«Δεν μπορούσα να κάτσω ενώ οικογένειες σφαγιάζονταν και καίγονταν ζωντανές στα σπίτια τους [από τη Χαμάς]», ισχυρίστηκε ο σωματοφύλακας της Τέιλορ Σουίφτ. Έτσι, έβαλε τα ισραηλινά χακί για να συμμετέχει στο… κάψιμο της Γάζας. Εκείνος είναι πεπεισμένος ότι είναι στη «σωστή πλευρά» της ιστορίας, αλλά τι συμβαίνει με την αφεντικίνα του;
Δέκα ημέρες περίπου αφού το Διεθνές Δικαστήριο στη Χάγη έκρινε ότι οι κατηγορίες περί γενοκτονίας εκ μέρους του Ισραήλ είναι βάσιμες, σε μια κατάμεστη αίθουσα στο Λος Άντζελες πλήθος κόσμου ζούσε σε μια δική του πραγματικότητα.
H Εθνική Ακαδημία Τεχνών κι Επιστημών Ηχογράφησης των ΗΠΑ θα έδινε τα Βραβεία Grammy, όπως κάθε χρόνο, στους πιο πετυχημένους καλλιτέχνες στον χώρο της μουσικής βιομηχανίας -δηλαδή που φέρνουν έσοδα-, σε μια τελετή με έντονα στοιχεία ενδυματολογικής υπερβολής, εντελώς κόντρα τέμπο με όσα συμβαίνουν στον πλανήτη σε πραγματικό χρόνο, κυρίως με τους 27.000 σφαγιασμένους αμάχους στη Γάζα και εκατοντάδες χιλιάδες εκτοπισμένους.
Η μοναδική καλλιτέχνιδα που πήρε θέση ήταν η Άνι Λένοξ, η οποία είναι μάλιστα παντρεμένη με τον Ισραηλινό παραγωγό ταινιών Uri Fruchtmann, με τον οποίο έχει δύο κόρες, τις οποίες περιέγραψε ως «μισές Ισραηλινές».
Annie Lennox calls for a ceasefire at the #GRAMMYs:
“Artists for ceasefire. Peace in the world.”
— Pop Base (@PopBase) February 5, 2024
Η Λένοξ ολοκλήρωσε την ερμηνεία της στο τραγούδι «Nothing Compares 2 U» της ινέντ Ο’ Κόνορ υψώνοντας τη γροθιά της και λέγοντας: «Καλλιτέχνες, για κατάπαυση του πυρός. Ειρήνη στον κόσμο».
Η διασημότερη πλην καλλίγραμμη όμως τραγουδίστρια στις ΗΠΑ και ίσως στον πλανήτη, η Τέιλορ Σουίφτ, που βρισκόταν εκεί κοντά, ήθελε απλά να δείξει την έντονη χαρά της για τον εαυτό της, και όχι να πει κάτι για τον κόσμο. «Οι δουλειές πάνε καλά» με άλλα λόγια. Η εμφάνισή της αντικατόπτριζε την ευρύτερη στάση της στις σφαγές στη Γάζα.
«Ίσως η σιωπή της Σουίφτ για την καταστροφή στη Γάζα δεν θα είχε προκαλέσει πάταγο αν η Άννι Λένοξ δεν χρησιμοποιούσε τη στιγμή της στη σκηνή των Γκράμι για να σηκώσει τη γροθιά της και να ανακηρύξει «καλλιτέχνες για κατάπαυση του πυρός»» σχολίασε στο ιστορικό εβραιοαμερικανικό Forward η συγγραφέας Μίρα Φοξ.
Με άλλα λόγια, θα έλεγε κανείς η καριέρα και οι καλές πωλήσεις προηγούνται των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
«Για πολλούς, αυτό έκανε μια έντονη αντίθεση με τη Σουίφτ, η οποία χρησιμοποίησε τη στιγμή της στο προσκήνιο, καθώς έλαβε το Grammy της για το άλμπουμ της χρονιάς, όχι για να κάνει μια πολιτική δήλωση, αλλά για να μιλήσει για το πόσο της αρέσει να κάνει μουσική και να ανακοινώσει ένα νέο άλμπουμ: The Tortured Poets Department» παρατήρησε η Φοξ.
