Πολλά σχολεία στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα, έχουν παραδοσιακά την τάση να τοποθετούν τα δίδυμα αδέλφια σε ξεχωριστή τάξη. Είναι κάτι που απασχολεί χιλιάδες γονείς για το τι πρέπει να κάνουν;
Πολλοί διευθυντές σχολείων έχουν την πεποίθηση ότι είναι πιο ευεργετικό για την ανάπτυξη ξεχωριστών ταυτοτήτων. Υπάρχει επίσης η συχνά (ιδιαίτερα για τα πανομοιότυπα δίδυμα) ότι είναι ευκολότερο για τους δασκάλους και τους μαθητές για να τους… ξεχωρίσουν.
Στην Αυστραλία, τα δίδυμα αντιπροσωπεύουν περίπου μία στις 80 εγκυμοσύνες. Σύμφωνα με την στατιστική υπηρεσία στην Αυστραλία, το 1,4% (4.286) των κυήσεων ήταν πολύδυμες το 2022, με τη συντριπτική τους πλειονότητα να είναι δίδυμες.
Σύμφωνα με την Αυστραλιανή επίκουρη καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Σουίνμπερν Κάθριν Γουντ, που επικαλείται έρευνες, φαίνεται να είναι η μύθος.
Με άρθρο της στο Τhe Conversation, η κλινική ψυχολόγος που ειδικεύεται στα δίδυμα, υποστηρίζει ότι η παραπάνω προσέγγιση βασίστηκε σε ατεκμηρίωτη εμπειρία, λανθασμένες αντιλήψεις και πεποιθήσεις ή/και περιορισμένη έρευνα που υποδηλώνει ότι η απόσταση μεταξύ των διδύμων ήταν καλύτερη για την ανάπτυξη και την σχολική τους επίδοση.
«Εξετάζοντας την έρευνα για τα δίδυμα στο σχολείο, τα ευρήματα μας λένε μια διαφορετική ιστορία. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι τα δίδυμα αποδίδουν καλύτερα σχολείο όταν βρίσκονται σε ξεχωριστές τάξεις. Η εξαίρεση μπορεί να είναι όταν ένα δίδυμο έχει ειδικές ανάγκες ή όταν υπάρχει ένας ανθυγιεινός ανταγωνισμός μεταξύ των διδύμων».
Σύμφωνα με μελέτη του 2022, που επικαλείται η επιστήμονας, η διδασκαλία διδύμων ηλικίας δημοτικού σχολείου στην ίδια τάξη είχε κάποιο θετικό αντίκτυπο στη συμπεριφορά τους και στον τρόπο που σχετίζονται με τα άλλα παιδιά.
«Αυτό είναι λογικό αν σκεφτούμε ότι πολλά δίδυμα είχαν περιορισμένη εμπειρία να είναι μακριά το ένα από το άλλο πριν ξεκινήσουν το σχολείο. Επομένως, είναι πιθανό να αισθάνονται πιο ασφαλείς εάν τοποθετηθούν μαζί σε αυτά τα πρώτα χρόνια μετάβασης» αναφέρει.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς
Για το τι πρέπει λοιπόν να κάνουν οι γονείς και τα σχολεία, η Γουντ, τους παραπέμπει στην ΜΚΟ Αυστραλιανή Ένωση Πολλαπλών Γεννήσεων (Australian Multiple Birth Association) η οποία αναφέρει:
- Δεν υπάρχει μια ενιαία απάντηση για όλους
- Οι γονείς «είναι στην καλύτερη θέση» για να καθορίσουν τι ταιριάζει στα παιδιά τους
- Τα σχολεία θα πρέπει να συμβουλεύονται τους γονείς κάθε χρόνο για το πού πρέπει να πάνε τα παιδιά τους.
Η Γουντ μάλιστα πιστεύει ότι οι γονείς μπορούν να ρωτάνε και τα ίδια τα δίδυμα τι θέλουν. Βέβαια, η ίδια προειδοποιεί ότι αυτό που λέει ένας δίδυμος μπορεί να μην είναι αυτό που πραγματικά θέλει ή χρειάζεται.
Για παράδειγμα, το δίδυμο που λέει ότι θέλει να είναι σε μια ξεχωριστή τάξη από το δίδυμο του μπορεί στην πραγματικότητα να θέλει να είναι μαζί του.
«Τέτοιο είναι το αίνιγμα της σχέσης των διδύμων!» αναφέρει η Γουντ.
«Αυτό καθιστά ακόμη πιο σημαντικό να συλλέξετε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες πριν λάβετε μια απόφαση. Για τα σχολεία, το μήνυμα είναι ότι δεν υπάρχει σταθερή πολιτική είναι το καλύτερο όταν πρόκειται να καλωσορίσετε τα δίδυμα στο σχολείο».