Καζάνι που βράζει η πανεπιστημιακή κοινότητα με νέα παρέμβαση της Δικαιοσύνης ενάντια στους καθηγητές που αρνούνται να συμμορφωθούν με την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας που προκρίνει τις εξ αποστάσεως εξετάσεις ως λύση έκτακτης ανάγκης.
Υποχρεωτική θεωρείται για το υπουργείο Παιδείας η τηλεκπαίδευση στα Πανεπιστήμια που τελούν υπό κατάληψη, σύμφωνα με εγκύκλιο την οποία έστειλε στα ΑΕΙ ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Το φυτίλι που άναψε τη φωτιά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή της κυβέρνησης που παρακάμπτει το άρθρο 16 του Συντάγματος, φέρνει νομοσχέδιο για μη κρατικά Πανεπιστήμια και αρνείται πεισματικά το διάλογο.
Μετά από τέσσερις εβδομάδες μεγάλης αναταραχής η επιχείρηση να ανοίξει ο δρόμος για τη διεξαγωγή της εξεταστικής -αν και οι αντιδράσεις δεν έχουν καταλαγιάσει– βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με παρεμβάσεις τόσο του υπουργείου Παιδείας, όσο και της Δικαιοσύνης.
Πρώτα ήρθε η εγκύκλιος Πιερρακάκη και τώρα του Ζώρα
Αρχικά είχαμε την ερμηνευτική εγκύκλιο του Κυριάκου Πιερρακάκη η οποία ορίζει πως «η εξεταστική των φοιτητών μπορεί να πραγματοποιηθεί με ψηφιακά μέσα», λόγω των συνεχιζόμενων καταλήψεων. Ακολούθησε η ομόφωνη απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων για στήριξη της εξεταστικής των φοιτητών με όποιον τρόπο είναι εφικτός ενώ ο κύκλος δείχνει να κλείνει με τη νέα εγκύκλιο την οποία έστειλε στα ΑΕΙ ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέας Ζώρας καθιστώντας υποχρεωτική την τηλεκπαίδευση στα Πανεπιστήμια που τελούν υπό κατάληψη.
Στο μεταξύ, με βασικό επιχείρημα τον κίνδυνο να χαθεί το χειμερινό εξάμηνο στα πανεπιστήμια, η Εισαγγελία Θεσσαλονίκης άνοιξε προκαταρκτική ποινική έρευνα για να διαπιστωθεί αν τελούνται αξιόποινες πράξεις από την άρνηση καθηγητών του ΑΠΘ να κάνουν διαδικτυακές εξετάσεις. Η εισαγγελική έρευνα θέτει υπό διερεύνηση αν τελούνται αδικήματα, καθώς οι καθηγητές αρνούνταν να συμμορφωθούν με την αρχική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, που προκρίνει τις εξ αποστάσεως εξετάσεις ως λύση έκτακτης ανάγκης.
Είχε προηγηθεί η παρέμβαση του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Αντ. Ελευθεριάνου, για κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για τις καταλήψεις στα πανεπιστήμια. Η ποινική έρευνα στρέφεται προς κάθε κατεύθυνση για τη διερεύνηση διάπραξης τυχόν αυτεπαγγέλτως διωκομένων πράξεων, όπως διατάραξη δημόσιας υπηρεσίας, παράνομη βία και παράβαση καθήκοντος.
Ψηφιακές εξετάσεις με… αναταράξεις
Με πολλές σχολές να τελούν υπό κατάληψη σε όλη τη χώρα, φοιτητές, μαθητές και εκπαιδευτικούς να ανανεώνουν το ραντεβού τους στους δρόμους κάθε Πέμπτη και την κυβέρνηση να «ελπίζει ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά Πανεπιστήμια, με τη μεγαλύτερη δυνατή πλειοψηφία» η εικόνα που διαμορφώνεται είναι σαφώς υπέρ της διεξαγωγής των εξετάσεων διαδικτυακά.