Γιατί η σιωπή είναι τόσο ενοχλητική
Γιατί όμως είναι τόσο εκκωφαντική η σιωπή της Σουίφτ, πόσο μάλλον όταν τα βραβεία σύμφωνα με πολλούς δεν υπηρετούν τόσο την τέχνη όσο τη βιομηχανία και την εικόνα.
«Νομίζω ότι τα Grammy ανταποκρίνονται σε μια χαμηλή διανόηση και τροφοδοτούν τις μάζες. Δεν τιμούν τις τέχνες ή τον καλλιτέχνη για αυτό που δημιούργησε. Είναι η μουσική επιχείρηση που γιορτάζει τον εαυτό της. Βασικά αυτό είναι το θέμα», είχε δηλώσει ο ροκ τραγουδιστής Μέιναρντ Τζέιμς Κίναν.
Η αλήθεια είναι ότι η Σουίφτ έχει προωθήσει κατά κάποιο τρόπο τον κοινότυπο ακτιβισμό, δηλαδή φεμινισμό, ΛΟΑΤΚΙ κτλ. δηλαδή όχι ζητήματα που μπορούν να θίξουν βασικές δημόσιες πολιτικές, και μάλιστα αυτό το έκανε ανέκαθεν. Επιδίδεται, δηλαδή σε έναν ακτιβισμό για το θεαθήναι (Performative activism), που δεν της κοστίζει τόσο και την εμφανίζει ως σκετόμενο ον, πέραν από μια όμορφη γυναίκα που απλά έχει καλό λαρύγγι.
Μπορεί κανείς να αρχίζει να συμπληρώνει το παζλ γύρω από του μυστήριο της επιλεκτικά απολίτικης Σουίφτ ανατρέχοντας στις ίδιες της τις παραδοχές.
Πριν χρόνια είχε παραδεχτεί ότι ήταν απογοητευμένη που δεν είχε ξεκάθαρη πολιτική σκέψη. «Μισώ που το παραδέχομαι, αλλά ένιωσα ότι δεν είχα αρκετά μορφωθεί σε αυτό. Επειδή δεν είχα προσπαθήσει ενεργά να μάθω για την πολιτική με τρόπο που ένιωθα ότι ήταν απαραίτητη για μένα, κάνοντας δηλώσεις που απευθύνονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους».
Τότε είχε εξηγήσει ότι η μουσική κάντρι και πολιτική δεν τα πήγαιναν καλά και αυτό την επηρέασε.
«Προέρχομαι από τη μουσική της κάντρι. Το πρώτο πράγμα που σου κάνουν σε έναν καλλιτέχνη της κάντρι είναι πλύση εγκεφάλου» έλεγε τότε και θυμόταν με τρόμο που συνέβη στους Dixie Chicks όταν τόλμησαν να τα βάλουν με τον Μπους λόγω του πολέμου στο Ιράκ καί τότε αντιμετώπισαν ένα συντρηπτικό μποϊκοτάζ από τον κόσμο.
«Είδα τη μουσική της κάντρι να σβήνει. Η πιο εκπληκτική ομάδα που είχαμε, μόνο και μόνο επειδή μιλούσαν για πολιτική. Και δέχονταν απειλές θανάτου. Έγιναν ένα τέτοιο παράδειγμα που βασικά κάθε καλλιτέχνης της κάντρι που ήρθε μετά από αυτό, κάθε δισκογραφική σας λέει, «Απλά μην εμπλακείτε, ό,τι κι αν γίνει» θα έλεγε η Σουίφτ.
Με άλλα λόγια, θα έλεγε κανείς η καριέρα και οι καλές πωλήσεις προηγούνται των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Το βάπτισμα του πυρός
Μπορεί, λοιπόν η Σουίφτ να δήλωνε άγνοια, αλλά με τα χρόνια, έχει εκφράσει την υποστήριξή της Δημοκρατικούς υποψηφίους τους Phil Bredesen και Jim Cooper στις ενδιάμεσες εκλογές των ΗΠΑ του 2018 στο Τενεσί, και τους Τζο Μπάιντεν και Καμάλα Χάρις τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2020, επικρίνοντας τον Ντόναλντ Τραμπ.
H δύναμή της, όμως, είναι μεγάλη και ίσως να μπορεί να επηρεάζει δυστυχώς ψηφοφόρους, σύμφωνα με κάποιους αναλυτές.
