Εντονο προβληματισμό προκαλούν στις αρμόδιες αρχές δύο κρούσματα δολιοφθοράς σε Σαρωνικό και Κρήτη, με στόχο έργα ζωτικής σημασίας τόσο σε περιφερειακό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Τα δύο περιστατικά διαπιστώθηκαν με λίγες ημέρες διαφορά, ενώ εικάζεται ότι αμφότερα συνέβησαν στα τέλη Ιανουαρίου.
Το μεν πρώτο, μάλιστα, ήταν το τέταρτο που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στον υποθαλάσσιο αγωγό ύδρευσης της Αίγινας, ενώ το δεύτερο εντοπίστηκε μερικά 24ωρα αργότερα, στις 31 Ιανουαρίου, από στελέχη του ΑΔΜΗΕ και αφορά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής που υλοποιεί η θυγατρική του Αριάδνη Interconnection. Φαινομενικά πρόκειται για δύο ενέργειες ασύνδετες μεταξύ τους, οι οποίες, ωστόσο, δεν παύουν να προκαλούν σημαντικά προβλήματα και να εγείρουν ερωτήματα για τους σκοπούς των δραστών.
Οσον αφορά το συμβάν της Αίγινας, λοιπόν, όπως διαπιστώθηκε, στο στόχαστρο μπήκε ο αγωγός που τροφοδοτεί το νησί του Σαρωνικού με νερό της ΕΥΔΑΠ, με αποτέλεσμα τη διακοπή της απευθείας υδροδότησής του, ενώ προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η βλάβη παρατηρήθηκε σε βάθος 48 μέτρων και σε απόσταση λίγων εκατοντάδων μέτρων από το Πέρανι της Σαλαμίνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία που διαχειρίζεται το έργο διαπίστωσε στις 25 Ιανουαρίου ότι μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αυξήθηκε η ροή νερού. Αμεσα ξεκίνησε αυτοψία και, όπως φάνηκε από το οπτικό υλικό που κατέγραψαν δύτες, έχουν προκληθεί σημαντικές φθορές στο τσιμεντόστρωμα του αγωγού, πιθανότατα από εκρηκτικό μηχανισμό.
Τέσσερα περιστατικά σε τέσσερα χρόνια
Σε ανάλογα περιστατικά στο παρελθόν, το Λιμενικό Σώμα που ανέλαβε τις έρευνες εντόπισε και ίχνη των σαμποτέρ, όμως δεν υπήρξε κάποια σημαντική εξέλιξη στις έρευνες. Πιο συγκεκριμένα, το 2020 άγνωστοι άνοιξαν οπές στους σωλήνες του αγωγού με οικιακό τρυπάνι, ενώ το 2022 πραγματοποιήθηκαν άλλες δύο ενέργειες δολιοφθοράς.
Η πρώτη έγινε τον Μάιο με εκρηκτικά, με την έκρηξη να καταγράφεται μερικές εκατοντάδες μέτρα ανοικτά των ακτών της Σαλαμίνας, δημιουργώντας έναν μικρό κρατήρα ενός μέτρου δίπλα στην προστασία του αγωγού.
Δύο μήνες αργότερα τοποθετήθηκαν και πάλι εκρηκτικά πάνω στον αγωγό σε βάθος 14 μέτρων και σε απόσταση 300 μέτρων από την ακτή, γεγονός που, κατά τους αρμόδιους φορείς, σημαίνει ότι οι δράστες ήταν έμπειροι δύτες, προσέγγισαν αρχικά το σημείο με πλωτό μέσο και εν συνεχεία προχώρησαν σε μία πολύ οργανωμένη ενέργεια με σκοπό την πρόκληση όσο το δυνατόν μεγαλύτερης φθοράς στον αγωγό.
Μάλιστα, τότε βρέθηκαν και ίχνη από το φιτίλι των εκρηκτικών που χρησιμοποίησαν οι δράστες καθώς και κάποια αυτοκόλλητα πάνω στον αγωγό, στοιχεία που πιστοποιούσαν πέραν κάθε αμφιβολίας ότι πρόκειται για κακόβουλη ενέργεια και όχι για ατύχημα.