Όμως, η πίεση για ψηφιακή εξεταστική, παρά τα προβλήματα που έχουν ήδη επισημάνει πολλοί πανεπιστημιακοί και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών που διαπίστωσε ότι «η μαζική εξέταση μαθημάτων με διαδικτυακά μέσα δεν διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων, ιδίως λόγω των δυνατοτήτων που δίνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη», πλέον γίνεται εντονότερη κάτι που φάνηκε και από τις δηλώσεις του ίδιου του πρωθυπουργού, Κυριάκο Μητσοτάκη, από τις Βρυξέλλες.
Συγκεκριμένα, δήλωσε: «Όλοι θα τεθούν προ των ευθυνών τους και το νομικό πλαίσιο είναι πολύ σαφές. Και το υπουργείο θα κάνει τη δουλειά του, ώστε να επισημάνει στις ηγεσίες των πανεπιστημίων τι πρέπει να κάνουν για να συμμορφωθούν με τον νόμο για να μη χαθεί η εξεταστική.
Tο ChatGPT και οι δεύτερες σκέψεις
Και ενώ θεωρητικά όλα είναι έτοιμα για να γίνει πράξη η απόφαση της Συγκλήτου των Πρυτάνεων, ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο ΕΜΠ, Νίκος Μπελαβίλας, πραγματοποίησε ένα πείραμα που αν μη τι άλλο προβληματίζει.
Έκανε δύο εικονικές διαδικτυακές εξετάσεις με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στο ChatGPT προκειμένου να καταδείξει ότι είναι διαβλητές.
Ο καθηγητής, στην ανάρτησή του στο FB, αναφέρει ότι έδωσε στο ChatGPT «θέματα» για δύο μαθήματα της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και το μηχάνημα απάντησε «πολύ καλά», δηλαδή 7-8 και με προσπάθεια λίγων λεπτών ακόμη θα μπορούσε να πετύχει το «Άριστα», δηλαδή 9 ή 10.
«Φαίνεται ότι γραπτές δικτυακές εξετάσεις σε θεωρητικά μαθήματα είναι αδύνατον να υπάρξουν. Η άγνοια του υπουργείου Παιδείας είναι πρωτοφανής», σχολιάζει ο Νίκος Μπελαβίλας σπέρνοντας τον σπόρο της αμφισβήτησης και κρούωντας ένα «καμπανάκι» κινδύνου με δεδομένα πως την εποχή της πανδημίας δεν υπήρχε ChatGPT.
Εν τω μεταξύ ακόμη μια φωνή ασκεί δριμεία κριτική στην κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό για την «παρότρυνση» στους πρυτάνεις, να γίνουν διαδικτυακά οι εξετάσεις στα ΑΕΙ.
Συγκεκριμένα, ο τέως Πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2011-2015) και Καθηγητής στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ, Κωνσταντίνος Γάτσιος, σε ανάρτηση στο Facebook γράφει: «Δεν μπορεί να μην τα ήξερε όλα αυτά ο υπουργός Πιερρακάκης […], όταν κατηύθυνε (κάποιοι ισχυρίζονται ότι πίεσε) τους πρυτάνεις στην πρόσφατη έκτακτη σύνοδό τους στην αποδοχή της ‘’λύσης’’ των διαδικτυακών εξετάσεων. Ούτε οι πρυτάνεις επιτρέπεται να μην τα γνωρίζουν, και ας θεραπεύουν αντικείμενα ξένα προς την πληροφορική την οποία σπούδασε ο υπουργός. Άρα δεν υπάρχει ελαφρυντικό άγνοιας για κανέναν για αυτό το οποίο κατάφεραν, ειδικά για τον υπουργό».
Το πιστεύει και προχωρά η κυβέρνηση
Στόχος της κυβέρνησης είναι πρωτίστως να διασφαλιστεί η εξεταστική επιμένει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος παραπέμποντας στο «θεσμικό οπλοστάσιο» που δόθηκε στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα με την εγκύκλιο του υπουργού Παιδείας.
Ο Παύλος Μαρινάκης, ξεδιπλώνοντας το χρονοδιάγραμμα της ψήφισης είπε πως «σε κάθε περίπτωση» το νομοσχέδιο «θα ψηφιστεί εντός του Φεβρουαρίου» και μίλησε για μία «εμβληματική» και «ιστορική μεταρρύθμιση».