Θα παρακολουθούσατε άραγε τις ειδήσεις από κάποιον άγνωστο παρουσιαστή στα social media; Αυτή είναι η νέα τάση που φαίνεται να γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στο TikTok.
Ας περάσουμε ωστόσο στον ανταποκριτή μας, που είναι ψάρι κινουμένων σχεδίων, με μια ιστορία για μια «Πιθανή θεραπεία του διαβήτη!». Στη συνέχεια, το «News Daddy» θα διαβάσει λεπτομέρειες για μια έκρηξη σε ξενοδοχείο στο Τέξας σε μερικούς από τους 10,3 εκατομμύρια ακόλουθούς του, ευτυχώς από την ασφάλεια του στούντιο του σπιτιού του στη Βρετανία. «Μπα, το 2024 πρέπει να χαλαρώσει… χρειάζομαι λίγο ύπνο», αναφέρει η περιγραφή του βίντεο.
Έπειτα ακολουθεί, ένας φοιτητής πανεπιστημίου ετοιμάζεται να διαβάσει τις τις σελίδες των New York Times.
Κάθε ένα από αυτά τα βίντεο προέρχεται από μια ομάδα ερασιτεχνών παρουσιαστών που παίρνουν τη δουλειά της μετάδοσης των ειδήσεων εξαιρετικά σοβαρά.
Ο αριθμός των followers του χρήστη News Daddy ξεπερνάει αυτόν των εμβληματικών λογαριασμών TikTok των New York Times, της Washington Post και της Daily Mail μαζί.
Είναι οι παρουσιαστές, οι ερευνητές και οι παραγωγοί, όλα σε ένα.
Οι αναρτήσεις αφορούν τα πάντα, από την ανάκληση προϊόντων μέχρι τον πόλεμο στη Γάζα, γελοιοποιούν τα παραδοσιακά δελτία ειδήσεων, τα λαμβάνουν μεν υπ’ όψιν, αλλά και τα ανταγωνίζονται, όπως αναφέρει ο Economist. Ο αριθμός των followers του χρήστη News Daddy ξεπερνάει αυτόν των εμβληματικών λογαριασμών TikTok των New York Times, της Washington Post και της Daily Mail μαζί.
Σύμφωνα με τον Alex Kellerman, άλλον έναν χρήστη του TikTok που ντύνεται καθημερινά με κουρέλια -μία αντίστιξη με τους κοστουμαρισμένους παρουσιαστές ειδησεων- για να προσφέρει μια σύνοψη των «γ@μημένων ειδήσεων», είναι πιο ενδιαφέρον να παρακολουθούμε μια αστεία περσόνα παρά έναν βαρετό δημοσιογράφο. Ο Kellerman προτρέπει το κοινό του να κάνει την δική του έρευνα και να ελέγχει την εγκυρότητα των γεγονότων.
Ο Kellerman προσθέτει ότι αυτή η μορφή ενημέρωσης σημείωσε επιτυχία εν μια νυκτί, όταν «κατά λάθος» ανέβασε ένα δοκιμαστικό βίντεο τον Σεπτέμβριο σχετικά με τις θανατηφόρες πλημμύρες στη Λιβύη, χρησιμοποιώντας λεπτομέρειες από τα mainstream μέσα που κάλυπταν την καταστροφή σε άλλα μέρη του διαδικτύου. Ο Kellerman αποφεύγει να περιγράψει τον εαυτό του ως δημοσιογράφο, αλλά ισχυρίζεται ότι ήταν «ένας από τους πρώτους ανθρώπους που ανέφεραν το ιστορικό της συγκεκριμένης είδησης στο TikTok».
Οι νέοι ενημερώνονται από το TikTok
Απ’ ό,τι φαίνεται, αυτό είναι που έχει σημασία καθώς το 2020 το 9% των Αμερικανών ηλικίας 18 έως 29 ετών δήλωσαν σε δημοσκόπηση ότι συχνά ενημερώνονταν από την πλατφόρμα. Το 2023 το ποσοστό αυτό αυξήθηκε στο 32%.
Σύμφωνα με τη Jessica Burbank, δημιουργό περιεχομένου και ανεξάρτητη δημοσιογράφο, η κατάκτηση της προσοχής των νεότερων γενιών απαιτεί εξαιρετική προσοχή και ισορροπία, καθώς το attention span τους συρρικνώνεται συνεχώς. «Πρέπει το περιεχόμενο να είναι σύντομο και στοχευμένο».
Επιπλέον, ο μεγάλος αριθμός followers δίνει στους δημιουργούς την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες ιστορίες. «Οι άνθρωποι σχηματίζουν μια λανθασμένη αίσθηση σεβασμού για σένα», σημειώνει η Julie Urquhart, η οποία δηλώνει ότι η δημοτικότητα του λογαριασμού της για τα εγκλήματα και τις ειδήσεις των διασημοτήτων τη βοήθησε να πάρει συνεντεύξεις με ανθρώπους που συνδέονται με τις ιστορίες για τις οποίες φτιάχνει τα βίντεο της.
Η ίδια πιστεύει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσδίδουν μια αίσθηση αξιοπιστίας στους χρήστες, ένα μεγάλο ποσοστό των οποίων απορρίπτει τις έγκυρες ειδησεογραφικές πλατφόρμες πιστεύοντας ότι διαστρεβλώνουν τα γεγονότα. Το Gallup αναφέρει ότι πρόσφατα τα αμερικανικά μέσα ενημέρωσης κατέγραψαν το χαμηλότερο ποσοστό αξιοπιστίας που έχει σημειωθεί από το 2016.