Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, μαθητές και μαθήτριες Λυκείου από ιδιωτικά και δημόσια σχολεία της χώρας καλούνται να δηλώσουν συμμετοχή, έως τις 23 Φεβρουαρίου, στον 2ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Κυβερνοσφάλειας που θα διεξαχθεί τον Μάρτιο με την έγκριση του υπουργείου Παιδείας, την υποστήριξη του Ελληνικού Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας και υπό την αιγίδα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Υπεύθυνος φορέας για τη διοργάνωση του διαγωνισμού – που στόχο έχει να εξοικειώσει τους εφήβους με τον χώρο της κυβερνοασφάλειας, βοηθώντας τους να αναπτύξουν σχετικές δεξιότητες – είναι το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά με επικεφαλής τον καθηγητή Χρήστο Ξενάκη, αρχηγό της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας.
«Είναι προς όφελος των μαθητών να μάθουν για τον διαγωνισμό και να έχουμε μεγάλη συμμετοχή» λέει ο ίδιος στα «ΝΕΑ», προσθέτοντας: «Μέσω του διαγωνισμού θέλουμε να προσφέρουμε στα σχολεία τη δυνατότητα να έρθουν πιο κοντά στον κόσμο της κυβερνοασφάλειας. Παρέχοντας πρόσβαση στις δοκιμασίες, θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε καθηγητές και μαθητές σε θέματα κυβερνοασφάλειας, αναδεικνύοντας τις απειλές στον ψηφιακό χώρο και προβάλλοντας τον τομέα της ψηφιακής ασφάλειας ως μια επαγγελματική επιλογή. Ελπίζουμε να ανακαλύψουμε νέα ταλέντα που θα συνεισφέρουν στην προστασία των ψηφιακών συστημάτων μας στο μέλλον».
«Πιάσε τη σημαία»
Οι ομάδες μαθητών από κάθε σχολείο, αφού εγγραφούν, θα λάβουν οδηγίες για την πρόσβασή τους στην ειδική πλατφόρμα όπου και θα διαγωνισθούν στην επίλυση δοκιμασιών βασισμένων στο πρότυπο «Πιάσε τη σημαία» (Capture the Flag). Οι διαγωνιζόμενοι θα έχουν στη διάθεσή τους έναν ολόκληρο μήνα (από 1/3/2024 στις 12.00 έως 1/4/2024 στις 12.00) για να «πιάσουν» όσο περισσότερα σημαιάκια μπορούν, επιλύοντας δοκιμασίες προερχόμενες από δημοφιλή πεδία κυβερνοασφάλειας (κρυπτογραφία, αντίστροφη μηχανική, ψηφιακή εγκληματολογία, εκμετάλλευση αδυναμιών κ.ά.) με βαθμό δυσκολίας από πολύ χαμηλό έως πολύ υψηλό. Η τελική κατάταξη των ομάδων θα προκύψει βάσει των αξιολογήσεών τους στις δοκιμασίες και σύμφωνα με τη συνοπτική έκθεση που θα υποβάλουν, όπου θα περιγράφεται η μεθοδολογία που ακολούθησαν.
Στους μαθητές της νικητήριας ομάδας θα δοθεί βραβείο ακαδημαϊκό καθώς επίσης η δυνατότητα να γίνουν μέλη της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα τον Οκτώβριο στον φετινό πανευρωπαϊκό διαγωνισμό European Cyber Security Challenge (ECSC) στο Τορίνο, ενώ όσοι τερματίσουν στη 2η και 3η θέση θα μπορέσουν να συμμετάσχουν στις προπονήσεις της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας στην πορεία της προς τον φετινό ECSC.
Υπεύθυνοι για την υποβολή αιτήσεων σε κάθε σχολείο είναι οι αρμόδιοι καθηγητές. Οπως και πέρυσι, οι μαθητές θα μπορούν να διαγωνιστούν στις δοκιμασίες τόσο εντός όσο και εκτός ωρολογίου προγράμματος.
«Να δώσουν το 100%»
Με τον αέρα του περσινού νικητή στον 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Κυβερνοασφάλειας και με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα για τη συμμετοχή του στον φετινό Πανευρωπαϊκό επί ιταλικού εδάφους, ο 18χρονος Θανάσης Μητράγκας, φοιτητής πλέον στο Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του ΠΑΜΑΚ, μιλώντας στα «ΝΕΑ» δίνει πολύτιμες συμβουλές στους φετινούς συμμετέχοντες.
«Στην ομάδα που κέρδισε τον περσινό Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό ήμασταν τρεις μαθητές Γ’ Λυκείου από το Πρότυπο Λύκειο Θεσσαλονίκης στην Τούμπα. Θυμάμαι λύσαμε τις δοκιμασίες στο Εργαστήρι Πληροφορικής με επιβλέποντα τον καθηγητή Πληροφορικής μας. Χρειάστηκε όμως να λύσω και μερικές στο σπίτι. Συνολικά μάς πήρε μιάμιση μέρα. Με την υποβολή των λύσεων στην πλατφόρμα, είδαμε και τους πόντους μας και όταν ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός φάνηκε ότι ήμασταν πρώτοι. Αυτό που θα έλεγα στους φετινούς είναι να προσπαθήσουν να δώσουν το 100% των δυνατοτήτων τους και να μην τα παρατήσουν γιατί το χάκινγκ έχει να κάνει με το να δίνεις το κάτι παραπάνω» λέει Θανάσης, ο οποίος μελλοντικά σκοπεύει να ασχοληθεί επαγγελματικά με την κυβερνοασφάλεια και συγκεκριμένα με τον τομέα της έρευνας σε ευπάθειες διαφόρων λογισμικών.
Η πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας και υπεύθυνη Επικοινωνίας της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας Στέλλα Τσιτσούλα, επισημαίνει: «Ως ομαδικός, ο διαγωνισμός υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας. Οι συμμετέχοντες αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας, μαθαίνουν να αξιοποιούν τα ισχυρά σημεία των μελών της ομάδας και υιοθετούν μια ηθική νοοτροπία χάκινγκ. Εξοικειώνονται με τον εντοπισμό ευπαθειών, την εκμετάλλευση αδυναμιών, τη θωράκιση συστημάτων και κατανοούν τη σημασία των ηθικών προβληματισμών που συνδέονται με την κυβερνοασφάλεια. Τέτοιοι διαγωνισμοί σχετικοί με την κυβερνοασφάλεια δεν είναι απλώς παιχνίδια, αντιθέτως αποτελούν ένα μέσο ψηφιακής εκπαίδευσης που διαμορφώνει μια κοινότητα εξειδικευμένων ατόμων, αφοσιωμένων στην προστασία του ψηφιακού μας κόσμου».