Παλιά, το να φανταστεί κανείς ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με νερό αντί για βενζίνη ή πετρέλαιο, ακουγόταν σαν επιστημονική φαντασία. Ωστόσο, τα πράγματα έχουν αλλάξει και αυτή η ιδέα μοιάζει να γίνεται πραγματικότητα. Στο γνωστό forum αυτοκινήτου Odigein.com οι συζητήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχώς κερδίζουν έδαφος.

Τώρα, η πραγματικότητα μπορεί να μην απέχει και τόσο πολύ από αυτό το όνειρο. Οι καιροί έχουν αλλάξει κι αυτό που άλλοτε φαινόταν απίθανο, σήμερα μπορεί να αποδειχθεί εφικτό.

Τα τελευταία χρόνια, η σύνθεση των νέων πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές, καθώς παρατηρείται μια σταδιακή μετατόπιση προς πιο οικολογικές και καινοτόμες τεχνολογίες κινητήρων.

Συγκεκριμένα:

  • Οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης έχουν σημειώσει μείωση, πέφτοντας από περίπου 60% το 2018 σε λιγότερο από 50% το 2022.
  • Αντίθετα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ έχουν μειωθεί ακόμα περισσότερο, από περίπου 35% το 2018 σε μόλις 20% το 2022.
  • Την ίδια περίοδο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών και φορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί σημαντικά, από μόλις 5% το 2018 σε περίπου 25% το 2022.

Αυτές οι τάσεις αντικατοπτρίζουν την αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών για πιο οικολογικές και αποδοτικές επιλογές κινητήρων, καθώς και τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προωθήσει τη μετάβαση προς μια πιο βιώσιμη αυτοκινητοβιομηχανία. Στο αναλυτικό άρθρο του Odigein.com όμως βλέπουμε ότι η αγορά των καθαρά ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρουσιάζει σημαντικό πρόβλημα.

Αναμένεται ότι οι πωλήσεις στα υβριδικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς τα επόμενα χρόνια, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν όλο και περισσότερο καθαρότερες και πιο αποδοτικές επιλογές κινητικότητας.

Μια από τις ριζοσπαστικές ιδέες που διερευνά η ιαπωνική εταιρεία Toyota είναι η χρήση απεσταγμένου νερού ως εναλλακτικού καυσίμου.

Αυτή η προσέγγιση υπόσχεται μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά τη λειτουργία των αυτοκινήτων, καθώς το νερό καίγεται παράγοντας μόνο υδρατμούς ως απόβλητο. Επιπλέον, καθώς το νερό αποτελεί ένα ανεξάντλητο και ανανεώσιμο φυσικό πόρο, η χρήση του ως καυσίμο θα μπορούσε να συμβάλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Ορισμένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της χρήσης νερού ως καυσίμου είναι:

  1. Μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά τη λειτουργία των οχημάτων. Δεν παράγεται καμία ατμοσφαιρική ρύπανση.
  2. Χρήση ενός ανανεώσιμου και ανεξάντλητου φυσικού πόρου. Το νερό είναι ένα αειφόρο καύσιμο.
  3. Μείωση της εξάρτησης από τις διακυμάνσεις των τιμών των παραδοσιακών ορυκτών καυσίμων.
  4. Προστασία της δημόσιας υγείας από τις επιβλαβείς επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
  5. Αυξημένη ασφάλεια σε περίπτωση ατυχήματος λόγω της μειωμένης ευφλεκτότητας του νερού.

Ενώ η Toyota επικεντρώνεται σημαντικά στην ανάπτυξη αυτοκινήτων που λειτουργούν με αποσταγμένο νερό ως καύσιμο, αυτή δεν είναι η μοναδική καινοτόμα τεχνολογία που διερευνάται παράλληλα στον ταχέως εξελισσόμενο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εναλλακτικές που συνεχώς κερδίζει έδαφος  είναι το αυτοκίνητο υδρογόνου. Αυτή η τεχνολογία βασίζεται στη χρήση κυψελών καυσίμου που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια μέσω της αντίδρασης υδρογόνου και οξυγόνου, έχοντας ως μοναδικό απόβλητο το νερό. Πολλοί κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένης και της Toyota, έχουν ήδη αναπτύξει πρωτότυπα υδρογονοκίνητων οχημάτων με σημαντικές επιδόσεις και μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Είναι ξεκάθαρο ότι η αυτοκινητοβιομηχανία διέρχεται μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών και τεχνολογικών επαναστάσεων. Αν και η υλοποίηση των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν νερό παραμένει μια σημαντική πρόκληση, οι πολλαπλές καινοτόμες προσεγγίσεις που αναπτύσσονται παράλληλα υπόσχονται ένα μέλλον κινητικότητας που θα είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο.

Η βιομηχανία των αυτοκινήτων βρίσκεται σε μια περίοδο έντονων μεταβολών και επαναστατικών τεχνολογικών εξελίξεων. Αν και η υλοποίηση των αυτοκινήτων που λειτουργούν με νερό παραμένει μια μεγάλη πρόκληση, οι πολλαπλές καινοτόμες προσεγγίσεις που αναπτύσσονται ταυτόχρονα υπόσχονται ένα μέλλον κινητικότητας πιο φιλικό προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο.