Όταν πρόκειται για βιογραφίες, τα spoilers είναι επιτρεπτά. Πριν παρακολουθήσουμε την ταινία Priscilla, της Σοφίας Κόπολα, για την κοπέλα του Έλβις Πρίσλεϊ, στη συνέχεια σύζυγο, στη συνέχεια χήρα, η οποία κυκλοφόρησε στις αίθουσες με εγκωμιαστικές κριτικές, καταφύγαμε σε ένα εκούσιο spoiler: Να δούμε το νέο ντοκιμαντέρ για την τοξική σχέση τους, η οποία παρουσιάστηκε τότε από τα μέσα ενημέρωσης ως το αποκορύφωμα του ρομαντισμού και η οποία, αν την δει κανείς με τα σημερινά μάτια, ήταν τραγική.
Λέγεται Elvis & Priscilla: Conditional Love, υπάρχει αυτούσια στο YouTube από την Prime Video και πρέπει να αναφερθεί ότι η κυκλοφορία της συνέπεσε χρονικά με το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τον βασιλιά, αν και δεν επιδιώκει να ανταγωνιστεί τις μεγάλου μήκους ταινίες που έχουν εξερευνήσει πρόσφατα τη ζωή και την εποχή του, ούτε φυσικά την ταινία Priscilla.
Αυτοί που χάιδευαν τον εγωισμό του
Η γοητεία του Conditional Love έγκειται στο γεγονός ότι συγκεντρώνει τις μαρτυρίες μιας σειράς ανθρώπων για την κοινή ζωή ενός από τους πρώτους μεγάλους αστέρες της ροκ και του κοριτσιού που έκλεισε ως έφηβη στο χρυσό κλουβί της Γκρέισλαντ, της έπαυλης του Έλβις στο Μέμφις.
Ο Έλβις δεν δημιούργησε το είδος του (αυτό το έκαναν μαύροι καλλιτέχνες, αστέρες όπως ο Chuck Berry, ο Little Richard και η Sister Rosetta), αλλά το έφερε στις μάζες με την τέλεια φωνή του, την ομορφιά του, το πορσελάνινο δέρμα και τον τρόπο που κουνούσε τους γοφούς του.
Οι πρωταρχικές φωνές στο ντοκιμαντέρ ανήκουν στη Μαφία του Μέμφις (Memphis Mafia), τον κύκλο των φίλων του Έλβις που τον συνόδευαν παντού, χάιδευαν τον εγωισμό του, δούλευαν γι’ αυτόν ως βοηθοί και σωματοφύλακες και (με λιγότερη επιτυχία) προσπαθούσαν να τον φροντίζουν. Συναντάμε μερικούς από τους πιο κοντινούς του ανθρώπους, οι οποίοι παρευρέθηκαν στο γάμο του: Lamar Fike, Sonny West, Marty Lacker και τον άνθρωπο που ο Έλβις θεωρούσε καλύτερό του φίλο, τον Jerry Schilling. Ορισμένες από αυτές τις συνομιλίες προέρχονται από παλαιότερες ηχογραφήσεις, καθώς οι τρεις πρώτοι έχουν πλέον πεθάνει.
Δείτε το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ -Υπάρχει ολόκληρο στο YouTube
«Περισσότερες φιλενάδες παρά φίλους»
Η Priscilla Ann Beaulieu Wagner ήταν 14 ετών και είχε χάσει τον πατέρα της όταν ήταν μικρή (ήταν πιλότος που πέθανε σε αεροπορικό ατύχημα) και είχε μετακομίσει αρκετές φορές με τη μητέρα της και τον πατριό της, ο τελευταίος ήταν αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας που υπηρετούσε στη στρατιωτική βάση των ΗΠΑ στο Friedberg της Γερμανίας.
Βαριόταν και δεν είχε φίλους όταν ήρθε ο 24χρονος Έλβις Πρίσλεϊ για να εκτελέσει τη στρατιωτική του θητεία. Γνωρίστηκαν σε ένα πάρτι. Σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ, ο ροκ σταρ ήταν αρχικά περισσότερο ξετρελαμένος παρά ερωτευμένος μαζί της.
Όταν επέστρεψε στο Λος Άντζελες, έπεισε τους γονείς της κοπέλας να την πάρουν μαζί τους. Δεν άργησε να την έχει κλειδωμένη στο Γρέισλαντ (Graceland), ενώ εκείνος πήγαινε στο Χόλιγουντ για να γυρίσει ταινίες. Μέχρι τότε, ο Έλβις «είχε περισσότερες φιλενάδες παρά φίλους», λένε τα παιδιά.
Ο Έλβις ωθήθηκε στον γάμο από τον σκοτεινό μάνατζέρ του, τον συνταγματάρχη Πάρκερ
«Η ζωντανή κούκλα του Έλβις»
Η Πρισίλα αποκαλούσε τον εαυτό της «ζωντανή κούκλα του Έλβις». Ο τραγουδιστής ήθελε μια παρθένα έφηβη στο πλευρό του, την οποία θα μπορούσε να διαμορφώνει σύμφωνα με τις ορέξεις του- για να ξεσπάει στο κρεβάτι, είχε άλλες.
