Η πολύωρη κατάθεση του Κώστα Αχ. Καραμανλή στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής που διερευνά την τραγωδία των Τεμπών είχε προσωπικό τόνο με πολιτικές και διαχειριστικές πτυχές. «Δεν κρύφτηκα. Δεν έπαιξα θέατρο.
Και ούτε σκοπεύω να το κάνω τώρα», είπε ο πρώην υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών δηλώνοντας ότι «ως γονέας σέβομαι τον πόνο» των οικογενειών των θυμάτων.
Σχετικά με την παραίτησή του επανέλαβε ότι «δεν σκέφτηκε να κρυφτεί πίσω από ευθύνες άλλων, ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής» και διαβεβαίωσε ότι η πρόθεσή του δεν είναι «να ωραιοποιήσει την πραγματικότητα», αλλά να μην αφήσει να αιωρούνται «αναπάντητες, ανυπόστατες απόψεις».
Στο πλαίσιο αυτό η «γραμμή άμυνας» του Καραμανλή στις «επιθέσεις» της αντιπολίτευσης ήταν ότι ούτε η ολοκλήρωση της σύμβασης 717 που έγινε επί των ημερών του «δεν θα μπορούσε να υπερνικήσει» τις παραβιάσεις του Γενικού Κανονισμού Λειτουργίας που έγιναν τη μοιραία νύχτα.
«Παραβιάστηκε δυστυχώς κατά συρροή», είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι «για να είναι ασφαλή τα τρένα, ακόμα πιο σημαντικό κι από τις πάσης φύσεως τεχνολογίες είναι ένα: να τηρείται ευλαβικά ο Κανονισμός κυκλοφορίας τους».
Επικαλέστηκε τις μαρτυρίες των ειδικών λέγοντας ότι «δεν υπήρξε ούτε ένας από όσους γνωρίζουν σε βάθος το αντικείμενο που να αρνήθηκε ότι αν έστω και μία πλευρά είχε τηρήσει τις διαδικασίες του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί – από εργαζομένους και συνδικαλιστές μέχρι στελέχη οργανισμών όλων των περιόδων, αλλά και τις διοικήσεις της ΡΑΣ», ενώ υπογράμμισε πως «όσο περισσότερο εξελίσσουμε την τεχνολογία που χρησιμοποιούμε, τόσο αναβαθμίζουμε και το επίπεδο της ασφάλειας».
«Γι’ αυτό ξεμπλέξαμε τον γόρδιο δεσμό και επιλέξαμε να προχωρήσουν τα έργα αποφασιστικά και να τελειώσουν, και όχι να μείνουν να λιμνάζουν», είπε, προσθέτοντας πάντως πως σε ό,τι αφορά τα συστήματα αυτά «σαφώς και θα συνέβαλλαν στην αύξηση της ασφάλειας, αλλά δεν υπήρχε η βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα, γιατί και τα συστήματα αυτά άνθρωποι τα χειρίζονται».
Μάλιστα ρωτήθηκε ποια λάθη βλέπει στην περίοδο της υπουργίας του και απάντησε ότι «δεν θα μπορούσα να έρθω να σας πω ότι τα κάναμε σωστά και δεν θα σας έλεγα ότι όσο και να ψάχνω δεν βρίσκω κάποιο λάθος», όπως το ότι «δεν κατάφερα και δεν καταφέραμε να ξεριζώσουμε από εργαζομένους, διοικητικό προσωπικό, μέλη ΔΣ, από ανθρώπους σε κρίσιμη θέση, τη νοοτροπία τού “έλα, μωρέ”».
«Ο επιθεωρητής φεύγει 45 λεπτά από τη θέση του, ένας μηχανοδηγός αντί να σταματήσει το τρένο όταν καταλαβαίνει ότι πάει ανάποδα συνεχίζει, πέρασε από 3-4 σταθμούς και δεν έκανε αναγγελία…», σημείωσε ενδεικτικά, για να συμπληρώσει: «Το λάθος μου και το λάθος μας είναι ότι αυτές τις παγιωμένες νοοτροπίες του Δημοσίου, πόσω μάλλον του ΟΣΕ, δεν καταφέραμε να τις ανατρέψουμε».
Κόντρα με Κόκκαλη
Εντονη ήταν η κόντρα που είχε με τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Κόκκαλη, στον οποίο είπε πως είναι ψέμα ότι κρύβεται πίσω από τη βουλευτική ασυλία του και μάλιστα ότι επεδίωξε την επανεκλογή του ακριβώς για αυτόν τον λόγο.
«Μπερδεύετε σκοπίμως την ευθύνη υπουργών με τη βουλευτική ασυλία», του είπε, ενώ ο Κόκκαλης αργότερα με δήλωσή του τον χαρακτήρισε «ψεύτη, προκλητικό και αμετανόητο», αποδίδοντάς του ότι δεν θέσπισε εθνικούς κανόνες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ Μιλένας Αποστολάκη, διέψευσε ότι ευνόησε προσλήψεις στον ΟΣΕ από την εκλογική του περιφέρεια («εννοείται ότι δεν είναι αληθές», είπε), ενώ έκρινε ότι δεν υπήρχε ασυμβίβαστο στην περίπτωση Κροκίδα, ο οποίος ήταν νομικός σύμβουλος του πρώην γενικού γραμματέα και κατόπιν υφυπουργού Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη και ταυτόχρονα πληρεξούσιος δικηγόρος της Hellenic Train.
Αρνείται να υπογράψει την κατάθεση που έδωσε στην Εξεταστική Επιτροπή ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο, επικαλούμενος την ποιότητα της διερμηνείας.
«Τέτοιες ενέργειες ενδεχομένως υποκρύπτουν κάποιου είδους σκοπιμότητα, ενδεχομένως να λειτουργούν και παρελκυστικά», είπε ο πρόεδρος της επιτροπής Δημήτρης Μαρκόπουλος, ενώ αποφασίστηκε ομόφωνα να ζητηθεί από τους δύο διερμηνείς να υπογράψουν τα σχετικά πρακτικά.