Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητάει από τους πολίτες να βάλουν πλάτη προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα της ακρίβειας, προτάσσοντας έτσι ότι ο πολίτης φέρει ατομική ευθύνη -και- για την επίλυση αυτού του προβλήματος.
Ο πρωθυπουργός είπε τη Δευτέρα (19/2) ότι ο Έλληνας, που είναι «ευαισθητοποιημένος καταναλωτής», ψάχνει, «ψάχνει την καλύτερη προσφορά». «Όμως μπορεί και ο ίδιος ο καταναλωτής», τονίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «μπορεί, μέσα από την πίεση που ασκεί με τον τρόπο του και τις επιλογές τις οποίες κάνει, να μας βοηθήσει να λειτουργήσει καλύτερα ο ανταγωνισμός και να πέσουν οι τιμές».
Μιλώντας στο Star, ο πρωθυπουργός απάντησε ερωτηθείς για την ακρίβεια ότι «πρέπει να» είναι και η πρώτη κυβερνητική προτεραιότητα να περιορίσουμε, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό, τις επιπτώσεις του πληθωρισμού. Και συμπλήρωσε ότι «έχουμε κάνει πολλά πράγματα στο μέτωπο αυτό».
Ευρωπαϊκό το φαινόμενο…
«Δεν είναι μόνο ελληνικό το φαινόμενο, είναι και ευρωπαϊκό», είπε μεταξύ άλλων. «Πότε το βλέπετε να αυξάνεται ο μισθός; Δηλαδή έχετε δεσμευτεί για 950 ευρώ μέχρι το τέλος της τετραετίας. Φέτος μπορεί να ξεπεράσει τα 820 ή τα 830 ευρώ;», ρωτήθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, για να απαντήσει:
Μήπως οι πολυεθνικές προτιμούν να πληρώνουν το πρόστιμο, ένα πρόστιμο που θα βάλει το Υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά να συνεχίσουν να πωλούν ακριβά γιατί έτσι μακροπρόθεσμα κερδίζουν περισσότερο;» ρωτήθηκε στη συνέχεια, για να απαντήσει:
«Το ερώτημά σας είναι εύλογο. Θα απαντήσω με δυο τρόπους: πρώτον, ότι τα πρόστιμα είναι αρκετά σημαντικά και για πολυεθνικές εταιρείες και δεύτερον, θα σας έλεγα ότι η ζημιά που γίνεται στη φήμη μιας πολυεθνικής εταιρείας όταν εντοπίζεται να παραβαίνει το νόμο -και όπως έχετε δει δεν έχουμε διστάσει να ονοματίσουμε συγκεκριμένες εταιρείες που προβαίνουν σε τέτοιου είδους κινήσεις-, θα σας έλεγα ότι κάνει τελικά πολύ μεγαλύτερη ζημιά στην πολυεθνική εταιρεία. Και νομίζω ότι την ενθαρρύνει τελικά να αλλάξει συμπεριφορά».
Είμαστε «αμείλικτοι»…
«Τι θέλω, για να το πω με πολύ απλά λόγια: η Ευρώπη είναι μια ενιαία αγορά τελικά, κάτι για το οποίο είμαστε πολύ περήφανοι. Δεν μπορεί να υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις. Μικρές διαφοροποιήσεις ενδεχομένως να δικαιολογούνται λόγω της ιδιαίτερης δομής της ελληνικής αγοράς. Σημαντικές διαφοροποιήσεις όμως, στις τιμές πώλησης των προϊόντων, δηλαδή ίδια ποσότητα για το ίδιο προϊόν πρέπει να πωλείται λίγο-πολύ στην ίδια τιμή εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και σε αυτό θα επιμείνουμε πολύ και το γνωρίζουν πολύ καλά και οι εταιρείες ότι θα είμαστε αμείλικτοι ως προς την επιβολή προστίμων υπό την προϋπόθεση ότι θα εντοπίζονται να έχουν παραβεί το νόμο», είπε.
Διαχρονικό το φαινόμενο…
«Οι αγρότες λένε ότι από το χωράφι μέχρι το ράφι οι τιμές πολλαπλασιάζονται και επίσης λένε ότι έρχονται αντιμέτωποι με ελληνοποιήσεις προϊόντων. Τι φταίει για αυτό;», ρωτήθηκε στη συνέχεια.
«Το πρόβλημα των ελληνοποιήσεων, των παράνομων ελληνοποιήσεων, είναι διαχρονικό. Αυτή η κυβέρνηση έχει ασχοληθεί για πρώτη φορά σοβαρά με μεικτά κλιμάκια και έχει περιορίσει αρκετά την έκταση του προβλήματος, ειδικά στα γαλακτοκομικά προϊόντα. Η καλύτερη απόδειξη είναι το γεγονός ότι οι τιμές του γάλακτος για τους κτηνοτρόφους έχουν αυξηθεί σημαντικά και τα τέσσερα χρόνια που είμαστε στην κυβέρνηση, και με αυτόν τον τρόπο σε ένα βαθμό έχουν ΄΄αποσβέσει΄΄ και τις αυξήσεις του κόστους παραγωγής.
Εκεί πράγματι, στις ελληνοποιήσεις, είμαστε απολύτως ταυτισμένοι με τους αγρότες. Δεν γίνεται προϊόν το οποίο να μην είναι ελληνικό να βαφτίζεται ως ελληνικό και με αυτόν τον τρόπο να νοθεύεται ο ανταγωνισμός. Και έχουμε κάνει σημαντικά βήματα σε αυτή την κατεύθυνση.
Από εκεί και πέρα, το πρόβλημα, ξέρετε, από το χωράφι στο ράφι το ακούω και το συζητώ με όλους τους συναδέλφους μου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δηλαδή τι περιθώρια κέρδους έχουν οι μεσάζοντες σε σχέση με τους αγρότες. Δεν είναι απλό πρόβλημα, αν ήταν απλό σας διαβεβαιώνω ότι κάποιος θα το είχε ήδη λύσει», απάντησε ο πρωθυπουργός της χώρας.
Πιστεύω πολύ στον «ευαισθητοποιημένο» καταναλωτή…
«Τι βλέπω, όμως, και νομίζω ότι αυτό είναι μία ένδειξη αρκετά ενθαρρυντική πια; Ότι χρησιμοποιώντας και καινούργιες τεχνολογίες και καινούριους τρόπους επικοινωνίας, βλέπω για πρώτη φορά αρκετούς παραγωγούς οι οποίοι έρχονται σε απευθείας επικοινωνία με τους πελάτες τους και στέλνουν απευθείας προϊόντα σε αυτούς. Βοηθά και το γεγονός πια ότι και οι ταχυμεταφορές εξελίσσονται, όχι μόνο στην χώρα μας, παγκοσμίως. Και αυτός, ξέρετε, είναι και ένας τρόπος παράκαμψης των μεσαζόντων και διεκδίκησης και από τους καταναλωτές καλύτερων τιμών.
Ξέρετε, πιστεύω πολύ στον ευαισθητοποιημένο καταναλωτή. Και πιστεύω ότι ο Έλληνας είναι ευαισθητοποιημένος καταναλωτής, ψάχνει την καλύτερη προσφορά, ψάχνει την καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής. Όμως μπορεί και ο ίδιος ο καταναλωτής, μέσα από την πίεση που ασκεί με τον τρόπο του και τις επιλογές τις οποίες κάνει, να μας βοηθήσει να λειτουργήσει καλύτερα ο ανταγωνισμός και να πέσουν οι τιμές», κατέληξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.