«Πρόκειται να απολυθώ» είπε η Folashade Ade-Banjo στην κάμερα ενώ έστηνε το τηλέφωνό της, «και πρόκειται να το δείτε».
Σε ένα πεντάλεπτο βίντεο στο TikTok η Ade-Banjo, μια 30χρονη επαγγελματίας μάρκετινγκ από το Λος Άντζελες, εμφανίστηκε να κάθεται ήσυχα στο γραφείο της και να κοιτάζει τον υπολογιστή της, με ένα πονεμένο βλέμμα στο πρόσωπό της καθώς έγνεψε το κεφάλι της. Ηταν έτοιμη να κλάψει. Απολύθηκε από έναν τεχνολογικό γίγαντα. Το βίντεο συγκέντρωσε μισό εκατομμύριο προβολές και χιλιάδες σχόλια μέσα σε λίγες ώρες.
«Mία από τις αποφάσεις που πήρα την πρωτοχρονιά ήταν να είμαι πολύ πιο ανοιχτή και ειλικρινής με όσα με απασχολούν στη ζωή μου, επομένως μέρος αυτού είναι να δείξω πραγματικά κομμάτια της ζωής μου που μπορεί να μην είναι τόσο καλά», είπε η Ade σε συνέντευξή της στους New York Times.
Καθώς εταιρείες από την start-up Discord έως την Google έχουν χάσει εκατοντάδες θέσεις εργασίας τις τελευταίες εβδομάδες, ορισμένοι εργαζόμενοι στον τομέα της τεχνολογίας χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μοιραστούν τις εμπειρίες τους από την απόλυση και πολλά από αυτά τα βίντεο έχουν γίνει viral.
@joni_ray Done and done. That was fun. Unemployment here I come. For now. #laidoff #laidofftiktok #corporatetiktok #corporatelayoffs #corporateamerica #capitalism #jobloss #recession2023 ♬ original sound – Joni Bonnemort
Δείχνουν ανθρώπους να κλαίνε καθώς μιλούν με το ανθρώπινο δυναμικό ή περνούν την καθημερινότητά τους γνωρίζοντας ότι ένα μυστηριώδες ραντεβού στο ημερολόγιό τους είναι πιθανό να οδηγήσει στην απόλυσή τους.
Η τάση είναι μέρος ενός κινήματος που καθοδηγείται από τη Generation Z και τους millennials για να μοιραστούν κάθε πτυχή της ζωής τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από ιστορίες για ένα κακό ραντεβού έως βαθιά προσωπικές αποκαλύψεις.
Τα βίντεο απολύσεων και οι συνοδευτικές αναρτήσεις για αναζήτηση εργασίας σε ιστότοπους όπως το LinkedIn και το X ρίχνουν νέο φως σε μια ιδιωτική στιγμή που πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να κρύψουν.
Μοιράζονται τα συναισθήματά τους
«Το όριο μεταξύ προσωπικού και επαγγελματικού έχει σπάσει», είπε η Σάντρα Σούτσερ, οικονομολόγος του Χάρβαρντ που μελετά τις απολύσεις.
Ορισμένοι εργαζόμενοι λένε ότι χρησιμοποιούν τα βίντεο για να επεξεργαστούν τα συναισθήματα της απώλειας της δουλειάς τους. Η Joni Bonnemort, 38 ετών, από το Salt Lake City, βιντεοσκόπησε τον εαυτό της να κλαίει καθώς μια εταιρεία επισκευής πιστώσεων την απέλυσε από τη δουλειά της στο μάρκετινγκ τον Απρίλιο.
Σχεδίαζε να μοιραστεί το βίντεο μόνο με την οικογένειά της, αλλά το δημοσίευσε στο TikTok αφού ανακάλυψε ότι η εταιρεία είχε καταβάλει μπόνους στο υπόλοιπο προσωπικό μια εβδομάδα μετά την πραγματοποίηση απολύσεων. Το βίντεο συγκέντρωσε περισσότερες από 1,4 εκατομμύρια προβολές και υποστηρικτικά σχόλια.
«Δεν είχα σκοπό να φανώ πικρόχολη , αλλά στο κάτω κάτω αυτή είναι η εμπειρία μου», δήλωσε η Bonnemort. «Το ίδιο συνέβη σε τόσους πολλούς ανθρώπους».
Αφού έλαβε πρόσκληση για 30λεπτη «ενημερωτική» συνάντηση από τον νέο της διευθυντή αυτόν τον μήνα, η Μικέλα Σιμόν Μίλερ, η οποία εργαζόταν εξ αποστάσεως έφτιαξε ένα βίντεο δείχνοντάς την να εργάζεται, έχοντας πλάι της μια κούπα με καφέ που έγραφε: «Ο κόσμος καταρρέει γύρω μας και εγώ πεθαίνω μέσα μου»
Το βίντεο τελειώνει με την ίδια να ακούει τον προϊστάμενό της να της ανακοινώνει ότι καταργεί τον ρόλο της.
Προτάσεις για δουλειά
Οι εταιρείες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι οτιδήποτε μπορεί να καταγραφεί και να κοινοποιηθεί, σε μια εποχή όπου οι άνθρωποι αισθάνονται όλο και πιο άνετα να δημοσιεύουν πράγματα στο διαδίκτυο, δήλωσε η Λίντσεϊ Πόλακ, συγγραφέας βιβλίων καριέρας
Θεωρεί θετικό το γεγονός ότι οι άνθρωποι μοιράζονται τις εμπειρίες τους από τις απολύσεις και δεν πιστεύει ότι αυτό θα βλάψει τις μελλοντικές τους πιθανότητες απασχόλησης.
Η Μπρίτανι Πιέτς, πρώην υπάλληλος της Cloudflare που δημοσίευσε το βίντεο της απόλυσής της, δήλωσε ότι επεξεργάζεται πάνω από 10.000 μηνύματα στο LinkedIn, μεταξύ των οποίων πολλά από εταιρείες προσλήψεων.
Θα επηρεάσει την καριέρα τους;
Αν και οι ειδικοί δήλωσαν ότι οι αναρτήσεις είναι απίθανο να βλάψουν τις μελλοντικές προοπτικές καριέρας των εργαζομένων, προειδοποίησαν ότι όσοι αναρτούν βίντεο απολύσεων θα πρέπει να προσέξουν μην κατηγορηθούν για δυσφήμιση.
Η κ. Άντε-Μπάνιο, υπεύθυνη μάρκετινγκ στο Λος Άντζελες, έκανε το βίντεό της ιδιωτικό λίγο μετά την ανάρτησή του, για να προστατεύσει τις ταυτότητες των διευθυντών που την απέλυσαν. Όπως είπε , η δημοσιοποίησή τους έγινε για να αποστιγματίσει τη διαδικασία.
Ωστόσο, εκτός από το ότι λειτούργησε θεραπευτικά, είχε ήρθε σε επαφή με υπεύθυνους προσλήψεων από άλλες εταιρείες που την προσέγγισαν ενώ έλαβε και περίπου 30 προσκλήσεις να υποβάλει αίτηση για δουλειά, ωστόσο, εκτός του αντικειμένου της.