Μία από τις σημαντικότερες στιγμές της χρονιάς για τον κόσμο των δημοπρασιών αναμένεται να είναι η επόμενη Παρασκευή, καθώς ο Μάρτιος θα ξεκινήσει με μια δημοπρασία από εκείνες που δεν συμβαίνουν συχνά. Ολόκληρος ο κόσμος του Φερνάντο Μποτέρο, όπως καταγράφηκε στη συλλογή του ζεύγους Σάλομον και Ροζίτας Λερνέρ, θα δημοπρατηθεί από τον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη. Ταυρομαχίες και οικογένεια, πολιτική σάτιρα και χιούμορ, όλα δηλαδή τα κλειδιά του εικαστικού λεξιλογίου του κορυφαίου κολομβιανού εικαστικού, περιλαμβάνονται στα 13 έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που συνθέτουν το σύνολο των προσφερόμενων έργων με τις εκτιμήσεις να ξεκινούν από τις 40.000 δολάρια και να φτάνουν το 1,5 εκατ. δολάρια.
Κορυφαίο – αλλά όχι και πιο ακριβό – έργο της δημοπρασίας είναι «Η συλλέκτρια» (1974), καθώς πρόκειται για μια σύνθεση που με τον χαρακτηριστικό παιχνιδιάρικο και ανατρεπτικό τρόπο του Μποτέρο σχολιάζεται η σχέση του καλλιτέχνη, του έργου τέχνης, του συλλέκτη και του θεατή. Στο συγκεκριμένο έργο, του οποίου η εκτίμηση είναι 600.000 ευρώ, απεικονίζεται μια φανταστική συλλογή μερικών από τα πιο σημαντικά έργα του καλλιτέχνη των προηγούμενων ετών.
Μια άλλη σπουδαία στιγμή του Μποτέρο αποτελεί το «Βάζο» (1974), το οποίο ανήκει στην κατηγορία των ακριβότερων έργων με την ανώτατη εκτίμηση να φτάνει το 1.5 εκατ. δολάρια. Στον πίνακα αυτό παρουσιάζει μια ξεχωριστή προσέγγιση στο δοκιμασμένο στοn χρόνο είδος της νεκρής φύσης, συγχωνεύοντας τη λεπτή ομορφιά της ολλανδικής παράδοσης με την εικονογραφία της Ποπ Αρτ. Λεπτομέρεια που χρήζει προσοχής στο εν λόγω έργο είναι οι έξι μύγες που πετούν γύρω από το βάζο αψηφώντας τις συμβατικές έννοιες του χρόνου και του χώρου.
Σε διαφορετική από την ονειρική, στα όρια του ροκοκό, παλέτα του προηγούμενου έργου κινούνται τα «Τραπουλόχαρτα» (1988), με εκτίμηση επίσης στο 1,5 εκατ. δολάρια. Ενας άντρας με καπέλο και κοστούμι φαίνεται να κερδίζει (και να εξαπατά) στο παιχνίδι με την τράπουλα την αντίπαλό του, μια γυμνή γυναίκα. Αν και με την πρώτη ματιά μοιάζει με μια παρτίδα στριπ πόκερ, η απουσία διάσπαρτων ρούχων υποδηλώνουν ότι είναι απλώς γυμνή. Στην κάτω δεξιά γωνία στέκεται μια άλλη γυναίκα σε πολύ μικρότερη κλίμακα με τη στολή καμαριέρας που μεταφέρει έναν δίσκο με ποτά, ενώ η κόκκινη πόρτα με το κλειδί στην κλειδαριά στα δεξιά υποδηλώνει ότι αυτή η σκηνή εκτυλίσσεται σε ένα ιδιωτικό δωμάτιο, δημιουργώντας ένα θεατρικό σκηνικό, που προκαλεί το βλέμμα να παρακολουθήσει αυτή την ιδιωτική και ίσως παράνομη παρτίδα πόκερ.
