Την τελευταία δεκαετία, δύο λέξεις έχουν στοιχειώσει τον Li Eryou – «Χάσαμε επαφή». Αυτό του είπε η Malaysia Airlines όταν εξαφανίστηκε το αεροσκάφος της πτήσης MH370, στο οποίο επέβαινε ο γιος του Yanlin.

“Για χρόνια ρωτούσα τι εννοείτε με το “χάσαμε επαφή”; Μου φαίνεται ότι αν χάσεις την επαφή με κάποιον, θα πρέπει να μπορείς να επανασυνδεθείς μαζί του”, λέει ο κ. Li μιλώντας στο BBC.

Αυτός και η σύζυγός του, αγρότες από ένα χωριό νότια του Πεκίνου, δεν μπορούν να καταλάβουν τι έγινε με αυτή την πτήση.

Το Boeing 777 της Malaysia Airlines εξαφανίστηκε από τις οθόνες των ραντάρ στις 8 Μαρτίου του 2014, ενώ εκτελούσε την πτήση MH370 από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Πεκίνο με 227 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος, τη στιγμή που επρόκειτο να εισέλθει στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ.

Στη συνέχεια άλλαξε απότομα κατεύθυνση και όλες οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες διακόπηκαν.

Η μεγαλύτερη και πιο δαπανηρή επιχείρηση έρευνας που έχει οργανωθεί ποτέ διήρκεσε τέσσερα χρόνια, αλλά δεν βρέθηκε κανένα ίχνος του αγνοούμενου αεροσκάφους. Εν τω μεταξύ, χιλιάδες ωκεανογράφοι, αεροναυπηγοί μηχανικοί και ερασιτέχνες ντετέκτιβ έχουν μελετήσει τα αποσπασματικά δεδομένα της πτήσης, προσπαθώντας να υπολογίσουν πού τελείωσε το ταξίδι του.

Μέχρι σήμερα, δεν έχουν εντοπιστεί παρά ελάχιστα συντρίμμια, στην ανατολική ακτογραμμή της Αφρικής, κυρίως. Πρόκειται για τμήματα από το φτερό του αεροσκάφους, διαβρωμένα από τη θάλασσα, που δεν μπορούν να δώσουν πληροφορίες για το τι συνέβη και γιατί χάθηκε το αεροσκάφος. Όλα εντοπίστηκαν περίπου 16 μήνες μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους.

Για τις οικογένειες των επιβαινόντων αυτά ήταν 10 χρόνια ανείπωτης θλίψης, παλεύοντας να συνεχίσουν τις έρευνες για να μάθουν τι ακριβώς συνέβη σε εκείνη την πτήση και γιατί.

Ο κ. Li Eryou έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Λέει ότι εξάντλησε όλες τις οικονομίες του ταξιδεύοντας στην Ευρώπη και την Ασία, καθώς και σε παραλίες στη Μαδαγασκάρη, όπου βρέθηκαν συντρίμμια από το χαμένο αεροπλάνο.

Όπως λέει στο βρετανικό μέσο, ήθελε να νιώσει την άμμο στο μέρος όπου μπορεί και να ξεβράστηκε ο γιος του. Θυμάται να φωνάζει, ενώ ήταν στον Ινδικό Ωκεανό, στον Yanlin ότι ήταν εκεί για να τον πάρει σπίτι του.

«Θα συνεχίσω να ταξιδεύω μέχρι την άκρη του κόσμου για να βρω τον γιο μου», λέει.

Ο Yanlin ήταν ένας από τους 153 Κινέζους επιβάτες της πτήσης. Οι γονείς του είναι μεταξύ των 40 οικογενειών που αρνήθηκαν τις πληρωμές διακανονισμού από τη μαλαισιανή κυβέρνηση και έχουν καταθέσει νομικές αγωγές στην Κίνα κατά της αεροπορικής εταιρείας, της κατασκευάστριας εταιρείας του αεροσκάφους και των άλλων εμπλεκόμενων μερών.

Οι γονείς του Yanlin ζουν τώρα σε μια αγροτική περιοχή της επαρχίας Χεμπέι της Κίνας. Το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους πήγαινε για να πληρώσουν το σχολείο των παιδιών τους και δεν είχαν ποτέ χρήματα για να ταξιδέψουν.

Ο Yanlin ήταν ο πρώτος άνθρωπος στο χωριό τους που πήγε στο πανεπιστήμιο και ο πρώτος που βρήκε δουλειά στο εξωτερικό, δουλεύοντας στη Μαλαισία για μια εταιρεία τηλεπικοινωνιών.

Επέστρεφε στην Κίνα για ένα ραντεβού για βίζα όταν η πτήση εξαφανίστηκε.

 

Μετά από 10 χρόνια, η ζωή προχωρά, αλλά οι οικογένειες των θυμάτων αισθάνονται αλυσοδεμένοι στο παρελθόν.

Την περασμένη Κυριακή 500 συγγενείς και άλλοι πολίτες συγκεντρώθηκαν σε εμπορικό κέντρο κοντά στην πρωτεύουσα της Μαλαισίας, Κουάλα Λουμπούρ, για την «ημέρα μνήμης».

