Ενα βράδυ στις αρχές Δεκεμβρίου, ο Μαρκ Αμλετ πήρε τα ηλικιωμένα πεθερικά του για μερικά εορταστικά ποτά στην τοπική του παμπ, στη Βόρεια Αγγλία. Ανοιξε το τηλέφωνό του και πόσταρε μια φωτογραφία τους στο Facebook μαζί με ένα μήνυμα: «Εβγαλα τη γιαγιά και τον παππού για ένα απογευματινό ποτάκι. Τους εξήγησα για το παιχνίδι… Τίποτα τρελό παιδιά, πρέπει να τους βάλω για ύπνο». Μέσα σε λίγα λεπτά, άγνωστοι από όλη την Αγγλία έστελναν κρασί, μπίρα και σφηνάκια στο τραπέζι τους στην παμπ George Inn, κοντά στο Στόουκ-ον-Τρεντ. «Εστειλα δύο μπίρες, μία για σένα και μία για τον παππού και ένα κρασί για τη γιαγιά, να περάσετε όμορφα», έγραψε ένας δωρητής. «Φτάνει κρασί, μπίρα και δύο σφηνάκια για τα νεούδια», έγραψε ένας άλλος. Στάλθηκαν τόσο πολλά ποτά, που ο Αμλετ άρχισε να τα μοιράζει στην παμπ. «Παιδιά, η γιαγιά δεν χρειάζεται βοήθημα για τον ύπνο απόψε. Σας ευχαριστώ όλους xx», έγραψε, μαζί με μια φωτογραφία της πεθεράς του να φεύγει από την παμπ αρκετές ώρες αργότερα.
Εθνική εμμονή
Ο 42χρονος Αμλετ είχε κερδίσει σε ένα «drinking game», ένα παιχνίδι ποτού που σαρώνει τη Βρετανία και ενδέχεται να είναι, σύμφωνα με τη «Wall Street Journal», μία από τις πλέον ελκυστικές εθνικές εμμονές που έχουν εμφανιστεί εδώ και καιρό. Σε ολόκληρη τη χώρα, άγνωστοι κερνούν ο ένας τον άλλο ποτά, τόσο από ευγένεια όσο και με την ελπίδα να βρουν κι εκείνοι ένα δωρεάν ποτό όταν πάνε στην παμπ.
Η κουλτούρα των παμπ είναι, βέβαια, ακρογωνιαίος λίθος της βρετανικής ζωής και είναι παράδοση στη Βρετανία να κερνάει κάποιος την παρέα του, με δεδομένο ότι θα κεράσουν και τον ίδιο αργότερα. Αυτή η παραλλαγή, ωστόσο – το να κερνάνε ποτά ανθρώπους που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα γνωρίσουν ποτέ ή που δεν θα τους το ανταποδώσουν ποτέ – μπερδεύει ακόμα και τους συμπεριφοριστές ψυχολόγους.
Ολα ξεκίνησαν από μία ιδιομορφία στην εφαρμογή της JD Wetherspoon, άλλως γνωστής ως Spoons, της μεγαλύτερης αλυσίδας παμπ στη Βρετανία, που επιτρέπει στον χρήστη να εισάγει χειροκίνητα την τοποθεσία του. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί κάποιος να παραγγείλει ένα ποτό διαδικτυακά για οποιοδήποτε τραπέζι σε οποιαδήποτε από τις περίπου 800 παμπ της αλυσίδας στη χώρα.
Το παιχνίδι λειτουργεί ως εξής: κάθε μέρα, όσοι ελπίζουν σε δωρεάν ποτά στέλνουν φωτογραφίες του προσώπου τους, το όνομα μιας παμπ της Spoons, έναν αριθμό τραπεζιού και μία έκκληση για γενναιοδωρία σε μία σελίδα στο Facebook ονόματι «Wetherspoons The Game!». Περίπου 22 εθελοντές συντονιστές ελέγχουν τις φωτογραφίες στις ταυτότητες των παικτών και επιλέγουν μερικές δεκάδες νικητές κάθε βράδυ, ποστάροντας τη φωτογραφία και την έκκλησή τους. Η ευγένεια επιβάλλεται αυστηρά και οι συντονιστές κλείνουν τις αναρτήσεις όταν παραγγέλνονται υπερβολικά πολλά ποτά.
Εγινε viral
Το παιχνίδι δεν έχει καμία σχέση με την ίδια τη Spoons, το δημιούργησε πριν από έξι χρόνια ο 42χρονος Κρις Ιλμαν σε μια προσπάθεια να φτιάξει τη διάθεσή του, αφού διαγνώσθηκε με καρκίνο και τον εγκατέλειψε η σύντροφός του. Αρχικά, και για χρόνια, ήταν ένα παιχνίδι μεταξύ φίλων. Κι έπειτα, τον Νοέμβριο, κάπως προωθήθηκε σε μη μέλη στο Facebook και έγινε viral: η ομάδα διαθέτει σήμερα στο Facebook περισσότερα από μισό εκατομμύριο μέλη. Ακόμα και ο Ιλμαν δυσκολεύεται να το εξηγήσει. Οπως αποδεικνύεται, λέει, «οι άνθρωποι λατρεύουν να χαλαρώνουν το βράδυ στον καναπέ τους και να παραγγέλνουν ποτά για εκείνους που απολαμβάνουν μια νυχτερινή έξοδο. Πολύ λίγοι από αυτούς δίνουν για να πάρουν». Είναι όμως πρόθυμοι να κεράσουν ποτό έναν άγνωστο που τους πείθει ότι το χρειάζεται – ή που απλώς τους φαίνεται συμπαθής.