Τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων από το 1988 συγκεντρώνει ο ελληνόκτητος στόλος, ενώ καταγράφει νέο ρεκόρ ναυπηγήσεων σε πιο σύγχρονα και πράσινα πλοία, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee) που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα. Τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών αντιπροσωπεύουν αύξηση 50% στις νέες παραγγελίες, γεγονός που υποδηλώνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον των ελλήνων πλοιοκτητών για πλοία νέας τεχνολογίας, αναφέρει η GSCC.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έχουν παρασχεθεί από την S&P Global Market Intelligence και αφορούν ελληνόκτητα πλοία άνω των 1.000 GT, από τον Μάρτιο του 2022 μέχρι και φέτος τον Μάρτιο ο εμπορικός στόλος των ελλήνων πλοιοκτητών έχει αυξηθεί τόσο ως προς τον αριθμό πλοίων όσο και σε μεταφορική ικανότητα (DWT) και σε gross tonnage (GT). Σύμφωνα με τα στοιχεία, στις 4 Μαρτίου 2024, τα ελληνικά συμφέροντα ήλεγχαν το ρεκόρ των 4.212 πλοίων διαφόρων κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 355.209.500 DWT και 208.252.588 GT.

Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση κατά 102 πλοία, 5.992.356 DWT και 3.905.226 GT. Στα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται 373 πλοία διαφόρων κατηγοριών που βρίσκονται υπό παραγγελία από τα ναυπηγεία, συνολικής χωρητικότητας 33.143.130 DWT και 22.889.399 GT.

Η έκθεση

Για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια, ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία παρέμεινε σταθερός από πλευράς αριθμού πλοίων και περιλαμβάνει 496 πλοία. Αυτό αντανακλά το θετικό αποτέλεσμα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στο ελληνικό νηολόγιο, τονίζει η έκθεση. Ωστόσο, σημειώθηκε μια μικρή μείωση όσον αφορά τα DWT και τα GT, με τα στοιχεία να ανέρχονται πλέον σε 30.759.394 GT και 51.694.269 DWT.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι ελληνικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν το 23,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 16,1% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς μεταλλευμάτων και χύδην φορτίων και το 10,1% του στόλου υγροποιημένου αερίου. Συνολικά, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται στο 6,7% του παγκόσμιου στόλου από πλευράς αριθμού πλοίων, στο 12,9% από πλευράς GT και στο 15,1% από πλευράς DWT. Ο υπό ελληνική σημαία στόλος ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, GT και DWT είναι 0,8%, 1,9% και 2,2% αντίστοιχα. Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι για τα πετρελαιοφόρα τα ποσοστά είναι 5,5%, 5,9% και 6% αντίστοιχα.

Να σημειωθεί ότι ο ελληνόκτητος στόλος είναι πολύ πιο νέος από τον παγκόσμιο στόλο. Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου αυξήθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά παρ’ όλα αυτά εξακολουθεί να είναι 4½ έτη κάτω από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου.

Η μέση ηλικία του υπό ελληνικό έλεγχο στόλου σε όρους πλοίων ανέρχεται πλέον σε 13,7 έτη, σε σύγκριση με 18,2 έτη για τον παγκόσμιο στόλο. Σε όρους GT και DWT, είναι 12,1 και 12 έτη αντίστοιχα, έναντι 13,1 και 12,8 ετών του παγκόσμιου στόλου.

Νηογνώμονες

Η πλειονότητα του ελληνόκτητου στόλου είναι ταξινομημένη σε οκτώ διεθνείς νηογνώμονες. Ειδικότερα, ο Ιαπωνικός Νηογνώμονας (ΝΚ) συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο αριθμό ελληνόκτητων πλοίων (825 πλοία έναντι 801 πλοία το 2023), ο LR ακολουθεί με 761 πλοία (742 πλοία το 2023), ο ABS με 748 πλοία (753 πλοία το 2023), ο BV με 736 πλοία (717 πλοία το 2023), ο DNV με 609 πλοία (593 πλοία το 2023), ο RINA με 289 πλοία (250 πλοία το 2023), ο CCS με 117 πλοία (117 πλοία το 2023) και ο KR με 105 πλοία (94 πλοία το 2023).

Πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι, αν και ο NK κατατάσσεται πρώτος από πλευράς αριθμού πλοίων, ο αμερικανικός ABS έρχεται πρώτος με όρους DWT και GT.

Τέλος, τα ελληνόκτητα πλοία είναι νηολογημένα σε 32 σημαίες κρατών. Τα περισσότερα πλοία συγκεντρώνει η σημαία της Λιβερίας (1.159 πλοία) και ακολουθούν τα Νησιά Μάρσαλ με 1.096 ελληνόκτητα πλοία. Ακολουθεί η σημαία Μάλτας με 536 πλοία και η ελληνική σημαία με 496 πλοία. Ωστόσο με όρους χωρητικότητας (51.694.269 DWT) η ελληνική σημαία παραμένει στην τρίτη θέση παγκοσμίως και αντιπροσωπεύει το 14,5% του συνολικού DWT του ελληνόκτητου στόλου.