Ο Φιλήμων θα μείνει στην -ελληνική τουλάχιστον- ιστορία ως ο σχεδιαστής που έντυσε όλες τις Ελληνίδες σταρ της εποχής του, που το κοινό λάτρεψε και αγάπησε, αποθεώνοντας τον ίδιο. Ο διάσημος σχεδιάστης πέθανε σήμερα (23/01/2024) σε ηλικία 91 ετών σκορπίζοντας θλίψη στον χώρο της μόδας.
Πριν από λίγα χρόνια, ο διάσημος σχεδιαστής μόδας Φιλήμων, που εδώ και χρόνια φρόντιζε να ζει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, είχε μιλήσει για τη συγκλονιστική ζωή και τις εμπειρίες του, από το χωρισμό των γονιών του, μέχρι τις διάσημες Ελληνίδες και ξένες σταρ που ντύθηκαν στο ατελιέ του.
Παρά τα δύσκολα παιδικά χρόνια με τον χωρισμό των γονιών του και το παράπονο για την πραγματική του μητέρα -καθώς όπως είχε πει σε συνένετυξή του είχε τα μυαλά πάνω από το κεφάλι και κοίταζε μόνο τον εαυτό της- και τον θάνατο του αδερφού του στα χέρια του, παρά τις αναποδιές και τις δυσκολίες, η ζωή επεφύλασσε ένα λαμπρό μέλλον για αυτόν.
Όταν ο Φιλήμων έγινε το «αστέρι» που έλαμψε
Ο σχεδιαστής, ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στο χώρο της υψηλής ραπτικής και της μόδας, το 1959, έπειτα από την επιστροφή του από το Παρίσι, όπου «σπούδασε» στο ατελιέ του σπουδαίου Έλληνα σχεδιαστή Γιάννη Ντεσσέ, έχοντας συμμαθητές ονόματα – ορόσημα στη μόδα, όπως τον Βαλεντίνο.
Ο Φιλήμων, δεν ξεχώρισε μονάχα λόγω των μοναδικών δημιουργιών του αλλά και λόγω της «επανάστασης» που έφερε ως προς την παρουσίαση. Αποτέλεσε τον πρώτο Έλληνα σχεδιαστή, οποίος είχε την πρωτοπόρα ιδέα να αντικαταστήσει στις επιδείξεις του τα μοντέλα με διάσημα ονόματα της δημόσιας αθηναϊκής σφαίρας, τα οποία δέχθηκαν να παρουσιάσουν τα δημιουργήματα του για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Ο Φιλήμων, ο οποίος φημίζονταν και για τις συνεργασίες του με τις «μεγάλες ντίβες» του θεάτρου συνήθιζε να λέει πως δεν θεωρούσε τιμή να ντύνει τους ανθρώπους του θέατρου και της «πίστας», γιατί έντυνε παράλληλα και την υψηλή κοινωνία. Μάλιστα, υποστήριζε πως έντυνε με «δυσκολία» τις θεατρίνες και τις τραγουδίστριες γιατί οι πλούσιες κυρίες δεν ήθελαν τα ρούχα, με τα οποία έντυνε εκείνες. Όμως η Μαίρη Χρονοπούλου, αποτελούσε πάντοτε εξαίρεση.
Πώς έμαθε να «δουλεύει» στο πλευρό του σπουδαίου Έλληνα σχεδιαστή Γιάννη Ντεσσέ
Αποκαλύπτοντας όσα συνέβαιναν στο ατελιέ του σπουδαίου Έλληνα σχεδιαστή Γιάννη Ντεσσέ είχε πει: «Υπήρχαν φορές που για μια κουμπότρυπα μάς βασάνιζε μια ολόκληρη εβδομάδα. Επομένως, η επιμονή και η προσήλωση είναι κάτι που έμαθα πολύ νωρίς στη ζωή μου. Ετσι, τώρα, για κάθε κούκλα δούλευα επί σχεδόν δύο μήνες. Δεν ήταν εύκολο. Επρεπε να αφιερώσω χρόνο. Ξεκινούσα πάντα μεσημέρι και συνέχιζα μέχρι αργά το βράδυ. Κουμπιά, χάντρες, πούλιες, ό,τι βλέπετε να έχω χρησιμοποιήσει είναι από διάφορα μαγαζάκια που έχω ανακαλύψει στην Αθήνα. Πάντα μου άρεσε να “σκαλίζω” σε τέτοια μέρη».
«Οταν τελείωσα την καριέρα μου στη μόδα, κράτησα την κούκλα πάνω στην οποία δούλευα. Και μια μέρα, επάνω σ’ αυτήν την ίδια κούκλα, ξεκίνησα να φτιάχνω κάτι. Σιγά σιγά, όσο περισσότερο δούλευα και πειραματιζόμουν με τα υφάσματα, τα χρώματα και μια μεγάλη ποικιλία υλικών, τόσο έπαιρνε σχήμα στο μυαλό μου αυτό που ήθελα να φτιάξω. Ετσι προέκυψε αυτή η δουλειά και τώρα, που είναι πλέον σχεδόν ολοκληρωμένη» είχε πει σε συνέντευξή του πριν από 5 χρόνια.
