Χάζεψα. Με την καλή έννοια, μην παρεξηγηθώ. Έτριβα τα μάτια μου. Τσιμπιόμουνα σας λέω, για να διαπιστώσω ότι δεν ονειρεύομαι αλλά πως όσα διαβάζω είναι μία πραγματικότητα. Ο απολογισμός της αμερικάνικης οργάνωσης “PeopleForBikes” αποτυπώνει με φωτογραφίες και data τα τεράστια άλματα που έκαναν οι πόλεις των ΗΠΑ στην κατασκευή ποδηλατόδρομων τη χρονιά που μας πέρασε, το 2023.
Tα στοιχεία είναι εντυπωσιακά. Μικρές ή μεσαίες πόλεις από τη δυτική έως την ανατολική ακτή, μεγαλουπόλεις σαν την Ν.Υόρκη προχώρησαν σε σημαντικές υποδομές για το ποδήλατο και κατασκεύασαν εκατοντάδες χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων.
Και πώς να μην μείνει κάποιος αποσβολωμένος – μιλάω για όσους ενδιαφέρονται για το περιβάλλον και τη Βιώσιμη Κινητικότητα – όταν παρατηρεί ότι οι άλλοτε αυτοκινητουπόλεις της Αμερικής, οι πόλεις που λάτρεψαν επί δεκαετίες το αυτοκίνητο και την κουλτούρα του βάζουν πλέον στο επίκεντρο των μετακινήσεων το ποδήλατο!
Σ’ αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα λίστα (https://www.peopleforbikes.org/news/the-best-new-u.s.-bike-lanes-of-2023) φιγουράρει πρώτη η Νέα Υόρκη με τη μεταμόρφωση της περιοχής του Broadway. To πολυαναμενόμενο πρότζεκτ (Vision for Βroadway) του νυν Δημάρχου της πόλης Έρικ Άνταμς έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά με ποδηλατόδρομο διπλής ροής (από την West 25th Street έως την West 32nd Street) πλατείες για πεζούς, υπαίθριες κατασκευές εστίασης αλλά και πράσινο μεταμορφώνοντας έτσι την εμβληματική περιοχή.
Είχα την τύχη να επισκεφτώ τη Ν.Υόρκη για επαγγελματικούς λόγους δύο φορές τα τελευταία χρόνια (το 2019 και το 2021).
Το 2019 είχα ενθουσιαστεί βλέποντας ότι σε αυτή τη Μητρόπολη των 8,5 εκατομμυρίων κατοίκων είχαν δημιουργηθεί σχετικά πρόσφατα ποδηλατόδρομοι ακόμη και μέσα στο Κέντρο του Μανχάταν.
Και σε συνδυασμό με το πυκνό δίκτυο κοινόχρηστων ποδηλάτων (CitiBikes) ενθάρρυναν τους Νεουρκέζους να μετακινούνται με ποδήλατο.
Το 2021 στη δεύτερη επίσκεψη μου στη Ν.Υόρκη, διαπίστωσα ότι, μέσα σε μόλις δύο χρόνια, η βελτίωση των ποδηλατικών υποδομών ήταν εκπληκτική. Το δίκτυο ποδηλατόδρομων είχε επεκταθεί. Θέσεις στάθμευσης υπήρχαν παντού.
Το ποδήλατο ήταν πλέον βασικό μέσο μετακίνησης. Δείτε και τα στοιχεία. Περισσότερες από 610 χιλιάδες μετακινήσεις γίνονται κάθε μέρα με ποδήλατο στη Ν. Υόρκη. Το 30% των κατοίκων της Ν.Υόρκης δηλαδή περίπου 2 εκατομμύρια ποδηλατούν! Και 902.000 Νεοϋορκέζοι ποδηλατούν συστηματικά.
Eπίσης:
– 1,525 μίλια ποδηλατόδρομων λειτούργησαν το 2022 στη Ν.Υόρκη
-644 μίλια προστατευμένων ποδηλατόδρομων (διαχωρισμένων από την υπόλοιπη κυκλοφορία) λειτούργησαν στη Ν.Υόρκη το 2022.
Αν η Ν.Υόρκη των 8,5 εκατομμυρίων κατοίκων μπορεί, η Αθήνα του μισού εκατομμυρίου γιατί δεν μπορεί; Η Θεσσαλονίκη, επίσης γιατί δεν μπορεί;
Στην ίδια λίστα θα δει κανείς τις αλλαγές στις οποίες προχώρησαν και άλλες αμερικανικές πόλεις. Τον ποδηλατόδρομο στη Bryant Avenue της Μινεσότα ένας βασικός διάδρομος παράλληλος με την πολυσύχναστη λεωφόρο Lyndale. Μπορεί να θαυμάσει τον διπλής ροής ποδηλατόδρομο που ενώνει πολλές περιοχές της πόλης. Και να ήταν μόνο αυτός. Η λίστα περιλαμβάνει συνολικά 20 πόλεις των ΗΠΑ, ανάμεσά τους το Σαν Αντόνιο, το Ντέιτον, το Νάασβιλ, τη Σάντα Μόνικα, το Σιάτλ, η Ατλάντα. Σε κάποιες πόλεις οι υποδομές είναι καλές, σε άλλες καλύτερες, σε κάποιες άριστες.
Το βέβαιο είναι πάντως ότι οι ΗΠΑ βάζουν το ποδήλατο στις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών. Σχεδιάζουν. Υλοποιούν. Αλλάζουν.
Καιρός να αλλάξουν και οι δικές μας πόλεις. Aς ξεκινήσουμε επιτέλους να φτιάχνουμε ποδηλατόδρομους. Όπως… Αμερική, για να θυμηθούμε και το παλιό διαφημιστικό σλόγκαν!