Σύμφωνα με έρευνα του Morning Consult, το 53% των ενηλίκων στις ΗΠΑ θεωρούν τον εαυτό τους θαυμαστές της Σουίφτ, το οποίο αποτελεί μια εκπληκτικά μεγάλη εκλογική βάση, ενώ οι στις ΗΠΑ σύμφωνα με την απογραφή του 2020 υπάρχουν 258,3 εκατ. ενήλικες. Δεδομένων αυτών των στοιχείων, στις ΗΠΑ υπάρχουν σχεδόν 137 εκατ. υποστηρικτές της Σουίφτ σε ηλικία ψήφου, ή περίπου το 88% του συνδυασμένου αριθμού ψήφων που δόθηκαν στις προεδρικές εκλογές του 2020 σε Μπάιντεν και Τραμπ.
Ενώ η γενική αντίληψη είναι ότι οι οπαδοί της Σουίφτ είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία Δημοκρατικοί ή αριστεροί, οι φιλελεύθεροι εκτιμάται ότι αποτελούν περίπου το 55% της βάσης των θαυμαστών της, που σημαίνει ότι μπορεί να υπάρχουν περισσότερα από 60 εκατ. Ρεπουμπλικανοί Swifties που ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ κινδυνεύει να αποξενώσει.
Συνεπώς, πλέον η Σουίφτ κατάλαβε μάλλον ότι δεν απειλείται να καταστραφεί η καριέρα της εάν συμμετέχει κάπως στα κοινά. Αλλά και πάλι δεν θέλει να στείλει ένα μήνυμα στους Παλαιστινίους που σφάζονται, αλλά και στους Ισραηλινούς άμαχους ομήρους.
Επιστρατεύστε τη Σουίφτ
Γνωρίζοντας λοιπόν αυτή την δύναμη της Σουίφτ, το Ισραηλινό υπουργείο Εξωτερικών, αποπειράθηκε να παίξει το χαρτί «Τέιλορ Σουίφτ» μετά το ξέσπασμα του πολέμου.
Το Τελ Αβίβ της ζήτησε να βοηθήσει να βρεθεί μία έφηβη ένστολη που αγνοούνταν από τις 7 Οκτωβρίου. Σε μια ανάρτηση που κοινοποιήθηκε στο X την Κυριακή, το υπουργείο Εξωτερικών του Ισραήλ προέτρεψε την Τέιλορ Σουίφτ να χρησιμοποιήσει την ισχυρή της πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προσπαθήσει να εντοπίσει τη Roni Eshel, η οποία χαρακτηρίστηκε ως «τεράστια Swiftie».
«Η Roni (19) Eshel, η οποία είναι μια τεράστια Swiftie, αγνοείται από τη σφαγή της 7ης Οκτωβρίου. Θα σήμαινε τον κόσμο για την οικογένεια του Roni εάν η Taylor χρησιμοποιούσε την πλατφόρμα της για να ζητήσει την επιστροφή της Roni.» είχε γράψει το ισραηλινό υπουργείου Εξωτερικών.
Προφανώς ήταν μια κίνηση των Ισραηλινών που αποσκοπούσε να διεισδύσει στις νεότερες ηλικίες σε όλον τον κόσμο –και φυσικά στις ΗΠΑ- για να καταστήσει συμπαθή την ισραηλινή πλευρά στους νέους. Η οποιαδήποτε έκκληση ενός καλλιτέχνη δεν θα μπορούσε να παίξει ρόλο στην επιστροφή της νεαρής ένστολης και αυτό το γνωρίζανε οι ισραηλινές υπηρεσίες. Ήταν εκμετάλλευσης του συγκινησιακού κλίματος προς όφελος των ισραηλινών πολιτικών.
Έτσι, ενώ ο σωματοφύλακάς της δεν είχε καμία αμφιβολία, η Τέιλορ Σουίφτ που έχει εκατοντάδες εκατομμύρια θαυμαστές δεν μπορεί να αποφασίσει… ακόμα.
Μα, εάν η ίδια τα βάζει με τον Ντόλαντ Τραμπ, αλλά δεν μπορεί πει μια λέξη εναντίον ενός Νετανιάχου ή ενός Ιταμάρ Μπεν-Γκβίρ, πόσα μπορεί να υποθέσει κανείς; Παραμένει ακόμα απαίδευτη, όπως είχε δηλώσει το 2019, ή ισχύει αυτό που είπε ο Κίναν για την μουσική βιομηχανία;