Πέντε εμπόδια είναι πιθανόν να ορθωθούν, σύμφωνα με αναφορές υπηρεσιακών παραγόντων στα «ΝΕΑ», στη διαδικασία ενημέρωσης του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη για τους λόγους υποκλοπής των συνομιλιών του από την ΕΥΠ, η οποία θα ακολουθήσει την ομόφωνη απόφαση της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ότι η καθολική απαγόρευση ενημέρωσης όσων θίγονται τα δικαιώματά τους από παρακολουθήσεις, βάσει νόμου του 2021, είναι υπέρμετρη.
Ανάμεσα σε αυτά, είναι ο χρόνος και το περιεχόμενο της αλληλογραφίας της ΑΔΑΕ με την ΕΥΠ για την παράδοση του φακέλου Ανδρουλάκη, η απάντηση των μυστικών υπηρεσιών αλλά και η τυχόν προγενέστερη καταστροφή του φακέλου της παρακολούθησης από την ΕΥΠ, όπως έχει μνημονευθεί στο παρελθόν.
Αντίστοιχα, οι ίδιες πηγές εκφράζουν «αμφιβολίες» και ερωτήματα για τη δυνατότητα των μελών της Αρχής να αξιολογήσουν – βάσει νόμου – το περιεχόμενο εγγράφου της ΕΥΠ με επικλήσεις πληροφοριών ξένων μυστικών υπηρεσιών για θέματα στρατιωτικά, εθνικής ασφάλειας κ.ο.κ., ώστε να κρίνουν αν συντρέχουν ή όχι οι επικαλούμενοι λόγοι και εν συνεχεία να ενημερώσουν τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ.
Εξάλλου, παρόμοια αιτήματα για ενημέρωσή τους από την ΕΥΠ έχουν υποβάλει και άλλοι πολιτικοί, δημοσιογράφοι και αξιωματούχοι, με την ΑΔΑΕ να πρέπει και πάλι να γίνει κοινωνός και αναλυτής βάσιμων ή μη πληροφοριών και στοιχείων της ΕΥΠ για αμφιλεγόμενες υποκλοπές.
Με την απόφασή του το ΣτΕ, λοιπόν, ουσιαστικά ανοίγει τον δρόμο στον πρόεδρο της ΑΔΑΕ Χρήστο Ράμμο να γνωστοποιήσει στον Νίκο Ανδρουλάκη την εισαγγελική διάταξη και τον πλήρη φάκελο με το υλικό που είχε συλλεγεί κατά την παρακολούθησή του από την ΕΥΠ.
Ομως, η καθυστέρηση στην καθαρογραφή και αποστολή της απόφασης του ΣτΕ στην ΑΔΑΕ εκτιμάται ότι δεν θα είναι η μοναδική στην εν λόγω διαδικασία. Μόλις λάβει την απόφαση του ΣτΕ, η ολομέλεια της ΑΔΑΕ θα συγκληθεί για να συζητήσει την υποβολή αιτήματος στην ΕΥΠ.
Αυτό, βέβαια, με το δεδομένο ότι εντός της Αρχής υπάρχουν διαμάχες για την πλειοψηφία στην ολομέλεια, αφού εκκρεμεί άλλη απόφαση του ΣτΕ, κατόπιν προσφυγής για τη νομιμότητα της επιλογής μελών της αφού δεν υπήρχε – όπως υποστηρίζεται – η απαραίτητη πλειοψηφία στη Διάσκεψη Προέδρων της Βουλής που προχώρησε στη σχετική επιλογή.
Αυτή ακριβώς η εσωτερική εμπλοκή πιθανολογείται ότι μπορεί να δημιουργήσει νέα κωλύματα.
Ζητούμενο, ακόμη, αποτελεί αν τα μέλη της ΑΔΑΕ ζητήσουν στο σύνολό τους να σταλεί ο πλήρης φάκελος με το σκεπτικό της παρακολούθησης Ανδρουλάκη ή τα τυπικά στοιχεία του χρόνου παρακολούθησής του κ.λπ.
Θεωρείται ιδιαίτερα πιθανό – και βάσει της απόφασης του ΣτΕ – η ΑΔΑΕ να ρωτήσει την ΕΥΠ αν διακυβεύεται ο σκοπός της παρακολούθησης Ανδρουλάκη καθώς και αν προϋπόθεση για να προχωρήσει αποτελεί η αρνητική απάντηση των μυστικών υπηρεσιών, έτσι ώστε ακολούθως να αποδεσμευτούν τα σχετικά στοιχεία από τη διοίκηση της ΕΥΠ.
Εντούτοις, ερωτηματικό αποτελεί αν υπάρχει ακόμα το σχετικό αρχείο, αφού, όπως είχε αναφέρει σε κατάθεσή του τον Σεπτέμβριο του 2022 στην αρμόδια Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ Νίκος Ράμμος, «καταστράφηκε με εντολή από τη διοίκηση της ΕΥΠ τη μέρα που ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ κατήγγειλε την παρακολούθηση».
Ο νόμος για την άρση του απορρήτου
Ενα ακόμη πιθανό εμπόδιο είναι ο Νόμος 2225/1994 για τις διαδικασίες άρσης απορρήτου, που στο άρθρο 5, παράγραφος 9, αναφέρει ότι «μετά τη λήξη του μέτρου της άρσης και υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι δεν διακινδυνεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε, μπορεί η ΑΔΑΕ να αποφασίζει τη γνωστοποίηση της επιβολής του στους θιγομένους».
Δηλαδή, προσδιορίζει, όπως εξηγούν υπηρεσιακοί παράγοντες, ότι η ΑΔΑΕ δεν θα λειτουργήσει απλώς διεκπεραιωτικά, παραδίδοντας τον φάκελο της ΕΥΠ στον αιτούντα, αλλά θα αξιολογήσει κατά πλειοψηφία το περιεχόμενό του και τους λόγους παρακολούθησης.