Ο Μάρτιν Σκορσέζε έσπασε δύο ρεκόρ με την ανακοίνωση των φετινών υποψηφιοτήτων για τα βραβεία Οσκαρ, που θα απονεμηθούν στις 10 Μαρτίου. Με τους «Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού» έγινε στα 81 του χρόνια ο γηραιότερος υποψήφιος για το Οσκαρ σκηνοθεσίας, ξεπερνώντας τον Τζον Χιούστον που ήταν υποψήφιος με την «Τιμή των Πρίτζι» στα 79 του. Εγινε επίσης και ο εν ζωή σκηνοθέτης με τις περισσότερες υποψηφιότητες (δέκα), ξεπερνώντας τον Στίβεν Σπίλμπεργκ που έμεινε στις εννέα.
Ο τακτικός του συνεργάτης Ρόμπερτ Ντε Νίρο, υποψήφιος στην ίδια ταινία για Οσκαρ Β’ ανδρικού ρόλου, μπορεί πλέον να υπερηφανεύεται ότι είναι ο ηθοποιός με τα περισσότερα χρόνια παρουσίας στις υποψηφιότητες των Οσκαρ. Η πρώτη του υποψηφιότητα ήταν το 1975 για τον «Νονό ΙΙ», πριν από 49 χρόνια. Η προηγούμενη κάτοχος του ρεκόρ ήταν η Κάθριν Χέπμπορν με 48 χρόνια.
Αλλο ένα δίδυμο που έχει γράψει ιστορία στη μεγάλη οθόνη, ο σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ και ο συνθέτης Τζον Γουίλιαμς, έσπασαν φέτος δικά τους προηγούμενα ρεκόρ. Ο Σπίλμπεργκ μπορεί να μην διεκδικεί Οσκαρ σκηνοθεσίας φέτος, αλλά ως παραγωγός του «Μaestro» που σκηνοθέτησε ο Μπράντλεϊ Κούπερ έλαβε μια υποψηφιότητα για το βραβείο καλύτερης ταινίας – μάλιστα κάποια στιγμή σχεδίαζε να σκηνοθετήσει ο ίδιος τη συγκεκριμένη ταινία. Αυτή είναι η 13η υποψηφιότητά του για καλύτερη ταινία, και έχει κερδίσει μία φορά: το 1993 για τη «Λίστα του Σίντλερ».
Ο συνθέτης που υπέγραψε τα σάουντρακ 29 ταινιών του Σπίλμπεργκ, ο Τζον Γουίλιαμς, είναι φέτος υποψήφιος για 54η φορά (!), περισσότερες από οποιονδήποτε άλλον εν ζωή «θαμώνα» των Οσκαρ.
Εχει κερδίσει ήδη πέντε βραβεία και θα διεκδικήσει το έκτο του με τη μουσική για την ταινία «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο Δίσκος του Πεπρωμένου».
Οσο για τον θρυλικό ιάπωνα σκηνοθέτη κινουμένων σχεδίων Χαγιάο Μιγιαζάκι, είναι ο γηραιότερος υποψήφιος στην κατηγορία του animation. Διεκδικεί Οσκαρ στα 83 του χρόνια με την ταινία «Το Αγόρι και ο Ερωδιός», ενώ κέρδισε το βραβείο το 2003 με το «Ταξίδι στη Χώρα των Θαυμάτων».
Γυναικεία δύναμη
Για πρώτη φορά στην ιστορία των βραβείων, τρεις ταινίες που σκηνοθετήθηκαν από γυναίκες διεκδικούν το Οσκαρ καλύτερης ταινίας: η «Barbie» της Γκρέτα Γκέργουικ, η «Ανατομία μιας Πτώσης» της Ζιστίν Τριέ και οι «Περασμένες Ζωές» της Σελίν Σονγκ. Ενώ με την υποψηφιότητά της για το Οσκαρ σκηνοθεσίας, η Τριέ είναι η πρώτη Γαλλίδα που θα το διεκδικήσει.
Η Λίλι Γκλάντστοουν με την υποψηφιότητα Α’ γυναικείου ρόλου στους «Δολοφόνους του Ανθισμένου Φεγγαριού» έγινε η πρώτη ιθαγενής αμερικανίδα ηθοποιός που διεκδικεί Οσκαρ, και θεωρείται φαβορί μαζί με την Εμα Στόουν του «Poor Things».
Τέλος, η τραγουδοποιός Νταϊάν Γουόρεν έχει τις περισσότερες υποψηφιότητες στην κατηγορία του καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού, φτάνοντας τις 15. Φέτος είναι υποψήφια για το «The Fire Inside» που ερμήνευσε η Becky G στην ταινία «Flamin’ Hot». Είναι και μία από τους πιο αδικημένους του θεσμού καθώς δεν έχει κερδίσει ακόμα, ωστόσο παρέλαβε ένα τιμητικό Οσκαρ το 2022.