Από τη συλλογή του ζεύγους Λεμέρ – με τους οποίους ο Μποτέρο διατηρούσε στενά φιλική σχέση, καθώς ο Σάλομον Λεμέρ με το ιστορικό βιβλιοπωλείο του στην Μπογκοτά θεωρείται από τους διαμορφωτές του πνευματικής ζωής της Κολομβίας – δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα χαρακτηριστικά μπρούντζινα γλυπτά του δημιουργού στα οποία οι πληθωρικές φιγούρες του καταλαμβάνουν την τρίτη διάσταση κατά τέτοιον τρόπο που προκαλούν τον θεατή να τα αγγίξει, με την «Εύα» και εκτίμηση 450.000 δολαρίων να κρατά – ως προς τα οικονομικά μεγέθη – τα ηνία.
Η Ωμή Τέχνη του Ζαν Ντιμπιφιέ
Ούτε ένα ούτε δύο, αλλά 17 έργα του Ζαν Ντιμπιφέ που προέρχονται από την ίδια συλλογή ετοιμάζεται να βγάλει στο σφυρί ο οίκος Sotheby’s. Τα έργα του καλλιτέχνη, που έχει ταυτιστεί με την έννοια της Ωμής Τέχνης, έχουν αρχική εκτίμηση που κυμαίνεται μεταξύ 6,2 και 8,8 εκατ. δολάρια και ανήκουν στη συλλογή του ζεύγους Μαίρη και Τζορτζ Μπλοχ, οι οποίοι και τα απέκτησαν από τη δεκαετία του 1960 έως εκείνη του 1980. Τα 17 έργα ανήκουν σε πέντε από τις πιο αξιόλογες σειρές του Ντιμπιφέ και κοσμούσαν τις κατοικίες των συλλεκτών σε Λονδίνο και Χονγκ Κονγκ. Προγραμματίζεται δε να διατεθούν σε τέσσερις διαφορετικές δημοπρασίες. Τρία έργα – τα πιο ακριβά – σε εκείνη με έργα μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο στις 6 Μαρτίου και οκτώ την επόμενη ημέρα. Στην πρώτη δημοπρασία αναμένεται να αλλάξει χέρια και το εμβληματικό έργο «Ο εύθυμος» (1961, φωτογραφία), που ο ο Ντιμπιφέ εμπνεύστηκε από τη ζωντάνια της πόλης του Παρισιού κατά την εξαετή παραμονή του εκεί και του οποίου η εκτίμηση κυμαίνεται μεταξύ 2,5 έως 3,8 εκατ. δολάρια. Αλλα τρία έργα θα διατεθούν από δημοπρασία που θα γίνει στις 23 Απριλίου στο Παρίσι και τρεις ακόμη μέσω διαδικτύου, όπου προσφορές θα γίνονται δεκτές από τις 17 έως τις 24 Απριλίου.
«Βλέπουν» ρεκόρ για τον Μπράις Μάρντεν
Την τιμή-ρεκόρ των 50 εκατ. δολαρίων εκτιμούν οι ειδικοί του οίκου Christie’s ότι θα πιάσει το δίπτυχο έργο του αμερικανού μινιμαλιστή Μπράις Μάρντεν «Εvent» (φωτογραφία) στη δημοπρασία που έχει προγραμματιστεί για τον Μάιο στη Νέα Υόρκη. Πρόκειται για μια ελαιογραφία σε λινό που φιλοτεχνήθηκε την περίοδο 2004-2007 και είναι μια από τις έξι που συνθέτουν τη σειρά «Ο ευοίωνος κήπος της επίπεδης εικόνας», που περιγράφεται ως η «πιο φιλόδοξη» ομάδα έργων του καλλιτέχνη. Ενα άλλο δίπτυχο της σειράς – «Complements», 2004-07 – σημείωσε ρεκόρ δημοπρασίας για έργο του Μάρντεν με 30,9 εκατ. δολάρια από τον ίδιο οίκο τον Ιούλιο του 2020, ενώ ένα τρίτο ανήκει στη συλλογή του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι.