Η Τουρκία ανέβηκε δέκα θέσεις στον τομέα των μέσων ενημέρωσης και επικοινωνίας στον Παγκόσμιο Δείκτη Ηπιας Ισχύος του διεθνούς οργανισμού αξιολόγησης branding, Brand Finance, με την τουρκική προεδρία να πανηγυρίζει. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Δείκτη Ηπιας Ισχύος 2024 που παρουσίασε η Brand Finance, η Τουρκία κατέλαβε τη 18η θέση μεταξύ 193 χωρών στον τομέα των μέσων ενημέρωσης και της επικοινωνίας.
Μπροστά σε αυτή την εξέλιξη, ο διευθυντής Επικοινωνίας της Τουρκικής Προεδρίας Φαχρετίν Αλτούν, στις αναρτήσεις του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σημείωσε: «Στην αύξηση της απόδοσης της χώρας μας η οποία αντικατοπτρίζεται στους δείκτες αποτέλεσαν καθοριστικοί παράγοντες η αυξανόμενη περιεκτικότητα, αποτελεσματικότητα, αξιοπιστία και προσβασιμότητα των εργασιών μας στον χώρο των ΜΜΕ και επικοινωνίας σε διεθνή κλίμακα».
Αφού επεσήμανε ότι η υψηλή επίδοση της Τουρκίας, η οποία κατατάσσεται στη 13η θέση στην κατηγορία «Σφαίρα επιρροής» του ίδιου δείκτη, οφείλεται στην επιτυχία της στις διεθνείς σχέσεις καθώς και στην πλούσια πολιτιστική της κληρονομιά, ο Αλτούν σημείωσε τα εξής: «Με την επίδραση των διπλωματικών πρωτοβουλιών, των διεθνών οργανισμών που φιλοξενήθηκαν και επιτυχημένων επικοινωνιακών στρατηγικών που εφαρμόστηκαν στους τομείς nation branding, η Τουρκία κατάφερε να γίνει μία από τις χώρες που αύξησαν περισσότερο τις επιδόσεις της από το 2020 στον Παγκόσμιο Δείκτη Ηπιας Ισχύος».
Πρακτικά και η εξέλιξη αυτή μπορεί να προστεθεί στα διπλωματικά όπλα της Τουρκίας, της οποίας η διπλωματική ισχύς αυξάνεται. Εχει καταλάβει, άλλωστε, σύμφωνα και με τα στοιχεία που παρουσίασαν χθες «ΤΑ ΝΕΑ», την τρίτη θέση στη λίστα με τις χώρες που έχουν τις περισσότερες διπλωματικές αποστολές. Η «ήπια ισχύς» ωστόσο δεν έχει να κάνει μόνο με τη διπλωματία, αλλά τον τρόπο που γενικά μια χώρα «πουλάει» προς τα έξω την εικόνα που θέλει οι άλλες χώρες να έχουν για εκείνη.
Τουρκικά προϊόντα
Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να προσθέσουμε και μια σειρά τουρκικών προϊόντων που με την εξαγωγή τους «διαφημίζουν» την Τουρκία, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα TOGG, σκάφη και φυσικά ηλεκτρικές συσκευές.
Στον ίδιο άξονα δεν είναι τυχαίο πως η Τουρκία έχει ουσιαστικά «εκθρονίσει» χώρες όπως η Βενεζουέλα ή το Μεξικό και η Βραζιλία στην παραγωγή τηλεοπτικών σειρών. Σε αντίθεση βέβαια με τις σειρές αυτών των χωρών, η Τουρκία βάζει έντονη «εθνική» πινελιά στις σειρές αυτές που είναι παράλληλα διαποτισμένες από «οθωμανικό μεγαλείο». Ποιος μπορεί να ξεχάσει ακόμα και στην Ελλάδα τη σειρά «Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής». Μια σειρά που προβλήθηκε ακόμα και στις ΗΠΑ και τη Ρωσία, στην «prime time» των καναλιών που την προέβαλλαν και σε τουλάχιστον 56 χώρες.
Μεταφέροντας την εικόνα μιας πανίσχυρης όσο και εξιδανικευμένης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, μιας και αναφερόταν στην εποχή που έφτασε στο απόγειο της ακμής της, στο τηλεοπτικό κοινό σε όλες τις ηπείρους του κόσμου. Με αυτό τον στόχο, η Τουρκία ξεκίνησε την προβολή της σειράς «Μεχμέτ: Ο Σουλτάνος των Κατακτήσεων». Μια παραγωγή του TRT, της κρατικής δηλαδή ραδιοτηλεόρασης της Τουρκίας.
Ο διευθυντής Επικοινωνίας της Τουρκικής Προεδρίας Φαχρετίν Αλτούν παρευρέθη στην πρώτη προβολή της σειράς στην Κωνσταντινούπολη. Ο «image maker» του Ερντογάν τόνισε, μάλιστα, ότι η σειρά θα συμβάλει σοβαρά στο brand της Τουρκίας, προσθέτοντας: «Είναι μια πρωτοβουλία που θα αναπτύξει το brand της Τουρκίας στον διεθνή χώρο». Το μήνυμα της Αγκυρας είναι, ουσιαστικά, ότι το στρατηγικό σχέδιο Ερντογάν, ιδίως απέναντι στην Ελλάδα, δεν περιορίζεται μόνο σε έναν ανταγωνισμό στα εξοπλιστικά, αλλά σε μια ευρύτερη μάχη στη διεθνή σκακιέρα.