Πέντε σαφείς ενδείξεις και στοιχεία ότι το άρον άρον τσιμέντωμα του σημείου του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη δεν αποτελούσε απόφαση τοπικών υπηρεσιακών παραγόντων αλλά άτυπη κεντρική εντολή, προκειμένου να «εξαϋλωθεί» για επικοινωνιακούς λόγους το σκηνικό της τραγωδίας, προκύπτουν από το ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ». Πρόκειται για μια απόφαση που οδήγησε στην απώλεια κρίσιμων στοιχείων για την αιτία της έκρηξης που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, ενώ, σύμφωνα με πραγματογνώμονες, χάθηκαν και τμήματα ανθρωπίνων σορών που θα είχαν εντοπιστεί αν ο τόπος της τραγωδίας έμενε ανέπαφος για λίγες ημέρες ακόμη.
Αυτή η κεντρική επιδίωξη φαίνεται να συνδυάζεται με την ανάδειξη – μόλις λίγες ώρες μετά το συμβάν – των μονταρισμένων διαλόγων των υπαλλήλων του ΟΣΕ, προκειμένου να εστιαστούν οι ευθύνες στον σταθμάρχη Λάρισας και στο λάθος που αυτός έκανε με το «κλειδί» της σιδηροδρομικής γραμμής. Και αυτά προτού τα ηχογραφημένα δεδομένα από τις επικοινωνίες περιέλθουν στις αρμόδιες κρατικές αρχές.
Ποια είναι όμως τα πέντε στοιχεία που δείχνουν άνωθεν κατεύθυνση στο «μπάζωμα» των Τεμπών;
Πρώτον: Ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κωνσταντίνος Αγοραστός, ο οποίος ήδη κατηγορείται για παράβαση καθήκοντος σε σχέση με την εν λόγω παρέμβαση στον χώρο της τραγωδίας, απέδωσε αυτή την ενέργεια σε απόφαση του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ), στο οποίο συμμετέχουν αξιωματικοί της Πυροσβεστικής, της ΕΛ.ΑΣ. και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Σημειώνεται ότι την ευθύνη για τη σύνταξη σχετικής πραγματογνωμοσύνης είχε η Τροχαία. Ο, δε, υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, ο οποίος φερόταν σε ενημέρωση συγγενών θυμάτων να ήταν αυτός που είχε δώσει την εντολή για «ισοπέδωση» του χώρου της τραγωδίας, παρέπεμψε στα πρακτικά του ΣΟΠΠ.
Οταν όμως ζητήθηκαν αυτά τα πρακτικά από δικαστικές αρχές και από την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, παρουσιάστηκε μόνο ένα γενικόλογο έγγραφο για την πρώτη συνεδρίαση του ΣΟΠΠ μετά την τραγωδία, ενώ επισημαινόταν πως δεν υπάρχει οτιδήποτε άλλο από τις επόμενες συνεδριάσεις του. Ακόμα, δεν φαίνεται στους σχετικούς φακέλους να υπάρχει κάποιο έγγραφο αλληλογραφίας ή παραστατικό από τα οποία να προκύπτει ο εντολέας του έργου αλλά και το πώς επελέγη ο τρόπος μεταφοράς των συντριμμιών σε οικόπεδο του ΟΣΕ στη θέση «Κουλούρι».
Δεύτερον: Σε δελτίο Τύπου που είχε εκδώσει εκείνες τις ημέρες ο τότε υφυπουργός Παρά τω Πρωθυπουργώ Χρήστος Τριαντόπουλος αναφερόταν στην παρουσία του στη Θεσσαλία και στον «συντονισμό (σ.σ.: από τον ίδιο) των δράσεων που προβλέπονται και ακολουθούνται». Ανάμεσα σε αυτές τις δράσεις περιλαμβανόταν, κατά το δελτίο Τύπου, και η «αποκατάσταση του πεδίου», όπως ονομάστηκε η εκχέρσωση και η τοποθέτηση τσιμέντου στο σημείο της τραγωδίας.
Τρίτον: Μιλώντας στα «ΝΕΑ» υψηλόβαθμο στέλεχος του Πυροσβεστικού Σώματος που παρακολουθούσε τις έρευνες στην περιοχή του Ευαγγελισμού Λάρισας όπου σημειώθηκε η τραγωδία επισημαίνει ότι «η Πυροσβεστική ασχολείται μόνο με έρευνα και διάσωση». «Αυτό σημαίνει ότι σε περιπτώσεις δυστυχημάτων – όπως στην τραγωδία των Τεμπών – ανασηκώνει τα συντρίμμια ή τα ερείπια για να βρει υπολείμματα ανθρώπινων σορών, τυχόν επιζώντες κ.ο.κ. Αυτό έπραξε και στα Τέμπη πριν από έναν χρόνο.
Ποτέ δεν ζητήθηκε συντρίμμια και βαγόνια της επιβατικής και της εμπορικής αμαξοστοιχίας που ήταν πάνω στις γραμμές να μεταφερθούν σε άλλη τοποθεσία, ούτε ζητήθηκε η εκχέρωση και το “μπάζωμα” του χώρου. Η Πυροσβεστική δεν προχωρά σε χωματουργικές εργασίες. Αυτές ήταν αποφάσεις άλλων», σημειώνει με νόημα.
Η επισήμανση του συγκεκριμένου αξιωματικού ταυτίζεται με αντίστοιχη του συντονιστή των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Θεσσαλίας Ευάγγελου Φαλάρα, ο οποίος δήλωσε ότι «εμείς ζητήσαμε μόνο να σηκωθούν τα βαγόνια για να δούμε αν υπάρχει άλλος νεκρός και φύγαμε από εκεί την Παρασκευή (τρία 24ωρα μετά)», και ενώ τα έργα για την ισοπέδωση του χώρου συνεχίζονταν με γοργούς ρυθμούς. Στην άρνηση για οποιαδήποτε γνώση, συμμετοχή στην απομάκρυνση των συρμών και εκσκαφές στο σημείο προχώρησαν, μιλώντας στα «ΝΕΑ», και στελέχη της Τροχαίας.
Τέταρτον: Σε σχέση με το σενάριο που αναπτύχθηκε ότι η μεταφορά των βαγονιών σε άλλη τοποθεσία προχώρησε κατόπιν υπόδειξης των πραγματογνωμόνων που διόρισε η Τροχαία, σημειώνεται ότι στο πόρισμα που κατέθεσαν εκείνοι, τον Απρίλιο του 2023, αναφέρονταν μόνο «στην παρακολούθηση του έργου απομάκρυνσης των βαγονιών» και όχι σε προηγούμενη δική τους εντολή ώστε να γίνει κάτι τέτοιο.
Πέμπτον: Σύμφωνα με ορισμένες αναφορές πολιτικών παραγόντων, το «μπάζωμα» και η διαμόρφωση του χώρου στα Τέμπη προχώρησε προκειμένου να ξεκινήσουν εκ νέου τα δρομολόγια των αμαξοστοιχιών. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι ένα 24ωρο μετά την «αποκατάσταση» του χώρου δημοσιοποιήθηκε ότι τα δρομολόγια των τρένων διακόπτονται για δύο εβδομάδες.