Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία και Γερμανία θα συμμετάσχουν με φρεγάτες στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες», σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα και μετά την υιοθέτηση των επιχειρησιακών εγγράφων.
Την ερχόμενη Δευτέρα, 19 Φεβρουαρίου, στο Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων θα γίνει η έναρξη (launch) της επιχείρησης, γεγονός που σημαίνει ότι θα υπάρξει η απόφαση για έναρξη.
Ωστόσο, μέχρι αυτή τη στιγμή η ακριβής ημερομηνία έναρξης δεν έχει ανακοινωθεί. Πιθανότερη είναι η 24η Φεβρουαρίου, καθώς στις 23 του μηνός θα γίνει η συζήτηση στο γερμανικό κοινοβούλιο για την αποστολή φρεγάτας, το οποίο πρέπει να δώσει το πράσινο φως.
Όπως αναφέρουν πηγές, πρόκειται για σημαντική επιχείρηση σε μη φιλικό περιβάλλον και η Ελλάδα, από την πλευρά της, λόγω του εμπορικοί στόλου έπρεπε να είναι παρούσα.
Όπως αναγράφεται στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, η επιχείρηση θα ονομάζεται «EUNAVFOR ASPIDES», με τον Ύπατο Εκπρόσωπο της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ, να έχει επισημάνει ότι η λέξη «Ασπίδες» προέρχεται από τα αρχαία ελληνικά και σημαίνει «προστασία».
Στόχος η διασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας για τα πλοία
Επίσης, σημειώνεται ότι η περιοχή επιχείρησης περιλαμβάνει τα στενά Μπααμ Αλ-Μαντάμπ και τα στενά του Ορμούζ, καθώς και διεθνή ύδατα στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν, στην Αραβική Θάλασσα, στον Κόλπο του Ομάν και στον Περσικό Κόλπο.
Ο στρατηγικός στόχος της ευρωπαϊκής επιχείρησης είναι να εξασφαλίσει ναυτική παρουσία της Ένωσης στην περιοχή δράσης, με στόχο τη διασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας για τα πλοία. Αναμένεται επίσης να γίνουν ασκήσεις επί χάρτου.
Επιχειρησιακός διοικητής ορίζεται ο αρχιπλοίαρχος Βασίλειος Γρυπάρης και επισημαίνεται ότι το επιχειρησιακό στρατηγείο της επιχείρησης «Ασπίδες» θα βρίσκεται στη Λάρισα.
Στην απόφαση του Συμβουλίου υπογραμμίζεται ταυτόχρονα ότι από τον Οκτώβριο του 2023, πολλές επιθέσεις των Χούθι έχουν στοχεύσει πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν, στην Αραβική Θάλασσα και τον Κόλπο του Ομάν.
Τέτοιες επιθέσεις θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των ναυτικών και συνιστούν παραβίαση της ελευθερίας της ανοικτής θάλασσας και του δικαιώματος διέλευσης στα στενά, που χρησιμοποιούνται για τη διεθνή ναυσιπλοΐα που κατοχυρώνεται στην UNCLOS.
Στο επίκεντρο βρίσκεται επιπροσθέτως ο αρνητικός αντίκτυπος στην εμπορική ναυτιλία και στις οικονομίες πολλών χωρών της ΈΕ και στην περιοχή.
Τέλος, επισημαίνεται ότι ο στόχος της επιχείρησης είναι η συνοδεία σκαφών στην περιοχή της επιχείρησης, έτσι ώστε να υπάρχει γνώση της θαλάσσιας κατάστασης στην και προστασία στα πλοία από επιθέσεις πολλαπλών τομέων στη θάλασσα, με πλήρη σεβασμό του διεθνούς δικαίου, συμπεριλαμβανομένων των αρχών της αναγκαιότητας και αναλογικότητας, σε υποπεριοχή της Περιοχής Λειτουργίας.