Σοκ έχει προκαλέσει στην Βαλτιμόρη, η πρόσκρουση ενός πλοίου στη γέφυρα Φράνσις Σκοτ Κι. Από αυτό το τραγικό δυστύχημα έχασαν την ζωή τους έξι εργάτες, οι οποίοι βρέθηκαν να παλεύουν για τη ζωή τους στα παγωμένα νερά του ποταμού Πατάπσκο.
Όπως δήλωσε ο υποναύαρχος Σάνον Γκίλιρεθ με βάση το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την κατάρρευση της γέφυρας και τις θερμοκρασίες του νερού «δεν πιστεύουμε ότι θα βρούμε κάποιο από αυτά τα άτομα ζωντανό».
Σημειώνεται δε, ότι σύμφωνα με αξιωματούχους, στη γέφυρα βρίσκονταν οκτώ οικοδόμοι τη στιγμή του συμβάντος. Από αυτούς, δύο άνθρωποι διασώθηκαν από το νερό, δήλωσε ο επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας της Βαλτιμόρης, Τζέιμς Γουάλας.
Ξεκινά η έρευνα για τα αίτια πρόσκρουσης
Σύμφωνα με αποκαλυπτικό δημοσίευμα της εφημερίδας της Wall Street Journal, η έρευνα που γίνεται στο πλαίσιο του δυστυχήματος, θα συμπεριλάβει κατά πόσον νοθευμένα καύσιμα έχουν παίξει ρόλο στο γεγονός ότι ένα πλοίο έχασε την ισχύ του και έπεσε πάνω στη γέφυρα.
Ακόμη, σύμφωνα με την έκθεση ενημέρωσης της ακτοφυλακής, τα φώτα του Dali άρχισαν να τρεμοπαίζουν περίπου μία ώρα αφότου το πλοίο ξεκίνησε το ταξίδι του. Μάλιστα, από το λιμάνι ανέφεραν πρόβλήματα τροφοδοσίας και απώλεια πρόωσης πριν από τη συντριβή.
Ένας από τους αξιωματούχους που βρίσκονταν στο πλοίο ανέφερε «Το σκάφος νεκρώθηκε, δεν είχε ισχύ πηδαλίου και δεν υπήρχαν ηλεκτρονικά», ενώ πρόσθεσε: «Μία από τις μηχανές σταμάτησε. Η μυρωδιά καμένου καυσίμου ήταν παντού στο μηχανοστάσιο και ήταν πίσσα σκοτάδι». Το πλοίο δεν πρόλαβε να ρίξει άγκυρες για να σταματήσει να παρασύρεται, είπε ο αξιωματικός.
Πιθανές αιτίες διακοπών ισχύος στη θάλασσα
Οι διακοπές ρεύματος στη θάλασσα δεν είναι συχνές, αλλά συμβαίνουν και θεωρούνται εδώ και καιρό ένας σημαντικός κίνδυνος ατυχήματος για τα πλοία. «Μια αιτία είναι τα μολυσμένα καύσιμα που μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα στις κύριες γεννήτριες του πλοίου», δήλωσε ο Φώτης Παγουλάτος, ναυπηγός αρχιτέκτονας στην Αθήνα.
Πρόσθεσε δε ότι: «Μια πλήρης διακοπή ρεύματος θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα το πλοίο να χάσει την πρόωση», είπε και υπογράμμισε ότι «Μικρότερες γεννήτριες μπορούν να ενεργοποιηθούν, αλλά δεν μπορούν να φέρουν όλες τις λειτουργίες των κύριων και χρειάζονται χρόνο για να ανάψουν.»
Τι θα περιλαμβάνει η έρευνα
«Η έρευνα θα περιλαμβάνει ελέγχους των λειτουργιών και του ιστορικού ασφαλείας του πλοίου, καθώς και του πλοιοκτήτη και διαχειριστή του», δήλωσε η Τζένιφερ Χόμεντι, πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.
Τα συνεργεία θα εξετάσουν την εξασφάλιση καταγραφικών συσκευών, παρόμοιων με το μαύρο κουτί ενός αεροπλάνου, από το σκάφος για να κατανοήσουν καλύτερα τι συνέβη. Η υπηρεσία δεν σχολίασε ποια θέματα έχουν αποκαλύψει μέχρι στιγμής οι ερευνητές σε σχέση με το περιστατικό. «Πρόκειται για μια ομαδική προσπάθεια», δήλωσε ο Homendy. «Υπάρχουν πολλές οντότητες αυτή τη στιγμή στο κέντρο διοίκησης.»
Ελλείψεις στις επιθεωρήσεις του Dali
Το Dali κατασκευάστηκε το 2015 από τη νοτιοκορεατική Hyundai Heavy Industries. Το πλοίο τύπου Panamax, το οποίο μπορεί να μεταφέρει έως και 10.000 εμπορευματοκιβώτια, είναι ένα από τα άλογα του κλάδου και ένα από τα χιλιάδες που διέρχονται τακτικά από τα κανάλια του Παναμά και του Σουέζ.
Αν και επισκιάζεται από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το μέγεθος του πλοίου Dali είναι τυπικό για τα λιμάνια των ΗΠΑ στην ανατολική ακτή. Λίγες ημέρες πριν από την είσοδό του στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, το πλοίο είχε σταματήσει στο Νόρφολκ της πολιτείας Va.
