Διευκρινίσεις για το σιδηροδρομικό ατύχημα, που αποφεύχθηκε στο παρά ένα παραμόνες Χριστουγέννων, στον σταθμό ΣΚΑ, έδωσε ο Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ.
Το σοβαρό περιστατικό, που φέρνει σήμερα στο φως η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», καταγράφηκε στις 23 Δεκεμβρίου στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και αφορά την παραβίαση κόκκινου φωτεινού σηματοδότη, που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε σύγκρουση δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες -την 1313 που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και την 51 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα- της Hellenic Train.
Ουσιαστικά, ο κ. Τερεζάκης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, επιβεβαίωσε το γεγονός, ενώ στη συνέχεια υπογράμμισε πως «χωρίς να υποβαθμίζεται η σοβαρότητά του, ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «ήταν ένα σοβαρό περιστατικό αναμφισβήτητα, που έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή. Δεν μιλάμε για Τέμπη. Καταρχάς, οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ, έγινε με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων ήταν η αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο και η 51 που κατέβαινε ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο. Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη. Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές, που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα».
Η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη και τα ουρλιαχτά του υπεύθυνου
Όπως ανέφερε ο μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercity, που ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο, το οποίο ερχόταν από το Κιάτο.
«Ο λόγος για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση, όπως φαίνεται από τα γεγονότα και τις συνομιλίες, στο ερυθρό φωτόσημο, είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει. Εγώ από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα, το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ», συμπλήρωσε, ενώ παράλληλα εξήγησε ότι «όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές».
Όπως αποκαλύπτεται στο ρεπορτάζ των «ΝΕΩΝ», η σύγκρουση αποφεύχθηκε χάρη στην ετοιμότητα του υπεύθυνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, που ούρλιαζε στον ασύρματο, καλώντας τον μηχανοδηγό της 1313 αμαξοστοιχίας να σταματήσει.
«Όταν βλέπει ο τηλεδιοικητής ότι τα δύο τρένα συγκλίνουν και το ένα έχει παραβιάσει ερυθρό φωτόσημο, καταλαβαίνετε ότι η ένταση της φωνής δεν είναι η συνηθισμένη», απάντησε σχετικά ο κ. Τερεζάκης.
Τέλος, σημειώνει ότι «το πρώτο που το έσωσε ήταν ότι υπήρχε σηματοδότηση και υπήρχε πλήρης κάλυψη από πλευράς σηματοτεχνικής, δηλαδή ο ένας είχε πράσινο και ο άλλος είχε κόκκινο και το επόμενο βέβαια ήταν η τηλεδιοίκηση που είχε οπτική απεικόνιση. Υπόψη ότι ήταν ένας ο τηλεδιοικητής. Δεν ήταν ούτε δύο σταθμάρχες, ούτε δύο τηλεδιοικητές, ούτε τρεις που το βλέπανε».