Λίγες ημέρες αργότερα, δε, κάτοικοι και επαγγελματίες της περιοχής κατέθεσαν σε Αστυνομία και Λιμενικό ότι είχαν διαπιστώσει ύποπτες κινήσεις στην περιοχή το επίμαχο χρονικό διάστημα. Παράλληλα, τοπικοί φορείς και απλοί πολίτες κατέθεσαν χαρακτηριστικά ότι από τη λειτουργία τού ζωτικής σημασίας για το νησί αγωγού «ενοχλούνται» διάφορα συμφέροντα, ζητώντας τη συνδρομή του κρατικού μηχανισμού για την προστασία αυτών των υποδομών.
Δράστες με εκπαίδευση Ειδικών Δυνάμεων
Σύμφωνα, πάντως, με πηγές του Λιμενικού Σώματος, ο δράστης ή οι δράστες της δολιοφθοράς είχαν εκπαίδευση εφάμιλλη με αυτή των στελεχών των Ειδικών Δυνάμεων. «Αυτά είναι αντικείμενα που διδάσκονται στα σχολεία υποβρύχιων καταστροφέων» σημειώνουν με νόημα.
Κύριο ζητούμενο, εν τούτοις, παραμένει ποιοι είναι οι ηθικοί αυτουργοί πίσω από την υποβρύχια έκρηξη. Σε κάθε περίπτωση, η αγανάκτηση των κατοίκων και των επαγγελματιών της Αίγινας φαίνεται πως έχει κάνει στόματα να ανοίγουν στο νησί, με τα στελέχη των διωκτικών αρχών που έχουν αναλάβει τη διερεύνηση του περιστατικού να εμφανίζονται αισιόδοξα ως προς την ταυτοποίηση τόσο των φυσικών όσο και των ηθικών αυτουργών.
Στόχος δεν ήταν η κλοπή υλικών αλλά η διακοπή των εργασιών
Λίγα 24ωρα μετά το περιστατικό στα βάθη του Σαρωνικού, μια ακόμα κακόβουλη ενέργεια είδε το φως της δημοσιότητας, και μάλιστα σε ένα έργο που χαρακτηρίζεται «εθνικής σημασίας». Ο λόγος για τη δολιοφθορά στο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, με τον ΑΔΜΗΕ να καταγγέλλει πως το περιστατικό συνέβη την Τετάρτη 31 Ιανουαρίου σε μηχανολογικό εξοπλισμό εγκατάστασης του υπόγειου τμήματος του καλωδίου, βόρεια του ΒΟΑΚ.
Οπως έγινε γνωστό, και σε αυτή την περίπτωση κατατέθηκε άμεσα μηνυτήρια αναφορά από τον εργολάβο στο αρμόδιο αστυνομικό τμήμα, με τις Αρχές να ενημερώνουν ότι στο εξής θα προχωρήσουν στη φύλαξη του συγκεκριμένου σημείου του έργου όπου βρίσκονται το όχημα και ο εξοπλισμός. Στόχος της δολιοφθοράς πάντως δεν ήταν η κλοπή υλικών αλλά η διακοπή των εργασιών για την ηλεκτρική διασύνδεση και στην παρούσα φάση εξετάζεται το μέγεθος της καθυστέρησης που θα επιφέρει στην ολοκλήρωση του έργου το εν λόγω συμβάν.
Ενα πρότζεκτ εθνικής εμβέλειας
«ΤΑ ΝΕΑ» επικοινώνησαν με τον διευθυντή έργου της Αριάδνη Interconnection, Αγγελο Σταματέλο, ο οποίος μιλάει για μια «περίεργη δολιοφθορά» που θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μιας κρίσιμης υποδομής αλλά κυρίως την υγεία, τη σωματική ακεραιότητα και την ασφάλεια των εργαζομένων σε ένα πρότζεκτ εθνικής εμβέλειας. Οπως λέει, το συγκεκριμένο έργο, εκτός από τα σημαντικά ενεργειακά οφέλη, προσφέρει δεκάδες νέες θέσεις εργασίας και βοηθά στην ανάπτυξη του τουρισμού και της τοπικής οικονομίας της Κρήτης.
