Οργασμός επενδύσεων βρίσκονται σε εξέλιξη σε δύο μεσαίου μεγέθους ελληνικά κρατικά λιμάνια με ιδιαίτερο γεωστρατηγικό και επενδυτικό ενδιαφέρον. Την ίδια στιγμή συνεχίζεται το επενδυτικό πρόγραμμα στα δύο μεγάλα ιδιωτικά λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.
Ειδικότερα εγκρίθηκε πρόσφατα από το υπουργείο Ναυτιλίας η υλοποίηση τριών σημαντικών έργων για το λιμάνι του Λαυρίου, που βρίσκεται σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης.
Πιο συγκεκριμένα, εγκρίθηκε το έργο τοποθέτησης πλωτών λιμενοβραχιόνων και πλωτών προβλητών στον Τομέα Τουριστικών Σκαφών του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ), ένα έργο που είναι σημαντικό για την ανάπτυξη του Οργανισμού ενώ υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει περισσότερες από 150 θέσεις εργασίας και θα συνεισφέρει στην τοπική αγορά περί τα 30 εκατ. ευρώ πρόσθετο τζίρο.
Επιπλέον εγκρίθηκε το έργο της ανέγερσης νέου Κέντρου Υγειονομικού Ενδιαφέροντος (ΚΥΕ) στην θέση του πρώην καταστήματος «Κοράλλι» που θα προσφέρει 10 νέες θέσεις εργασίας στην τοπική κοινωνία και θα συμπληρώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες του ΟΛΛ ΑΕ στον τουριστικό τομέα.
Επίσης η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας ενέταξε στο ΠΔΕ το έργο διαπλάτυνσης του ανατολικού Finger Pier, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Αττικής. Με το έργο αυτό ο ΟΛΛ ΑΕ δημιουργεί μια νέα πρόσθετη θέση ελλιμενισμού κρουαζιεροπλοίων μεσαίου μεγέθους.
Διαγωνισμός. Υπενθυμίζεται ότι το λιμάνι του Λαυρίου βρίσκεται σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ενδιαφερόμενους επενδυτές στις 14 Μαΐου. Ο διαγωνισμός αφορά την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού (τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή) του ΟΛΛ. Με τον τρόπο αυτόν εκτιμάται ότι θα αυξηθούν οι υπεραξίες και στη συνέχεια το Ταμείο θα προσφέρει προς πώληση και άλλο ποσοστό.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο λιμάνι έχουν ήδη εκφράσει οι εταιρείες κρουαζιέρας MSC Cruises και Carnival αλλά και μεγάλες εταιρείες που συνδέονται με τη δραστηριοποίηση των σκαφών αναψυχής.
Το λιμάνι του Λαυρίου παρουσιάζει αυξητική τάση στους επιβάτες κρουαζιέρας, ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των σκαφών αναψυχής που επιλέγουν το συγκεκριμένο λιμάνι για ελλιμενισμό. Το σύνολο των επιβατών κρουαζιέρας για το 2023 ανήλθε σε 139.222 επιβάτες, ενώ για το 2024 αναμένεται αύξηση κατά 20%.
Το 2023 είχε έσοδα 6,5 εκατ. ευρώ έναντι 6,3 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ νέες προοπτικές αποκτά εφόσον διασυνδεθεί μελλοντικά με τον προαστιακό, καθώς θα μπορεί να εξυπηρετήσει πολύ περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας και κυρίως της ακτοπλοΐας.
Να σημειωθεί ότι πριν από χρόνια είχε πέσει στο τραπέζι ένα σενάριο «μετακόμισης» της ακτοπλοΐας από τον Πειραιά στο Λαύριο, καθώς αυτό σημαίνει μία ώρα λιγότερη στο ταξίδι με πλοίο προς Κυκλάδες, Κρήτη και Δωδεκάνησα.
Ηδη το λιμάνι χρησιμοποιείται από την ακτοπλοΐα σε γραμμές στα κοντινά νησιά (Τζια) αλλά και για το Βόρειο Αιγαίο. Επίσης στην κρουαζιέρα το λιμάνι χρησιμοποιείται ως home port από την Celestyal Cruises.
Οδική σύνδεση.
Το άλλο λιμάνι στο οποίο ξεκινούν επενδύσεις είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο παραμένει υπό κρατικό έλεγχο λόγω της γεωστρατηγικής σημασίας του. Πρόσφατα εκδόθηκε η απόφαση με την οποία ξεκλειδώνουν οι εργασίες που αφορούν την αποκατάσταση των βαθών στη λιμενολεκάνη και τον δίαυλο, καθώς και την οδική σύνδεση με τη νέα περιφερειακή οδό.
Ο προϋπολογισμός του έργου που εντάχθηκε στο «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας» και υλοποιείται από το ΤΑΙΠΕΔ είναι συνολικού ύψους 19.072.880,72 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Επέκταση.
Τέλος, στα δύο μεγάλα ιδιωτικά λιμάνια, στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ, υλοποιούνται μια σειρά επενδύσεων. Στον ΟΛΠ τα υπό εκτέλεση έργα είναι η επέκταση Επιβατικού Λιμένα (Κρουαζιέρας), η επανεκκίνηση του οποίου αναμένεται σύντομα, η υπόγεια Οδική Σύνδεση Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων με Πρώην Χώρο ΟΔΔΥ, η Βυθοκόρηση Κεντρικού Λιμένα και η βελτίωση Υποδομών Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (συμπεριλαμβανομένων των πλωτών δεξαμενών).
Στον ΟΛΘ αναμένεται την επόμενη εβδομάδα η ανακήρυξη του αναδόχου για το έργο της κατασκευής του 6ου Προβλήτα, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ. Δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν δύο σχήματα, η Archirodon και η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ.