Με το βλέμμα όλων ημών στραμμένο προς το «Poor things» του Γιώργου Λάνθιμου, η 96η απονομή των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου είναι έτοιμη να διεξαχθεί την ερχόμενη Κυριακή στο Λος Αντζελες (που σημαίνει πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας για την Ελλάδα).
Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι υποψήφια σε 11 κατηγορίες, μία παραπάνω από τις υποψηφιότητες που είχε συγκεντρώσει η αμέσως προηγούμενη ταινία του, «Η ευνοούμενη», η οποία είχε κερδίσει ένα βραβείο, το α γυναικείου ρόλου για την Ολίβια Κόλμαν.
Χάρη στην εξαιρετική ερμηνεία της Εμα Στόουν, ο πρώτος γυναικείος ρόλος είναι το πιο δυνατό «χαρτί» του «Poor things», όμως η μεγάλη αντίπαλος της ηθοποιού, η Ινδιάνα Λίλι Γκλάντστοουν, υποψήφια για τους «Δολοφόνους του ανθισμένου φεγγαριού» του Μάρτιν Σκορσέζε, δείχνει να είναι το φαβορί σε αυτή την κατηγορία. Η ταινία του Μ. Σκορσέζε πραγματεύεται τη γενοκτονία των Ιθαγενών της Αμερικής και αν η Γκλάντστοουν κερδίσει, θα είναι η πρώτη Ινδιάνα που έχει καταφέρει ένα τόσο μεγάλο καλλιτεχνικό επίτευγμα. Τα Οσκαρ αρέσκονται στο να γράφουν ιστορία, και αυτή η ταινία, με αυτή την ηθοποιό, τους δίνει την κατάλληλη ευκαιρία.
Ωστόσο, παρότι αν δεν ανοίξουν οι φάκελοι δεν μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος για τίποτα, ο μεγάλος θριαμβευτής της βραδιάς των φετινών Οσκαρ δείχνει ότι θα είναι η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν «Οπενχάιμερ» που κυριαρχεί σε υποψηφιότητες διεκδικώντας 13 βραβεία. Ο «Οπενχάιμερ» έχει κυριολεκτικά σαρώσει στις περισσότερες βραβεύσεις της «προ-οσκαρικής» περιόδου, έχει κάνει εξαιρετική πορεία στα ταμεία των αιθουσών με 950 εκατομμύρια δολάρια εισπράξεις παγκοσμίως (νούμερο τεράστιο για μια τρίωρη και κατά βάση καλλιτεχνική ταινία) και όλα δείχνουν ότι η μεγάλη στιγμή για τον βρετανό δημιουργό της (που δεν έχει κερδίσει ποτέ Οσκαρ) έχει έρθει.
Η ταινία φαίνεται να έχει μεγάλη φόρα στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας, της καλύτερης σκηνοθεσίας, του καλύτερου α ανδρικού ρόλου (Κίλιαν Μέρφι), όπως και του β ανδρικού (Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ). Επίσης, το «Οπενχάιμερ» έχει πολύ καλές πιθανότητες να κερδίσει και σε τεχνικές κατηγορίες, όπως της φωτογραφίας (Χόιτε βαν Χόιτεμα) και του μοντάζ (Τζένιφερ Λέιμ), αν και ισχυρός αντίπαλος στην πρώτη είναι ο Ρόμπι Ράιαν του «Poor things», όπως και ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, που για το μοντάζ τού «Poor things» μετρά τη δεύτερη υποψηφιότητά του μετά από εκείνη για την «Ευνοούμενη».
Τεχνικά βραβεία
Εκεί πάντως που το «Poor things» δείχνει πολύ δυνατό είναι στις κατηγορίες των σκηνικών (Τζέιμς Πράις, Σόνα Χιθ, Ζούζα Μίχαλεκ), κοστουμιών (Χόλι Γουόντινγκτον) και μακιγιάζ/ κομμώσεων (Νάντια Στέισι, Μαρκ Κούλιερ, Τζος Γουέστον). Ομως για τα δύο πρώτα είναι υποψήφια και η «Barbie». Θα μείνει, αλήθεια, εκτός βραβείων η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του 2023;
Εξίσου ενδιαφέρον έχει και η κατηγορία του καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου, όπου ο Τόνι Μακ Ναμάρα του «Poor things» συναγωνίζεται με τον Νόλαν του «Οπενχάιμερ», τον Τζόναθαν Γκλέιζερ της «Ζώνης ενδιαφέροντος», τον Κορντ Τζέφερσον του «American fiction» και τους Γκρέτα Γκέργουιγκ, Νόα Μπάουμπαχ της «Barbie». Βασισμένο στο μυθιστόρημα «Το σβήσιμο» του Πέρσιβαλ Εβερετ, το «American fiction» (που δεν έχουμε δει στην Ελλάδα) ενδεχομένως να είναι η ταινία που θα διακριθεί και εκείνη που έχει πάει πολύ καλά στα προγνωστικά.
Μια βράβευση που δείχνει σίγουρη φαίνεται να είναι της Νταβίν Τζόι Ράντολφ στην κατηγορία του β γυναικείου ρόλου για την ταινία «Τα παιδιά του χειμώνα» του Αλεξάντερ Πέιν, ενώ μια ταινία που, παρότι θεωρήθηκε από τις σημαντικότερες της περασμένης χρονιάς, κινδυνεύει να μείνει απ’ έξω είναι η «Ανατομία μιας πτώσης» της Ζιστίν Τριέ. Η «Ανατομία» θα ήταν το φαβορί αν ήταν υποψήφια για το καλύτερης διεθνούς ταινίας αλλά δεν είναι, και ενώ είναι υποψήφια για το Οσκαρ καλύτερης ταινίας, εκεί έχει αντίπαλο τον «Οπενχάιμερ». Ισως τελικά διακριθεί για το σενάριό της, όπου θα συναγωνιστεί τον «Μαέστρο» του Μπράντλεϊ Κούπερ, τα «Παιδιά του χειμώνα», τις «Περασμένες ζωές» της Σελίν Σονγκ και το «May December» του Τοντ Χέινς.