Η Γκρέις Νέιθαν έδινε τις τελικές εξετάσεις για να περάσει στη Νομική στο Ηνωμένο Βασίλειο όταν εξαφανίστηκε η πτήση MH370. Στο αεροσκάφος επέβαινε η μητέρα της Anne. Σήμερα είναι δικηγόρος με δικό της γραφείο στη Μαλαισία και μητέρα δύο μικρών παιδιών.

Κατά την επέτειο μνήμης στην Κουάλα Λουμπούρ, θυμήθηκε ότι κρατούσε τη φωτογραφία της μητέρας της καθώς περπατούσε στα σκαλιά του γάμου της και ότι της έλειπαν οι συμβουλές της ενώ περνούσε δύο δύσκολες εγκυμοσύνες.

Οι θεωρίες για το τι συνέβη στην πτήση MH370

Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με το τι έγινε σε εκείνη την πτήση.

Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους συμμετείχαν 60 πλοία και 50 αεροσκάφη από 26 χώρες και διήρκεσε από τον Μάρτιο του 2014 έως τον Ιανουάριο του 2017. Επαναλήφθηκε στις αρχές του 2018 για πέντε μήνες από μια ιδιωτική εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ, την Ocean Infinity, χρησιμοποιώντας υποβρύχια μη επανδρωμένα αεροσκάφη για τη σάρωση του βυθού.

Η έλλειψη αδιάσειστων πληροφοριών έχει τροφοδοτήσει πολλές θεωρίες, μερικές αρκετά άγριες, σχετικά με το τι συνέβη στο αεροσκάφος MH370, από το να έγινε αεροπειρατεία μέχρι να καταρρίφθηκε.

Η Γαλλίδα δημοσιογράφος Florence de Changy έχει γράψει ένα από τα 100 βιβλία που έχουν εκδοθεί για την μοιραία πτήση MH370.

Υποστηρίζει ότι ολόκληρη η υπόθεση ότι το αεροπλάνο έστριψε και πήγε νότια είναι ψεύτικη. Πιστεύει ότι τα συντρίμμια που έχουν βρεθεί δεν προέρχονται από το Boeing 777 της Malaysia Airlines. Θέτει ερωτήματα σχετικά με το φορτίο που υπήρχε στο αεροσκάφος και στο βιβλίο της υποστηρίζει ότι μπορεί να καταρρίφθηκε από αμερικανικά αεροσκάφη πάνω από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας εξαιτίας αυτού του φορτίου.

Ο πιλότος έκανε ελιγμούς για να χαθεί από τα ραντάρ

Σε ένα νέο ντοκιμαντέρ του BBC, με τίτλο “Why Planes Vanish”, δύο Γάλλοι ειδικοί της αεροδιαστημικής, ο ένας έμπειρος πιλότος, χρησιμοποίησαν έναν προσομοιωτή πτήσης για να αναπαραστήσουν την απότομη στροφή που έκανε το Boeing 777 πάνω από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, αμέσως μετά την τελευταία επαφή με τον πύργο ελέγχου της Μαλαισίας. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο από έναν εξειδικευμένο και έμπειρο πιλότο.

Το γεγονός ότι αυτό έγινε ακριβώς την ώρα που το MH370 μετακινούνταν από τον εναέριο χώρο της Μαλαισίας στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ, τους υποδηλώνει ότι ο πιλότος προσπαθούσε να αποκρύψει τον ελιγμό. Και ότι γνώριζε ότι θα περνούσε αρκετός χρόνος μέχρι ο πύργος ελέγχου του Βιετνάμ να αναφέρει ότι δεν είχε ακόμη επικοινωνήσει μαζί τους το αεροπλάνο.

Υπάρχουν και άλλες θεωρίες όπως ότι όλοι οι επιβαίνοντες υπέστησαν υποξία μετά από αποσυμπίεση ή ότι μια ξαφνική καταστροφική πυρκαγιά ή έκρηξη διέκοψε τις επικοινωνίες και ανάγκασε τους πιλότους να γυρίσουν πίσω.

Από την αρχή η κυβέρνηση της Μαλαισίας επικρίθηκε από τις οικογένειες. Πρώτα ότι δεν ενήργησε γρήγορα για τον εντοπισμό του αεροσκάφους από το στρατιωτικό ραντάρ. Και αργότερα, για την προφανή απροθυμία της να εγκρίνει περαιτέρω έρευνες, αφού η τελευταία επιχείρηση της Ocean Infinity έληξε στα μέσα του 2018.

Στην Ημέρα Μνήμης για τα 10 χρόνια από την εξαφάνιση του αεροσκάφους τοποθετήθηκε ένας μεγάλος πίνακας, στον οποίο ο κόσμος μπορούσε να γράψει μηνύματα, ελπίδας, συμπαράστασης ή θλίψης.

Ο Li γονάτισε για να γράψει ένα μήνυμα για τον γιο του Yanlin με μεγάλους κινεζικούς χαρακτήρες και στη συνέχεια κάθισε με δάκρυα στα μάτια, κοιτάζοντάς το.

«Γιε μου, έχουν περάσει 10 χρόνια», έγραψε. «Η μαμά και ο μπαμπάς σου είναι εδώ για να σε φέρουν πίσω στο σπίτι».