Το πλοίο έχει υποβληθεί σε περισσότερες από 20 επιθεωρήσεις κρατικού ελέγχου λιμένων – επιθεωρήσεις ξένων πλοίων σε εθνικά λιμάνια – από τότε που ναυπηγήθηκε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Equasis, μιας διεθνούς ναυτιλιακής βάσης δεδομένων. Καμία από τις αναφερόμενες επιθεωρήσεις δεν οδήγησε σε κράτηση, η οποία μπορεί να συμβεί όταν ένα πλοίο κρίνεται ακατάλληλο για ταξίδι.
Ελλείψεις σημειώθηκαν σε δύο τέτοιες επιθεωρήσεις: μία που έγινε στο Βέλγιο τον Ιούλιο του 2016 και σημείωσε ζημιές στο κύτος και μία άλλη στη Χιλή τον Ιούνιο του 2023 που ανέφερε ένα ζήτημα με την πρόωση και τα βοηθητικά μηχανήματα του πλοίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Equasis. Η αμερικανική ακτοφυλακή ολοκλήρωσε μια εξέταση του πλοίου τον Σεπτέμβριο του 2023 και δεν εντόπισε κανένα πρόβλημα.
Λεπτομέρειες του ταξιδιού του πλοίου
Στο ταξίδι της Τρίτης, το πλοίο διαχειριζόταν η Synergy Marine Group με έδρα τη Σιγκαπούρη και μετέφερε φορτίο για τον δανέζικο ναυτιλιακό γίγαντα A.P. Moller-Maersk. Το πλοίο μήκους σχεδόν 1.000 ποδιών αναχώρησε από τερματικό σταθμό στο λιμάνι της Βαλτιμόρης και κατευθυνόταν προς τη Σρι Λάνκα. Το πλοίο ανήκει σε μια εταιρεία της Σιγκαπούρης, την Grace Ocean Pte.
Δύο ρυμουλκά βοήθησαν το πλοίο να κατευθυνθεί έξω από τον τερματικό σταθμό την Τρίτη, αλλά αποσύρθηκαν νωρίς στο ταξίδι, σύμφωνα με λιμενικούς. Στο πλοίο επέβαιναν δύο πιλότοι και 22 μέλη πληρώματος από την Ινδία κατά τη διάρκεια της συντριβής, δήλωσε ο Darrell Wilson, εκπρόσωπος της Synergy Marine.
Το πλοίο κινούνταν με ταχύτητα περίπου 9,2 μιλίων/ώρα, σύμφωνα με τις αρχές, κάτι που είναι τυπικό για τα πλοία που ταξιδεύουν στην περιοχή. Πλοία τόσο μεγάλα όσο το Dali πρέπει να διατηρούν μια συγκεκριμένη ταχύτητα για να αποφύγουν να σπρώχνονται από τους ανέμους και τα ρεύματα.
Αναπόφευκτη η δικαστική διαμάχη – Έρχονται ασφαλιστικές αποζημιώσεις δισεκατομμυρίων
Η κατάρρευση της γέφυρας πρόκειται να οδηγήσει σε μια σειρά ασφαλιστικών αποζημιώσεων πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θα καλύπτουν τα πάντα, από την απώλεια της ίδιας της κατασκευής μέχρι τη διακοπή των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν το λιμάνι, δήλωσαν ασφαλιστικοί αναλυτές. Η γέφυρα Francis Scott Key κατασκευάστηκε το 1977 με κόστος άνω των 60 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο σήμερα ανέρχεται σε περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια, προσαρμοσμένο στον πληθωρισμό. Τα θύματα του δυστυχήματος θα μπορούσαν επίσης να υποβάλουν αξιώσεις κατά του διαχειριστή του πλοίου.
Η κλίμακα και η περίπλοκη φύση των ζημιών σημαίνουν ότι η δικαστική διαμάχη είναι αναπόφευκτη, δήλωσαν αναλυτές και ακαδημαϊκοί. «Μπορείτε να περάσετε τα επόμενα 10 χρόνια σε δικαστικές αγωγές», δήλωσε ο Robert Merkin, καθηγητής νομικής στο Πανεπιστήμιο του Reading. Οι αντασφαλιστές, οι οποίοι αναλαμβάνουν τους κινδύνους που τους πωλούν οι ασφαλιστές, «θα επωμιστούν το μεγαλύτερο μέρος του ασφαλιστικού κόστους», δήλωσε η Mathilde Jakobsen, ανώτερη διευθύντρια στην εταιρεία αξιολόγησης AM Best.
Τέλος, ο ασφαλιστής του πλοίου, Britannia P&I Club, ανήκει σε μια ομάδα εξειδικευμένων ναυτασφαλιστών που έχουν αντασφαλιστική κάλυψη έως και 3,1 δισεκατομμύρια δολάρια ανά πλοίο. Η Britannia δήλωσε ότι εργάζεται για να «βοηθήσει να διασφαλιστεί ότι η κατάσταση αυτή θα αντιμετωπιστεί γρήγορα και επαγγελματικά». Οι αξιώσεις σχετικά με την κάλυψη του πλοίου θα μπορούσαν να περιπλέκονται από τις ιδιορρυθμίες της νομοθεσίας για τις θαλάσσιες ασφαλίσεις, όπως μια σύμβαση που περιορίζει την ευθύνη με βάση την αξία του πλοίου.