Ξαναζεσταίνονται τα σενάρια για την υπογειοποίηση της γραμμής 1 του μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) στο τμήμα από το Νέο Φάληρο μέχρι τον Πειραιά. Το έργο της υπογειοποίησης των γραμμών βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του Δήμου Πειραιά, δεδομένου ότι το δίκτυο του ΗΣΑΠ εδώ και πάρα πολλά χρόνια «κόβει» την πόλη στα δύο. Από την άλλη, η κυκλοφοριακή συμφόρηση από και προς το λιμάνι του Πειραιά, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, χτυπάει «κόκκινο», προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις και στην κίνηση των οχημάτων μέσα στην πόλη (κέντρο) του Πειραιά.
Η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ συζητήθηκε πρόσφατα σε σύσκεψη μεταξύ του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα και του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη, ενώ συμφωνήθηκε να υπάρξουν κι άλλες συναντήσεις για το ίδιο θέμα.
Στόχος των δύο πλευρών είναι αρχικά να εκπονηθεί μια ολοκληρωμένη μελέτη, η οποία, πέραν του αντικειμένου της… βύθισης των σιδηροδρομικών γραμμών, θα περιλαμβάνει και λύσεις για το κυκλοφοριακό πρόβλημα του κέντρου και του λιμανιού του Πειραιά, καθώς και προβλέψεις για αναπλάσεις των περιοχών που σήμερα βρίσκονται πέριξ των γραμμών.
Οι μελέτες
Σημειώνεται ότι οι μελέτες που υπάρχουν για την υπογειοποίηση της γραμμής 1 του μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) στο τμήμα από το Νέο Φάληρο μέχρι τον Πειραιά χρονολογούνται πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, όταν το έργο ήταν στις προτεραιότητες του ΗΣΑΠ. Ωστόσο, η οικονομική κρίση που ακολούθησε έθεσε το έργο αυτό στο περιθώριο, μαζί με μια σειρά άλλων έργων του λεκανοπεδίου της Αττικής. Ειδικότερα, σε σχέση με την υπογειοποίηση των γραμμών στο τμήμα Φάληρο – Πειραιάς, οι υπάρχουσες μελέτες προβλέπουν τη «βύθιση» των σιδηροτροχιών αμέσως μετά τον σταθμό του Νέου Φαλήρου και την εκ νέου «ανύψωσή» τους λίγο πριν από την είσοδο στον τερματικό σταθμό του Πειραιά. Επίσης, προβλέπουν τη δημιουργία ενός ενδιάμεσου σταθμού με το όνομα «Καμίνια» στο ύψος του παλαιού καπνεργοστασίου του Κεράνη.
Τώρα, αναμένεται να εξεταστούν και νέες προτάσεις, που στόχο θα έχουν – πέραν της υπογειοποίησης των γραμμών – την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος του Πειραιά, δίνοντας μια συνολική λύση για το πρόβλημα πρόσβασης στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Μια από τις προτάσεις που υπάρχει από παλιά και αναμένεται να επανεξεταστεί είναι η συνολική υπογειοποίηση τόσο των γραμμών του ΗΣΑΠ όσο και των δύο εκατέρωθεν οδικών αξόνων, η οποία όμως ανεβάζει σημαντικά το κόστος της όλης παρέμβασης. Ωστόσο, με την πρόταση αυτή εκτιμάται ότι θα απελευθερωθεί μεγάλος χώρος που θα επιτρέψει τη δημιουργία ενός σημαντικού πνεύμονα πρασίνου, ενώ θα διευκολύνει και τη διασύνδεση των οδών που σήμερα υπάρχουν εκατέρωθεν των γραμμών ενώνοντας την πόλη του Πειραιά.
Η επικαιροποίηση των μελετών αυτών θεωρείται επιβεβλημένη, καθώς πέραν του τεχνικού αντικειμένου θα προκύψει και το συνολικό κόστος που θα απαιτηθεί για την όλη παρέμβαση.
Βέβαια, αυτό θα είναι η αρχή μιας μακράς πορείας, καθώς στη συνέχεια θα πρέπει να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κονδύλια, προκειμένου να δημοπρατηθούν και να ξεκινήσουν τα έργα.
Η εξασφάλιση της χρηματοδότησης είναι και η πιο δύσκολη «άσκηση». Ηδη το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναζητεί χρήματα για την υλοποίηση αρκετών έργων που βρίσκονται υπό δημοπράτηση ή οδεύουν προς δημοπράτηση. Στη συνέχεια θα υπάρξει προγραμματισμός για τα νέα έργα που θεωρούνται αναγκαία και πρέπει να υλοποιηθούν.
Επίσης, μετά τη δρομολόγηση και δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 του μετρό προς το Ιλιον υπάρχουν ακόμα αρκετές υποψήφιες επεκτάσεις για υλοποίηση που μελετά η Αττικό Μετρό. Οι σημαντικότερες από αυτές αφορούν την επέκταση της γραμμής 4 προς Μαρούσι/Λυκόβρυση, μέσω της Λεωφόρου Κηφισίας, τον νέο κλάδο της γραμμής 1 Θησείο – Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, καθώς και επεκτάσεις προς Γλυφάδα, Πετρούπολη, Μενίδι κ.α.