Όταν ο Φιλήμων αποκάλυπτε λεπτομέρειες για μεγάλες Ελληνίδες και ξένες γυναίκες που έντυσε, που ειδάλλως δεν θα μαθαίναμε ποτέ
Οι περιπέτειες με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και η Τζένη Καρέζη
Έντυσε την Αλίκη Βουγιουκλάκη, σε δύο ταινίες τη δεκαετία του ’60. Είχε στείλει μάλιστα μια οικονόμο της, τη Μαρία, και του είπε «η κυρία Βουγιουκλάκη επιθυμεί να βάλει το όνομά σας στους τίτλους των ταινιών».
Της απάντησε: «Ούτε για αστείο. Διότι δεν έγινε αυτό που ήθελα εγώ, αλλά αυτό που ήθελε εκείνη».
Όσο για την πληρωμή, ο Φιλήμων λέει ότι αυτό ήταν μια «πονεμένη ιστορία αυτή. Δεν πληρώθηκα ποτέ. Δεν την έντυσα ξανά γιατί, εκτός του ότι δεν πλήρωνε, δεν με ενέπνεε να την ντύσω. Καταρχάς, θεωρούσε ότι είχε το τελειότερο κορμί του κόσμου και ότι η ίδια ήταν η απόλυτη γυναίκα. Μπράβο της όμως που τα κατάφερε και έγινε σταρ».
Έντυσε και την Τζένη Καρέζη. «Απλά η Τζένη ήταν λίγο πιο υποφερτή. Όμως μετά τον γάμο της με τον Καζάκο χάλασε ο χαρακτήρας της. Είχε αποκτήσει ένα ύφος μπλαζέ και δεν την ενδιέφερε τίποτα», έχει πει.
Η σχέση με τη Μιμή Ντενίση
Η Μιμή Ντενίση υπήρξε μοντέλο του. Τότε η Μιμή πήγαινε στο Κολλέγιο και ο Φιλήμων έκανε κάποια φιλανθρωπικά γκαλά. Μέσα στα κορίτσια του Κολλεγίου που έντυσε ως μοντέλα ήταν και η Μιμή. «Συνεπέστατη, αξιοπρεπέστατη και πάντα κυρία. Είναι μια γυναίκα με τεράστια μόρφωση, όμως έχω μια διαίσθηση ότι δεν είναι ευτυχισμένη στη ζωή της», έχει πει για την ηθοποιό.
Τζάκι Κένεντι και Χριστίνα Ωνάση
Ο Φιλήμων έχει ντύσει τόσο τη Τζάκι Κένεντι, όσο και τη Χριστίνα Ωνάση. Την Τζάκι την έντυνε για χρόνια για τις δεξιώσεις.
Η Χριστίνα ήρθε σε εκείνον όταν πέθανε ο πατέρας της, ο Αρίστος, και του ζήτησε να της ράψει μαύρα ρούχα. Είναι αυτά που κυκλοφορούν στις φωτογραφίες, όταν γινόταν η κηδεία του. «Επίσης, η Γουλανδρή μού είχε φέρει στο ατελιέ τη μεγάλη σταρ Μέρλι Όμπερον της οποίας είχα πάρει τα μέτρα και της έστελνα στο Ακαπούλκο τις ωραιότερες τουαλέτες μου».
Σοφία Λόρεν και Τζέιν Μάνσφιλντ
Τη Σοφία Λόρεν τη γνώρισε στην Υδρα, όταν γυριζόταν η ταινία «Το παιδί και το δελφίνι». Τότε δεν «υπήρχαν» ούτε Μύκονος ούτε Σαντορίνη. Υπήρχαν η Υδρα και οι Σπέτσες. Εκεί γνωρίστηκαν και έκαναν παρέα όσο διάστημα έμεινε για την ταινία. Τη χαρακτήρισε «μια απίστευτης ομορφιάς κοπέλα, απλή, που από την καλοσύνη της έλαμπε όλο το νησί».
Επίσης έντυσε και τη σταρ της εποχής Τζέιν Μάνσφιλντ. «Ήταν πολύ φιλόζωη. Θυμάμαι μια φορά που ήρθε στο ατελιέ μου φορούσε ένα παλτό το οποίο είχε τέσσερις τσέπες και μέσα κάθε τσέπη είχε ένα τσιουάουα. Κατά λάθος έπεσε το ένα κάτω και άρχισε να κλαίει. Αγχώθηκε τόσο πολύ για το σκυλί, που δεν κάναμε πρόβα. Ήταν πολύ καλό κορίτσι, αλλά ένα ωραίο τίποτα. Δεν είχε φινέτσα, δεν είχε τύπο. Ήταν μια καλοστημένη κούκλα», έχει πει γι’ αυτήν.