Συναγερμό στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκαλεί η «επιδημία» βλαβών, αλλά και… υποχωρήσεων από τα αυστηρά στάνταρ ασφαλείας στην κυκλοφορία των τρένων, που εξακολουθούν να πλήττουν τον σιδηρόδρομο.
Οι παραβιάσεις κόκκινων σηματοδοτών από τρένα της Hellenic Train, καθώς και τα περιστατικά ακινητοποίησης και πολύωρων καθυστερήσεων αμαξοστοιχιών της ιταλικής εταιρείας, εξαιτίας των συχνών τεχνικών προβλημάτων, έχουν λάβει μορφή επικίνδυνης χιονοστιβάδας.
Μόλις το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου καταγράφηκε και νέα παραβίαση κόκκινου σηματοδότη (!) από την αμαξοστοιχία 2235 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αεροδρόμιο – Ανω Λιόσια, σημαίνοντας συναγερμό σε υπουργείο Μεταφορών, ΟΣΕ και Hellenic Train. Ειδικότερα, η αυξανόμενη καταγραφή παραβιάσεων των ερυθρών φωτοσημάτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, που εγκυμονεί κινδύνους για νέα ατυχήματα, φέρνει σήμερα τις τρεις πλευρές στο τραπέζι έκτακτης σύσκεψης στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
«Η κουλτούρα ασφαλείας που υπήρχε παλαιότερα στον σιδηρόδρομο έχει αρχίσει να φθίνει επικίνδυνα» διαπιστώνουν έμπειρα σιδηροδρομικά στελέχη, με αποτέλεσμα, όπως τονίζουν, «τα περιστατικά που αφορούν παραβιάσεις της ασφαλούς κυκλοφορίας και πιστής τήρησης των αντίστοιχων κανόνων να αυξάνονται».
Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι οι παραβιάσεις των κόκκινων σηματοδοτών, οι οποίες παλαιότερα οδηγούσαν σε βαριές ποινές, ακόμα και σε απολύσεις μηχανοδηγών, σήμερα απλώς… καταγράφονται! Πέραν της άκρως επικίνδυνης παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη από την αμαξοστοιχία 1313 στις 23 Δεκεμβρίου 2023 στον σταθμό Αχαρνών, η οποία λίγο έλειψε να οδηγήσει σε… νέα Τέμπη, έχουν καταγραφεί και άλλα περιστατικά παραβίασης κόκκινων σηματοδοτών, για τα οποία έχουν συνταχθεί πορίσματα και έχουν επιβληθεί πειθαρχικές ποινές.
Στα σοβαρά περιστατικά παραβίασης ερυθρού σηματοδότη συγκαταλέγεται και αυτό που σημειώθηκε στις 31 Ιανουαρίου 2024 στον σταθμό του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η αμαξοστοιχία 1203 κινούμενη από την αποβάθρα των αφίξεων προς την αποβάθρα των αναχωρήσεων πέρασε από την αιχμή 102, χωρίς αυτή να είναι ορθά διευθετημένη, με αποτέλεσμα να της προκαλέσει ζημιά. Για το περιστατικό αυτό γίνεται έρευνα και θα ακολουθήσει πόρισμα.
Αλλο ένα σοβαρό περιστατικό είχε καταγραφεί στις 26 Οκτωβρίου 2023 και ώρα 11.16 στον σταθμό ΤΧ1 Θεσσαλονίκης. Η αμαξοστοιχία 93732 (ETR, που εκτελούσε δοκιμαστικό δρομολόγιο) ερχόμενη από τον σταθμό της Σίνδου και κινούμενη στη γραμμή καθόδου προς τον σταθμό ΤΧ2 παραβίασε
το κόκκινο φωτόσημο εισόδου του σταθμού ΤΧ1, χωρίς να σταματήσει! Μάλιστα, δεν ακολούθησε καν τις απαραίτητες ενέργειες όπως όφειλε (αίτηση γραμμής, τηλεγράφημα για υπέρβαση των σημάτων κ.λπ.), παραβιάζοντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας (άρθρο 98).
Το τροχαίο υλικό
Την ίδια στιγμή, «εκπτώσεις» γίνονται και στα στάνταρ ασφαλείας του τροχαίου υλικού, οι οποίες οδηγούν πολλές φορές στην κυκλοφορία τρένων τα οποία δεν πληρούν τους τεχνικούς κανόνες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις την περασμένη Τετάρτη η αμαξοστοιχία 520 (Αθήνα-Λειανοκλάδι), η οποία αποτελούνταν από ηλεκτράμαξα και τρία βαγόνια, αναχώρησε για τον προορισμό της με εντολή-ευθύνη της διοίκησης της Hellenic Train, παρότι κατά τον τεχνικό έλεγχο πριν από την αναχώρησή της, στον σταθμό του Ρέντη, βρέθηκε να έχει ληγμένα πιστοποιητικά τεχνικής επιθεώρησης σε κάποιο από τα βαγόνια της!
Επιδημία βλαβών
Πέραν όλων των παραπάνω, σε μεγάλη πληγή για τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις εξελίσσονται και οι βλάβες στα τρένα. Κατά τους τελευταίους 11 μήνες καταγράφηκαν συνολικά 567 βλάβες (σχεδόν δύο βλάβες την ημέρα!) σε προαστιακά και υπεραστικά τρένα.
Μόλις στις 29 Φεβρουαρίου 2024 το προαστιακό τρένο που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Λάρισα ακινητοποιήθηκε, όταν άρχισαν να βγαίνουν καπνοί, ξυπνώντας στους έντρομους επιβάτες του μνήμες από τα Τέμπη. Οπως κατήγγειλαν οι επιβάτες, υπήρξε πρόβλημα στο σύστημα πέδησης και από το δεύτερο βαγόνι άρχισαν να βγαίνουν καπνοί. Οι επιβάτες κατέβηκαν από το τρένο στον σταθμό Ραψάνη γύρω στις 14.00 και λίγο πριν από τις πέντε το απόγευμα τους παρέλαβε λεωφορείο των ΚΤΕΛ για να τους μεταφέρει στη Λάρισα, χωρίς να σημειωθεί κάποιος τραυματισμός. Η Hellenic Train ανακοίνωσε ότι «λόγω τεχνικού προβλήματος πέδης, υπήρξε εμφάνιση μικρής ποσότητας καπνού στην αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Λάρισα (1597)…».
Σιδηροδρομικές πηγές συνδέουν τα συχνά περιστατικά βλαβών με την πλημμελή συντήρηση του τροχαίου υλικού, η οποία έχει περάσει επίσης στην ιταλική εταιρεία με την εξαγορά της εταιρείας συντήρησης ΕΕΣΣΤΥ. Είναι χαρακτηριστικές οι καταγγελίες των εργαζομένων, οι οποίες αναφέρουν ότι τα τρένα που χρησιμοποιεί η Hellenic Train και ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο (ΓΑΙΑΟΣΕ) έχουν αφεθεί στην τύχη τους (χωρίς ανταλλακτικά, με σοβαρότατες ελλείψεις σε τεχνικό προσωπικό στις βάσεις συντήρησης κ.λπ.).