Η Μαφία του Μέμφις επιβεβαιώνει την εκδοχή ότι ο Έλβις και η Πρισίλα δεν ολοκλήρωσαν τη σχέση τους πριν από τη νύχτα του γάμου τους το 1967, μετά από μια οκτάλεπτη τελετή στο Λας Βέγκας. Ο Έλβις ωθήθηκε στον γάμο από τον σκοτεινό μάνατζέρ του, τον συνταγματάρχη Πάρκερ. «Με αναγκάζουν να παντρευτώ», φέρεται να έκλαιγε εκείνη την ημέρα.
Η Λίζα Μαρί γεννήθηκε εννέα μήνες μετά το γάμο. Η Πρισίλα δεν ήθελε να μείνει έγκυος τόσο σύντομα, αλλά ο Έλβις δεν την άφηνε να πάρει αντισυλληπτικά χάπια. Η συμπεριφορά του ήταν παράδοξη: προηγουμένως της είχε συστήσει άλλα χάπια (άλλα για να τους κρατούν ξύπνιους, άλλα για να κοιμούνται), στα οποία ο ίδιος έκανε κατάχρηση.
O Έλβις «είχε περισσότερες φιλενάδες παρά φίλους», λένε τα παιδιά
Ο Έλβις ζούσε μια εργένικη ζωή ως παντρεμένος
Ούτε φυσικά είχαν συχνά οικειότητα αφού έγιναν γονείς: το ντοκιμαντέρ υποστηρίζει ότι τον Έλβις δεν τον έλκυε καμία γυναίκα που ήταν μητέρα. Όταν εγκαταστάθηκε στο Λας Βέγκας, δεν την πήρε μαζί του. Σύμφωνα με τους φίλους του, εκείνη ήταν εκείνη που ήταν παντρεμένη – ο Έλβις ζούσε μια εργένικη ζωή.
Η Πρισίλα αντιστάθηκε σε αυτή τη μοναξιά με τουλάχιστον δύο εφήμερες σχέσεις με τους δασκάλους της, έναν που της έκανε μαθήματα χορού και έναν άλλο που της δίδασκε καράτε.
Η σχέση του ζευγαριού ήταν τρελή από την αρχή μέχρι το τέλος. Κάποια στιγμή, λένε τα μέλη της Μαφίας του Μέμφις, η Πρισίλα ήθελε ο Έλβις να πάρει αποστάσεις από αυτούς – είχε όντως τους λόγους της.
Ωστόσο, όταν ο Σίλινγκ πλησίασε την Πρισίλα για να δει αν ήταν καλά, ο Έλβις εξαγριώθηκε από ζήλια, ακόμα και όταν ήξερε ότι η συμπεριφορά του ήταν αδικαιολόγητη. Όταν τον κατηγόρησε για τη σχέση του με την ηθοποιό Ann-Margret, της είπε: «Θέλω μια γυναίκα που να καταλαβαίνει ότι τέτοια πράγματα μπορούν να συμβούν. Είσαι αυτή η γυναίκα;». Αφηγούνται επίσης σκηνές βίας, λάμπες που πετούσαν γύρω από την κρεβατοκάμαρα, καυγάδες που οι πανταχού παρόντες φίλοι μπορούσαν να ακούσουν από την άλλη πλευρά των κλειδωμένων θυρών. Και το χειρότερο απ’ όλα, ότι μια μέρα, μετά από μια μακρά περίοδο που δεν ήθελε καν να αγγίξει την Πρισίλα, ο Έλβις τη βίασε.
Δείτε το τρέιλερ του Priscilla
Δε δίναμε προσοχή στο σκοτάδι του
Πήραν διαζύγιο το 1972, αλλά, επειδή η δημόσια εικόνα ήταν τόσο σημαντική, έφυγαν από το δικαστήριο κρατώντας ο ένας το χέρι του άλλου. Οι σύντροφοι του Έλβις αφηγούνται με ειλικρίνεια την ιστορία της κατακόρυφης πτώσης της σωματικής και ψυχικής υγείας του τραγουδιστή, μια κατάσταση που επιδεινώθηκε από τον εθισμό του στα ναρκωτικά, μέχρι το θάνατό του το 1977.
Και όμως, η Μαφία του Μέμφις πιστεύει ότι μετά το διαζύγιο, η σχέση του Έλβις και της Πρισίλα βελτιώθηκε, και μάλιστα ότι προέκυψε κάποια συνενοχή μεταξύ των δύο.
Όταν πέθανε ο Έλβις, η Πρισίλα αφοσιώθηκε στη διαχείριση της κληρονομιάς του. Αλλά δεν κράτησε τις σκοτεινές στιγμές του για τον εαυτό της: το 1985 έγραψε το αυτοβιογραφικό Elvis and Me, με το οποίο έφερε στο φως τις κακοτυχίες της, πάνω στο οποίο πάτησε πέρυσι η ταινία Priscilla.
Η Σοφία Κόπολα λέει ότι η ταινία της δεν κρατά τον Έλβις στο βάθρο, αλλά ούτε και τον παρουσιάζει ως κακοποιό. Προτιμά να μην τον κρίνει.
Ο καλλιτέχνης ήταν τόσο σημαντικός, εξακολουθεί να είναι, που η σκοτεινή του πλευρά μας ξέφυγε. Πραγματικά, δεν ήταν μυστικό, απλά δε δίναμε προσοχή.
*Με στοιχεία από elpais.com