Νέο ελκυστικό «πρόσωπο» στην ελληνική φιλοξενία δημιουργούν οι ξένες επενδύσεις και τα μεγάλα ξενοδοχειακά brands που καταφθάνουν στην Ελλάδα, καθιερώνοντας νέα πρότυπα λειτουργίας και αναβαθμίζοντας το παρεχόμενο τουριστικό προϊόν σε ολόκληρη τη χώρα.
Διεθνείς ξενοδοχειακοί όμιλοι κυρίως με έδρα την Ευρώπη και την Αμερική, καθώς και από τη Σιγκαπούρη, «χτίζουν» θέση στον ελληνικό τουρισμό, υλοποιώντας διάφορα επενδυτικά σχέδια για ξενοδοχεία και τουριστικά συγκροτήματα πολυτελείας.
Σύμφωνα με στοιχεία της Enterprise Greece, μέσα στο 2023, από τα περίπου 7 δισ. ευρώ των άμεσων ξένων επενδύσεων που ήρθαν στην Ελλάδα, τα 2 δισ. ευρώ αφορούσαν το real estate και κυρίως τον τουρισμό υψηλών προδιαγραφών.
Ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον υπάρχει σήμερα από κεφάλαια που θέλουν να επενδύσουν στη χώρα σε μακροχρόνιες τοποθετήσεις, οι οποίες σε συνδυασμό με τα διεθνή ξενοδοχειακά brands δημιουργούν υπεραξία για τον ελληνικό τουρισμό.
Αναβάθμιση.
Η παρουσία των διεθνών brands στην Ελλάδα έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, παρότι η χώρα βρίσκεται ακόμη πολύ χαμηλά, ενώ ο ανταγωνισμός που δημιουργούν αναγκάζει και τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία να αναβαθμίσουν το επίπεδο των υπηρεσιών και των υποδομών τους.
Για τον λόγο αυτόν, λέει ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός, κρίνεται αναγκαία η κατάρτιση προγραμμάτων οριζόντιας χρηματοδότησης για τα ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών.
Η αναβάθμιση, η οποία αποτελεί βασικό ζητούμενο κυρίως των ιδιοκτητών ξενοδοχείων μικρότερων κατηγοριών, τα οποία αποκλείονται από τα χρηματοδοτικά εργαλεία, οδηγεί σε πιο ποιοτικό τουρισμό και υψηλότερα έσοδα.
Οπως επισημαίνει ο νέος πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής, ακόμα και τα χαμηλής κατηγορίας ξενοδοχεία μπορούν να προσελκύσουν πιο ποιοτικό τουρισμό, εφόσον διαθέτουν αναβαθμισμένες εγκαταστάσεις.
Η αναβάθμιση των ξενοδοχειακών υποδομών δεν αφορά κατ’ ανάγκη την αλλαγή της κατηγορίας του ξενοδοχείου, καθώς αυτό απαιτεί συγκεκριμένες προδιαγραφές, αλλά βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών, τόνισε.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΠΟΞ σχεδιάζει να αναδείξει την ανάγκη για ένα νέο σύστημα υπολογισμού των τουριστικών επιδόσεων, πέρα από τις αφίξεις, οι οποίες δεν δίνουν αντιπροσωπευτική εικόνα.
Προβολή. Η στροφή προς τον ποιοτικό τουρισμό (περισσότερα έσοδα με λιγότερες αφίξεις) αποτελεί στρατηγικό στόχο και για τον ΕΟΤ, που φέτος θα διαθέσει περίπου 10 εκατ. ευρώ για την τουριστική προβολή της χώρας στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του ΕΟΤ, Δημήτρη Φραγκάκη, στόχος είναι να ενισχυθεί η ηγετική θέση της Ελλάδας στον τουρισμό και να διατηρηθεί η ζήτηση σε υψηλά επίπεδα, δίνοντας έμφαση κυρίως στην ποιότητα του τουρισμού και στα έσοδα, παρά στον αριθμό αφίξεων.
Επίσης, στόχος είναι η κατανομή των τουριστικών εσόδων σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιφέρειες και σε όλες τις εποχές του έτους.
Στο πλαίσιο αυτό, o EOT έχει καταρτίσει 14μηνο πρόγραμμα συνδιαφήμισης με 10 αεροπορικές εταιρείες και τουρ οπερέιτορ, ενώ συνεχίζει και την καμπάνια «Greece Does Have a Winter» η οποία θα επαναληφθεί και την επόμενη χρονιά.
Το πρόγραμμα προβολής και συνδιαφήμισης της Ελλάδας για το 2024, προϋπολογισμού 9,4 εκατ. ευρώ, θα βασίζεται σε δύο πυλώνες: Στην απευθείας προβολή σε μέσα ενημέρωσης του εξωτερικού και σε πλατφόρμες τουρισμού. Στην υλοποίηση προγράμματος συνδιαφήμισης, το οποίο θα τρέξει με διαφορετική λογική, σε συνεργασία με μεγάλους tour operators και αεροπορικές εταιρείες.
Αγορές.
Σύμφωνα με τον Δ. Φραγκάκη, αγορές-στόχος θα είναι όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες, με έμφαση στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές (Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία κ.λπ.) και στην αμερικανική αγορά.
Σε ό,τι αφορά τις νέες αγορές, ο ΕΟΤ στρέφεται στην Κίνα, όπου αυξάνονται οι πτήσεις για τη χώρα μας από τον Απρίλιο, στην Ινδία, στις αραβικές χώρες από όπου η ζήτηση είναι «αδικαιολόγητα χαμηλή», αλλά και στην Κορέα, την Ιαπωνία και τη Λατινική Αμερική.
Οσον αφορά τις επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων για το 2024, ο πρόεδρος της ΠΟΞ εκτιμά ότι η νέα χρονιά θα χαρακτηριστεί από ήπια ανάπτυξη σε σχέση με το 2023, συνεχίζοντας τη σταδιακή ανοδική πορεία του κλάδου μετά την πανδημία.
«Ολα δείχνουν ότι θα έπρεπε να μην πηγαίνουμε καλά, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων όπως η γεωπολιτική αστάθεια, η ακρίβεια, η κοινωνική κατάσταση, η άνοδος των επιτοκίων και η ακρίβεια στις βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού», λέει ο Α. Βασιλικός και προσθέτει: «Ομως όλοι οι δείκτες, όπως τα αεροπορικά slots και οι προκρατήσεις πακέτων διακοπών, κινούνται ανοδικά. Αυτό δείχνει ότι είτε έχουμε υποτιμήσει το revenge tourism είτε ότι υπάρχει αλλαγή συμπεριφοράς των ταξιδιωτών, η οποία ήρθε για να μείνει, καθώς οι ταξιδιώτες συνεχίζουν να δαπανούν ποσά του διαθέσιμου εισοδήματός τους στα ταξίδια σε βάρος άλλων εξόδων».