Είναι τρομακτικό να εκτοξεύεται κανείς από το πιλοτήριο ενός μαχητικού, την ώρα που το αεροσκάφος φλέγεται ή τη στιγμή που το αεροπλάνο δεν υπακούει στις εντολές του χειριστή του. Απαιτείται συντονισμός κινήσεων μέσα στο πιλοτήριο, καλή εκπαίδευση και κυρίως ψυχραιμία. Κάτι που είχε, όπως αποδείχθηκε, ο νεαρός υποσμηναγός του F-16 block52+ που κατέπεσε χθες σε θαλάσσια περιοχή στη νήσο Ψαθούρα, μεταξύ Χαλκιδικής και Αλοννήσου.
Ο συναγερμός που σήμανε χθες στις Ενοπλες Δυνάμεις δεν αφορούσε μόνον τον εντοπισμό του υποσμηναγού, αλλά και σε ποια κατάσταση θα βρισκόταν με την υγεία του. Η λήξη του συναγερμού σήμανε όταν ο μοίραρχος της 110 Πτέρυγας Μάχης όπου ανήκε το F-16 μίλησε με ασύρματο με τον υποσμηναγό, ένδειξη ότι είχε τις αισθήσεις του, την ώρα που ένα Σούπερ Πούμα τον μετέφερε στο 251 ΓΝΑ για προληπτικούς λόγους.
Το αεροσκάφος ήταν από τα πλέον σύγχρονα που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία, έκανε ίσως τις τελευταίες πτήσεις του, αφού σε λίγες ημέρες θα προσγειωνόταν στην ΕΑΒ ώστε να αναβαθμιστεί σε Viper. Είναι το έκτο F-16 Block52+ που χάνουμε από το 2003, από τότε δηλαδή που παραλάβαμε 60 από τις ΗΠΑ. Το πρώτο μαχητικό που χάσαμε ήταν του ήρωα Κώστα Ηλιάκη. Ακολούθησε η πτώση δύο μαχητικών F-16 block52+ που συγκρούστηκαν μεταξύ τους νοτίως της Κρήτης σε μια άσκηση αερομαχίας. Ηταν ίσως από τις τρομακτικές στιγμές της Πολεμικής Αεροπορίας. Μάλιστα η ατυχία του κυβερνήτη του ενός μαχητικού ήταν μεγάλη. Ενώ άνοιξε κανονικά το αλεξίπτωτό του, τρύπησε από θραύσμα με αποτέλεσμα να σκοτωθεί. Ενα άλλο F-16 block52+ κατέπεσε έπειτα από πυρκαγιά, ενώ ένα ακόμα της 337 Μοίρας έπεσε και ο νεκρός πιλότος του περισυνελέγη από τουρκική φρεγάτα που έπλεε στην περιοχή.
Η στατιστική
Αλλά γιατί πέφτουν τα μαχητικά; Υπάρχει μια τρομακτική στατιστική (την οποία ονομάζουν στατιστική του «ελβετικού τυριού») που γνωρίζουν καλά όχι μόνον οι δικοί μας πιλότοι, αλλά και οι πιλότοι όλων των χωρών. Τι λέει αυτή η στατιστική; Οτι κάθε πέντε χρόνια, σπάνια θα συμβεί ώστε να μην υπάρξει ατύχημα. Για τους αεροπόρους και για τους εμπειρογνώμονες που αναζητούν κάθε φορά τα αίτια των δυστυχημάτων, τα αεροσκάφη, τουλάχιστον τα σύγχρονα, όπως είναι τα F-16, είναι φτιαγμένα κατά τέτοιον τρόπο που δύσκολα πέφτουν από μηχανική βλάβη. Αλλωστε πριν από κάθε πτήση ακόμα και στις επείγουσες αποστολές (scrabble) οι τεχνικοί εδάφους εξετάζουν λεπτομερώς το αεροσκάφος για να του δώσουν άδεια να πετάξει. Δεν σημαίνει όμως πως ένα αεροσκάφος δεν μπορεί να παρουσιάσει εκ των υστέρων βλάβη (τράβηγμα κινητήρα για παράδειγμα). Ωστόσο μία από τις συχνές αιτίες είναι και το ανθρώπινο λάθος ή η φωτιά στους κινητήρες.