«Είναι ένα έργο που κανονικά κανένας δεν θέλει να σταματήσει και πραγματικά δεν ξέρουμε ποιος θα είχε όφελος από κάτι τέτοιο. Παρ’ όλα αυτά, κάποιοι προέβησαν σε σκόπιμη ζημιά στον τεχνικό εξοπλισμό της αναδόχου εταιρείας.
Οι δράστες έκοψαν σε δεκάδες σημεία τις ηλεκτρολογικές και υδραυλικές εγκαταστάσεις του μηχανήματος-οχήματος που έλκει το καλώδιο στο υπέργειο κομμάτι, στο μέσο περίπου της διαδρομής από την παραλία της Κορακιάς μέχρι τον σταθμό μετατροπής στη Δαμάστα. Το καλώδιο ήταν φορτωμένο στο φορτηγό για να γίνει εγκατάσταση την επόμενη μέρα. Ομως οι δράστες πέτυχαν να μας σταματήσουν για την ώρα. Αναμένουμε την αξιολόγηση της καθυστέρησης αλλά και του χρόνου που θα απαιτηθεί έως ότου θα είναι διαθέσιμα τα απαραίτητα ανταλλακτικά» περιγράφει ο Αγγελος Σταματέλος.
Ζημιά με σημαντική επίπτωση στο έργο
Ερωτηθείς για το κόστος της ζημιάς, ο επικεφαλής του έργου επισημαίνει ότι είναι της τάξης των 5.000-10.000 ευρώ. «Δεν είναι τόσο σημαντική ζημιά σε οικονομικό επίπεδο. Εντούτοις, πρόκειται για μια ενέργεια με σημαντική επίπτωση στο έργο, δηλαδή αυτή τη στιγμή έχει ανασταλεί το κομμάτι που αφορά τις εγκαταστάσεις στην Κρήτη» εξηγεί και συμπληρώνει πως η ανταπόκριση της ΕΛ.ΑΣ. ήταν άμεση. «Εστειλε περιπολικό και έχει ξεκινήσει μια έρευνα, η οποία δεν γνωρίζουμε πώς και πού θα καταλήξει. Ελπίζουμε όμως να μην υπάρξει ανάλογη συνέχεια. Αυτό είναι το σημαντικότερο και για να ηρεμήσει ο κόσμος γιατί, πέρα από τη ζημιά και την καθυστέρηση, υπάρχουν και οι εργαζόμενοι. Αυτές οι επιθέσεις δημιουργούν ανασφάλεια και αναστάτωση. Περιμένουμε από τις Αρχές να βρουν την άκρη του νήματος, γιατί πραγματικά δεν βγάζει νόημα μια τέτοια ενέργεια».
Κατά τον ίδιο, αυτή είναι η πρώτη φορά που στο συγκεκριμένο πρότζεκτ διαπιστώνεται δολιοφθορά – «πέρα από μια πυρκαγιά πριν από δύο-τρία χρόνια σε έναν σταθμό μετατροπής και για την οποία δεν υπάρχει ξεκάθαρο πόρισμα». «Σε κάθε περίπτωση, εμείς είμαστε απλώς διαχειριστές, δηλαδή κάνουμε έργα, ξέρουμε να “αντιμετωπίζουμε” την Αρχαιολογία, τα απρόβλεπτα ενός έργου, τις θεομηνίες, αλλά όχι κάτι τέτοιο» καταλήγει ο Αγγελος Σταματέλος.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες αρχές επιδιώκουν τη γρήγορη εξιχνίαση της υπόθεσης και, μεταξύ άλλων, προχωρούν σε ενδελεχή έλεγχο στο υλικό από τις κάμερες παρακολούθησης κυκλοφορίας που είναι εγκαταστημένες κατά μήκος του ΒΟΑΚ προκειμένου να εντοπιστούν τυχόν ύποπτες κινήσεις ατόμων και οχημάτων που μπορεί να συνδέονται με το ανησυχητικό συμβάν.