίζει να είναι το νούμερο ένα πρόβλημα το οποίο απασχολεί τα ελληνικά νοικοκυριά και για αυτόν τον λόγο συνεχίζουμε με νέα μέτρα έτσι ώστε να διορθώσουμε ίσως και χρόνιες παθογένειες οι οποίες κυριαρχούν στην ελληνική αγορά και στο ελληνικό εμπόριο».
Υποστήριξε δε πως «είμαστε απόλυτα αυστηροί και δε θα διστάσουμε να επιβάλουμε πρόστιμα σε όσους αποδεικνύεται ότι πήγαν να κερδοσκοπήσουν σε αυτήν την πολύ δύσκολη συγκυρία. (…) Αν χρειαστεί θα θέσουμε και άλλα όπλα κατά της ακρίβειας».
«Πήραμε μέτρα»
Παράλληλα έκανε εκτενή αναφορά στα κυβερνητικά μέτρα:
«Ανακοινώσαμε με δέσμη τεσσάρων νέων μέτρων τα οποία πιστεύουμε ότι θα είναι αρκετά αποτελεσματικά και σε συγκεκριμένες κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων που είναι βασικά για τις οικογένειες, θα δούμε τις τιμές να αποκλιμακώνονται. Για να το δείξουμε αυτό στον κόσμο, θα ανακοινώσουμε τις τιμές των προϊόντων αυτών οι οποίες υπήρχαν πριν την εφαρμογή των μέτρων και τις τιμές μετά».
«Παίρνουμε ένα ρυθμιστικό μέτρο και βάζουμε ένα πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των εταιριών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Η ακρίβεια των προϊόντων δεν έχει να κάνει μόνο με το κέρδος αλλά και με αντικειμενικά στοιχεία όπως το κόστος παραγωγής και διανομής. Η Ελλάδα έχει νησιωτικότητα, ανάγλυφο που είναι ορεινό, κατακερματισμένη αγορά».
Σύμφωνα με τον υπουργό, «το δεύτερο μέτρο αφορά αδικαιολόγητες ανατιμήσεις. Έχουμε λάβει ένα μέτρο το οποίο απαγορεύει στους προμηθευτές και στις εταιρίες που θα ανατιμήσουν τα προϊόντα τους, να προχωρήσουν σε προωθητικές ενέργειες καταναλωτή μέσα στα καταστήματα σουπερμάρκετ. Από την στιγμή που αυτό ανακοινώθηκε, διαπιστώσαμε ότι έχουμε μηδενικές ανατιμήσεις, καινούργιες».
Στα ύψη η τιμή του ελαιόλαδου
Την ίδια στιγμή, κάθε προηγούμενο ρεκόρ σπάει η τιμή του ελαιόλαδου, η οποία βρίσκεται στα ύψη.
«Οι τιμές του λαδιού κατά βάση προσδιορίζονται από τις τιμές παραγωγού. Κάθε μέρα η αγορά αλλάζει την τιμή γιατί υπάρχουν έμποροι και εταιρίες οι οποίες, προκειμένου να καλύψουν τις παραγγελίες τους, είναι διατεθειμένες να αγοράσουν ακόμα ακριβότερο το ελαιόλαδο το οποίο βρίσκεται σε έλλειψη».
Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα:
«Το ελαιόλαδο είναι πολύ ακριβότερο σε σχέση με ένα και δύο έτη πριν γιατί είναι σε έλλειψη καθώς η παραγωγή σε όλες τις ελαιοπαραγωγικές χώρες είναι μειωμένη. Μειωμένη παραγωγή, μειωμένη προσφορά, μεγάλη ζήτηση ίσον αύξηση των τιμών. Στην Ελλάδα σήμερα μπορείς να βρεις ελαιόλαδο έξτρα παρθένο, από 10,75 ευρώ. Μπορείς να βρεις και με 15 και με 20. Κάθε εταιρία έχει ένα προϊόν στο οποίο προσδίδει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Εμείς προσπαθούμε να βοηθήσουμε τον καταναλωτή να επιλέξει προϊόντα ποιοτικά και ελληνικά και να τα αγοράσει στη χαμηλότερη τιμή. Αυτήν την στιγμή υπάρχει τεράστια έλλειψη στο ελαιόλαδο άρα δεν μπορεί να πει κάποιος ότι έχουμε και περισσεύματα».
»Εμείς ερχόμαστε και ελέγχουμε το μεικτό περιθώριο των εταιριών αυτών σήμερα και το μεικτό περιθώριο κέρδους που είχαν το 2021 πριν ξεκινήσει το πρόβλημα της ακρίβειας, και εφόσον έχουν παραπάνω κέρδος, δηλαδή έχουν εκμεταλλευτεί την κατάσταση για να αισχροκερδήσουν, ερχόμαστε και επιβάλουμε πρόστιμα».
Δείτε τη συνέντευξη του υπουργού στο MEGA
Σοκ
Η τιμή των προϊόντων τον τελευταίο χρόνο στη χώρα μας, καταγράφει αύξηση που προκαλεί σοκ.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που παρουσιάζει τις κυριότερες μεταβολές των τιμών σε 45 προϊόντα και υπηρεσίες το διάστημα του Δεκεμβρίου 2023 – 2022 εκθέτουν την κυβέρνηση και αποκαλύπτουν την αδυναμία των μέτρων που ανακοινώνονται και εφαρμόζονται.
Σύμφωνα με τα στοιχεία για το σύνολο του 2023, η αύξηση του κόστους στη διατροφή την τελευταία διετία, είναι δραματική, καθώς αθροιστικά ξεπερνά το 25% (15,5% το 2022 και 8,9% το 2023). Επιπλέον ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο, εκτοξεύτηκε στο 3,5% από 3% τον Νοέμβριο.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Circana, φέτος αναμένονται ανατιμήσεις 4,5%. Ειδικότερα, στα τρόφιμα εκτιμάται ότι οι ανατιμήσεις θα κινηθούν στο +4,6%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας στο +4% και στα προϊόντα για το σπίτι στο +5,7%.