Στα επόμενα τρία χρόνια τα ακτοπλοϊκά πλοία θα μπορούν να ηλεκτροδοτούνται από τη στεριά στο λιμάνι του Πειραιά, εφόσον ξεκινήσουν άμεσα οι σχετικές εργασίες, καθώς τα φορτία που διαθέτει ήδη ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά επαρκούν. Το μεγάλο πρόβλημα είναι με την κρουαζιέρα, καθώς απαιτείται πολύ υψηλότερη ισχύς και το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας δεν μπορεί προς το παρόν να την εξασφαλίσει. Η έλλειψη φορτίων αλλά και ο τρόπος τιμολόγησής τους για τους χρήστες παραμένουν τα μεγάλα αγκάθια για την ηλεκτροδότηση των πλοίων, όσο παραμένουν στο λιμάνι, η οποία σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2030.

Ημερίδα

Οι προκλήσεις για την ηλεκτροδότηση των πλοίων από τη στεριά στη διάρκεια ελλιμενισμού τους, ένα μέτρο που θα μειώσει σημαντικά τους αέριους ρύπους και θα καταστήσει πιο «πράσινα» τα λιμάνια και τα πλοία, παρουσιάστηκαν σε ημερίδα εργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας την προηγούμενη Παρασκευή στο Ιδρυμα Ευγενίδου εν όψει της κατάρτισης του νέου κανονισμού «για την ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρτιση, ελλιμενισμό, έλεγχο και πιστοποίηση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων».

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη που παρουσιάστηκε από τον Δημήτρη Σπύρου, σύμβουλο του Τμήματος Marketing και Ελέγχου Ποιότητας της ΟΛΠ ΑΕ, η ακτοπλοΐα θα ηλεκτροδοτείται από πέντε σταθμούς εντός του λιμανιού ενώ η κρουαζιέρα από τέσσερις.

Η ακτοπλοΐα απαιτεί ισχύ 13,5 μεγαβάτ, την οποία διαθέτει ήδη το λιμάνι, και συνεπώς οι σχετικές εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα και μέσα σε τρία χρόνια να είναι δυνατή η ηλεκτροδότηση των πλοίων. Το πρόβλημα είναι με την κρουαζιέρα, όπου ένα μόνο μεγάλο πλοίο χρειάζεται 13 μεγαβάτ, ενώ το μικρότερο απαιτεί ισχύ μέχρι εννέα μεγαβάτ. Συνολικά για την κρουαζιέρα απαιτούνται τουλάχιστον 65 μεγαβάτ και για το σύνολο του λιμανιού 150 μεγαβάτ.

Εκτός από το πρόβλημα της έλλειψης φορτίων σε εκκρεμότητα παραμένουν το κανονιστικό πλαίσιο και η τιμολογιακή πολιτική, «εκκρεμότητες που αν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα, τότε πώς θα ηλεκτροδοτηθούν τα πλοία», αναρωτήθηκε ο Δ. Σπύρου.

«Στα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και το πρόβλημα της χρηματοδότησης, καθώς χωρίς αυτήν το όλο πρόγραμμα αντιμετωπίζει θέμα βιωσιμότητας», πρόσθεσε.

Πάντως εντός του Απριλίου τα τρία μεγάλα συνεργαζόμενα λιμάνια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη και Πάτρα) αναμένεται να καταθέσουν πρόταση χρηματοδότησης προκειμένου στον Πειραιά να ξεκινήσουν οι εργασίες για τις υποδομές, ενώ για τα άλλα δύο λιμάνια να ολοκληρωθούν οι σχετικές μελέτες.

4 δράσεις

Μιλώντας στην ημερίδα ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης ανακοίνωσε τέσσερα παραδείγματα δράσεων του υπουργείου που αφορούν:

  • την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα «πράσινα» πλοία, μέσω Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Tομέα, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ,
  • τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμψης,
  • το «πρασίνισμα» και τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων – το λεγόμενο «cold ironing», σε συνεργασία και με το υπουργείο Περιβάλλοντος και
  • την ανάπτυξη και χρηματοδότηση ενός «συνεργατικού σχήματος» που αφορά όλη την αλυσίδα των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού, δηλαδή ναυπηγεία, επιχειρήσεις ναυπηγικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και επισκευών.

Πρόκειται για ένα «maritime cluster», όπως τόνισε χαρακτηριστικά, που θα αφορά την ανάπτυξη και παραγωγή «πράσινων» τεχνολογιών στην Ελλάδα.

Εκπαίδευση

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, αναφέρθηκε στο θέμα της εκπαίδευσης που πρέπει να έχουν τα στελέχη που θα χειριστούν τις «πράσινες πολιτικές» αλλά και θα τις υλοποιήσουν. Είπε επίσης ότι η ελληνική ναυτιλία είναι πρώτη σε παραγγελίες όσον αφορά τα πλοία εναλλακτικών καυσίμων και ακολουθεί κατά γράμμα ό,τι προβλέπουν οι κανονισμοί.

Τόνισε ότι πολλές ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν ήδη σε πολλά προγράμματα προς αυτή την κατεύθυνση ενώ ζήτησε να υπάρχουν εναλλακτικά καύσιμα σε όλα τα λιμάνια διεθνώς, διευκρινίζοντας ότι η ελληνική ναυτιλία είναι τεχνολογικά ουδέτερη. Αναφερόμενος στην ακτοπλοΐα είπε ότι για πρώτη φορά αισθάνεται ότι υπάρχει μια θέληση «να πεθάνει το άρρωστο», που κινδύνευε να διαλύσει τον κλάδο, συμπληρώνοντας ότι οι έλληνες επιχειρηματίες δεν ζητάνε προνομιακή μεταχείριση αλλά ένα πλαίσιο υγιούς ανταγωνισμού.

Τέλος, ο γενικός γραμματέας του ΥΝΑΝΠ, Βαγγέλης Κυριαζόπουλος, συνέδεσε την ηλεκτροδότηση των πλοίων με την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.