Πολύ νωρίς φαίνεται πως είναι για να εκτιμηθεί ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος της κατάρρευσης της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη.
Συνυπολογίζοντας όμως το κόστος της ανοικοδόμησης της γέφυρας που μετρά πολλές δεκαετίες, την αποζημίωση των οικογενειών των θυμάτων και την καταβολής αποζημιώσεων για τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, το τελικό κόστος της καταστροφής αναμένεται να είναι σημαντικό.
Και ποιος θα πληρώσει για την ανοικοδόμηση της γέφυρας; Ο Τζο Μπάιντεν δήλωσε την Τρίτη ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει να πληρώσει για την ανακατασκευή της κατεστραμμένης γέφυρας.
«Πρόθεσή μου είναι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να πληρώσει ολόκληρο το κόστος της ανακατασκευής αυτής της γέφυρας και περιμένω από το Κογκρέσο να υποστηρίξει την προσπάθειά μου», δήλωσε ο αμερικανός πρόεδρος.
Η γέφυρα κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970 για περίπου 60 εκατομμύρια δολάρια, αλλά το κόστος της ανοικοδόμησής της θα μπορούσε να είναι δεκαπλάσιο της αρχικής της τιμής, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Sky News.
Η Βαλτιμόρη συγκαταλέγεται στα πιο πολυσύχναστα λιμάνια της χώρας, από τα οποία περνούν περισσότερα από ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια κάθε χρόνο. Η κατάρρευση – η οποία έκλεισε το λιμάνι σε όλες τις θαλάσσιες και τις περισσότερες οδικές μεταφορές μέχρι νεωτέρας – έχει ήδη αρχίσει να πλήττει σοβαρά το κομμάτι αυτό.
Το κόστος της κατασκευής της γέφυρας με αρκετά γρήγορους ρυθμούς ώστε να αντισταθμιστούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι εκτροπές, θα μπορούσε να επιβαρύνει την κυβέρνηση με ένα λογαριασμό άνω των 600 εκατομμυρίων δολαρίων, δήλωσε στο Sky News ο David MacKenzie, πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων μηχανικών και αρχιτεκτονικής COWIfonden.
Οι ζημιές στο πλοίο και το φορτίο του
Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το Dali, ανήκει σε εταιρεία με έδρα τη Σιγκαπούρη. Ο ναυλωτής του πλοίου, η Maersk, επιβεβαίωσε στο Business Insider ότι η εταιρεία πλοίων Synergy Group διαχειρίζεται το πλοίο.
Ωστόσο, οι εταιρείες με φορτίο στο Dali θα είναι τελικά υπεύθυνες για τις ζημιές του πλοίου και το κόστος του φορτίου.
Το Dali μετέφερε 330 εμπορευματοκιβώτια, τα οποία τώρα πρέπει να επαναδρομολογηθούν, σύμφωνα με τον Ryan Petersen, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας εφοδιαστικής αλυσίδας Flexport, η οποία είχε δύο εμπορευματοκιβώτια στο πλοίο.
Ο αριθμός των κοντέινερ δεν παίζει ρόλο στην αποζημίωση, καθώς σύμφωνα με το ναυτικό δίκαιο και τον περίφημο «γενικό μέσο όρο», υπαγορεύεται πως οι εταιρείες με έστω και ένα εμπορευματοκιβώτιο στο πλοίο πρέπει να μοιράζονται τις ζημιές αναλογικά με βάση τον αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων, διασφαλίζοντας ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι που επωφελούνται από το ταξίδι μοιράζονται τον κίνδυνο, δήλωσε στο Business Insider ο Petersen.
Η αρχή αυτή χρονολογείται εδώ και εκατοντάδες χρόνια και αρχικά αποσκοπούσε στο να διασφαλίσει ότι οι ναυτικοί σε ένα πλοίο δεν θα ανησυχούσαν για συγκεκριμένο φορτίο, εάν μια καταστροφή απαιτούσε να αρχίσουν να πετούν εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα, σύμφωνα με τον Petersen.
Και τα υπόλοιπα;
Το μεγαλύτερο μέρος των οικονομικών συνεπειών είναι πιθανό να βαρύνει κυρίως την ασφαλιστική βιομηχανία. Εμπειρογνώμονες του κλάδου δήλωσαν στους FT ότι οι ασφαλιστές θα μπορούσαν να πληρώσουν για ζημιές σε γέφυρες, διαταραχές στα λιμάνια και απώλειες ανθρώπινων ζωών.
Η κατάρρευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε «μία από τις μεγαλύτερες απαιτήσεις που έχουν πλήξει ποτέ τη θαλάσσια (αντ)ασφαλιστική αγορά», δήλωσε ο John Miklus, πρόεδρος του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ασφαλιστών Ναυτιλίας, στο Insurance Business. Ανέφερε μάλιστα πως η απώλεια εσόδων από τα διόδια όσο η γέφυρα θα ανοικοδομείται θα κοστίσει ακριβά, όπως και τυχόν αξιώσεις ευθύνης από θανάτους ή τραυματισμούς.
Το Dali καλύπτεται από την Britannia Steam Ship Insurance Association Ltd., γνωστή ως Britannia P&I Club, σύμφωνα με την S&P Global Market Intelligence. Η Britannia επισήμανε στο Business Insider ότι «συνεργάζεται στενά με τον διαχειριστή του πλοίου και τις αρμόδιες αρχές για να εξακριβώσει τα γεγονότα και να βοηθήσει να διασφαλιστεί ότι η κατάσταση αυτή θα αντιμετωπιστεί γρήγορα και επαγγελματικά».
Η Britannia είναι μία από τις 12 αλληλασφαλιστικές εταιρείες που περιλαμβάνονται στο International Group of P&I Clubs, το οποίο διατηρεί αντασφαλιστική κάλυψη άνω των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η ίδια η Britannia είναι υπεύθυνη για τα πρώτα 10 εκατομμύρια δολάρια αποζημίωσης, ανέφεραν τόσο οι FT όσο και το Insurance Business. Ό,τι απομένει αντιμετωπίζεται από τον ευρύτερο όμιλο αμοιβαίων ασφαλίσεων και τους Lloyd’s of London, μια αντασφαλιστική αγορά στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τους FT.