Βαρύ είναι το κλίμα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο ένα χρόνο από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. «Τα πράγματα παραμένουν όχι μόνο στάσιμα αλλά δραματικά χειρότερα» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης κατηγορώντας την κυβέρνηση και τη διοίκηση του ΟΣΕ ότι έχουν αφήσει τη χώρα χωρίς τρένα, ενώ καταγγέλλουν σωρεία προβλημάτων αναφορικά με την ασφάλεια του σιδηροδρόμου.
Ενδεικτικό είναι, όπως αναφέρουν οι μηχανοδηγοί, πως εδώ και 7 μήνες η κυκλοφορία των τρένων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη -για μήκος διαδρομής 95 χιλιομέτρων- γίνεται σε μονή γραμμή κυκλοφορίας χωρίς φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση.
Τονίζουν ακόμα ότι οι επενδύσεις σε υλικοτεχνική υποδομή έχουν παραπεμφθεί στις καλένδες, ενώ η υποστελέχωση του ΟΣΕ γιγαντώνεται.
«Εκπτώσεις» γίνονται και στα στάνταρ ασφαλείας του τροχαίου υλικού, οι οποίες οδηγούν πολλές φορές στην κυκλοφορία τρένων τα οποία δεν πληρούν τους τεχνικούς κανόνες, αποκαλύπτουν «Τα Νέα».
Κόκκινα φανάρια
Την ίδια στιγμή καταγράφονται μια σειρά παραβιάσεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας με υπερβάσεις ερυθρών σηματοδοτών με χαρακτηριστική την περίπτωση που έφεραν στο φως της δημοσιότητας «Τα Νεα» και την αμαξοστοιχία «1313» προ παραμονή των Χριστουγέννων όταν παραβιάστηκε κόκκινος σηματοδότης στο σταθμό Αχαρνών με κίνδυνο σύγκρουσης με διερχόμενη επιβατική αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη.
Όπως επιβεβαίωσε αργότερα με σχετική ανακοίνωσή του και ο ΟΣΕ το συμβάν σημειώθηκε στην περιοχή του δυτικού Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ), στο σημείο όπου η γραμμή 502 του Προαστιακού από το Κιάτο συγκλίνει με τη γραμμή καθόδου (102) του σιδηροδρομικού άξονα από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα.
Τα δύο τρένα, προτού ακινητοποιηθεί με παρέμβαση του τηλεσταθμάρχη Αχαρνών η αμαξοστοιχία «1313» που παραβίασε το ερυθρό φωτόσημο, κινούνταν σε συγκλίνουσες γραμμές, με άμεσο κίνδυνο να συγκρουστούν πλαγιομετωπικά. Πληροφορίες από σιδηροδρομικές πηγές αναφέρουν ότι η σύγκρουση απευφεύχθη σε απόσταση περίπου 400 μ. του ενός τρένου από το άλλο.
Το τελευταίο επικίνδυνο περιστατικό που έχει θορυβήσει τις αρχές ήρθε το περασμένο Σάββατο όταν υπήρξε εκ νέου παραβίαση κόκκινου φωτοσήματος από την αμαξοστοιχία «2235» που εκτελούσε το δρομολόγιο Αεροδρόμιο – Ανω Λιόσια.
Τα περιστατικά αυτά δεν είναι τα μοναδικά καθώς έχουν καταγραφεί και άλλα για τα οποία έχουν συνταχθεί πορίσματα και έχουν επιβληθεί πειθαρχικές ποινές φανερώνοντας ότι δεν έχει εξασφαλιστεί η ασφαλής σιδηροδρομική κυκλοφορία. Στα σοβαρά συγκαταλέγεται και η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη που σημειώθηκε στις 31 Ιανουαρίου 2024 στον σταθμό του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σύμφωνα με «Τα Νέα» η αμαξοστοιχία 1203 κινούμενη από την αποβάθρα των αφίξεων προς την αποβάθρα των αναχωρήσεων πέρασε από την αιχμή 102, χωρίς αυτή να είναι ορθά διευθετημένη, με αποτέλεσμα να της προκαλέσει ζημιά.
Η συχνότητα και το πλήθος των συμβάντων προβληματίζει την ηγεσία του υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που εκτός των άλλων καλείται να παίξει και το ρόλο του συμφιλιωτή μεταξύ του ΟΣΕ και της Hellenic Train που δεν διάγουν και τις καλύτερες μέρες συνεργασίας.
Σύσκεψη για την ενίσχυση της ασφάλειας των μετακινήσεων
Το ζήτημα του σιδηροδρόμου βρέθηκε τη Δευτέρα (11/03) στην ατζέντα του αρμόδιου υπουργείου που συγκάλεσε σύσκεψη εργασίας υπό τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, με τη συμμετοχή της υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου, του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, της Προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννας Τσιαπαρίκου και των κκ. Roberto Rinaudo, Country Manager και Γεώργιου Αναγνωστόπουλου, Διευθυντή Λειτουργίας της Hellenic Train.
Η σύσκεψη διεξήχθη στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου για την ενίσχυση της ασφάλειας των μετακινήσεων.
Στη σύσκεψη εργασίας ζητήθηκε από τις δύο εταιρείες, ΟΣΕ και Hellenic Train, να δεσμευτούν για τη συνεχή και στενή συνεργασία τους σε όλα τα ζητήματα που άπτονται της σιδηροδρομικής ασφάλειας και αφορούν στην υποχρέωση αυστηρής τήρησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, στο σύνολο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η τοποθέτηση της ΡΑΣ.
Αυτό συνεπάγεται, από την πλευρά της Hellenic Train, την επιτάχυνση της διερεύνησης των περιστατικών που σχετίζονται με τη μη εφαρμογή του Κανονισμού.
Επιπλέον, τη βούληση να συνεργαστούν, από κοινού με τον ΟΣΕ, για την περαιτέρω βελτίωση της αποδοτικότητας του ανθρώπινου δυναμικού σε ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας.
Δράσεις του υπουργείου
Ειδικότερα, δρομολογούνται δράσεις που αφορούν στην ενίσχυση του προσωπικού ασφάλειας, την επαναξιολόγηση σχετικών εσωτερικών κανονισμών, επανεκπαιδεύσεις προσωπικού, αλλά και τη σύσταση – από τον ΟΣΕ – ειδικής ομάδας παρακολούθησης των ραδιοεπικοινωνιών μεταξύ του προσωπικού κίνησης και των Μηχανοδηγών.
Παράλληλα, επισημάνθηκε η ανάγκη αποτελεσματικής επίβλεψης της εφαρμογής των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί, αλλά και προβλέπεται να ληφθούν, από τη ΡΑΣ.