Έχουν περάσει 19 χρόνια από τότε που το Youtube μπήκε στις ζωές μας. Ιδρύθηκε από τους Τσαντ Χάρλεϊ, Στηβ Τσεν και τον Τζουντ Καρίμ, οι οποίοι ήταν όλοι πρώην υπάλληλοι της PayPal. Ο Χάρλεϊ σπούδασε σχεδιασμό (Designers), και ο Τσεν με τον Καρίμ σπούδασαν πληροφορική μαζί στο Πανεπιστήμιο του Ιλλινόης της Ουρμπάνας.
Όλα ξεκίνησαν στις 14 Φεβρουαρίου του 2005 όπου δημιουργήθηκε ο ιστότοπος ψηφιακών βίντεο και το Νοέμβριο του 2006 ονομάστηκε από το περιοδικό Time «Invention of the Year 2006» (Η Εφεύρεση του 2006).
Τον Οκτώβριο του 2006, η εταιρεία αγοράστηκε από την Google με ανταλλαγή μετοχών αξίας 1,65 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ και σήμερα λειτουργεί ως θυγατρική της Google. Η εταιρεία εδρεύει στο Σαν Μπρούνο της Καλιφόρνια, και χρησιμοποιεί την τεχνολογία Adobe Flash Video για να εμφανιστεί μια μεγάλη ποικιλία από το περιεχόμενο φτιαγμένο από χρήστες, συμπεριλαμβανομένων των κλιπ ταινιών, κλιπ τηλεόρασης, βίντεο και μουσικής, καθώς και ερασιτεχνικό περιεχόμενο, όπως το video blogging και σύντομα πρωτότυπα βίντεο.
Μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου στο YouTube έχει φορτωθεί από τα άτομα, αν και μέσα μαζικής ενημέρωσης και επιχειρήσεις συμπεριλαμβανομένων των CBS, BBC, Vevo και άλλες οργανώσεις παρέχουν ορισμένο από το υλικό τους μέσω του site, ως μέρος του προγράμματος εταιρικής σχέσης YouTube.
Η έμπνευση
Σύμφωνα με μια ιστορία που έχει συχνά επαναληφθεί στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ο Χάρλεϊ και ο Τσεν ανέπτυξαν την ιδέα για το YouTube κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του 2005, αφού είχαν βιώσει δυσκολία στην κοινή χρήση ενός βίντεο, για έναν πυροβολισμό σε ένα πάρτι στο διαμέρισμα του Τσεν στο Σαν Φρανσίσκο. Ο Καρίμ ο οποίος είχε παρέστη το κόμμα αρνήθηκε ότι είχε συμβεί, αλλά ο Τσεν σχολίασε ότι η ιδέα για το YouTube ιδρύθηκε μετά από ένα πάρτι.
Ο Καρίμ είπε ότι η έμπνευση για το YouTube εμφανίστηκε για πρώτη φορά από το ρόλο της Τζάνετ Τζάκσον στο περιστατικό του 2004, όταν το στήθος της είχε εκτεθεί κατά την εκτέλεση της, και αργότερα από το τσουνάμι στον Ινδικό Ωκεανό το 2004. Ο Καρίμ ο οποίος δεν μπορούσε να βρει εύκολα βίντεο κλιπ της, για κάθε εκδήλωση σε απευθείας σύνδεση, τον οδήγησε στην ιδέα του σάιτ και στον διαμοιρασμό βίντεο. Ο Χάρλεϊ και ο Τσεν είπε ότι η αρχική ιδέα για το YouTube ήταν μια έκδοση βίντεο από μια διαδικτυακή υπηρεσία γνωριμιών, και είχε επηρεαστεί από την ιστοσελίδα Hot or Not.
Το πρώτο βίντεο στο Youtube
Το πρώτο βίντεο από το YouTube, με τίτλο «Me at the zoo», δείχνουν τον συνιδρυτή Τζουντ Καρίμ στο Diego Zoo San. Το βίντεο αναρτήθηκε στις 23 Απριλίου του 2005, και ακόμα προβάλλεται στην ιστοσελίδα με πάνω από 100 εκατομμύρια προβολές.
Μέσα σε μόλις 18 δευτερόλεπτα, το λιτό υλικό του Καρίμ, που τραβήχτηκε στο ζωολογικό κήπο του Σαν Ντιέγκο, αποτύπωσε την ουσία του ήθους του YouTube: να παρέχει μια πλατφόρμα όπου τα άτομα θα μπορούσαν να μοιράζονται χωρίς κόπο αποσπάσματα της ζωής τους με τον κόσμο. Στεκόμενος μπροστά σε ένα σκηνικό από μεγαλοπρεπείς ελέφαντες, η αφήγηση του Καρίμ, αν και σύντομη, περιέλαβε τη γοητεία και την απλότητα που θα χαρακτήριζε τις πρώτες μέρες του YouTube.
Η αναβάθμιση
Τον Ιούλιο του 2019, κυκλοφόρησε το «YouTube Premium», όπως και το Youtube Music στην Ελλάδα. Από τον Σεπτέμβριο του 2019, οι αριθμοί συνδρομητών εμφανίστηκαν στο κοινό στρογγυλοποιημένοι. Αυτό επηρέασε τη λειτουργικότητα εφαρμογών ιστού τρίτων μερών, όπως το Social Blade για εμφάνιση σε πραγματικό χρόνο του αριθμού των συνδρομητών. Ο ακριβής αριθμός συνδρομητών είναι διαθέσιμος μόνο στους χειριστές καναλιών στο «YouTube Studio».
Στις 20 Μαρτίου 2020, το YouTube ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την ποιότητα της εικόνας στην Ευρώπη λόγω της πανδημίας του COVID-19.
Η δυνατότητα ειδοποίησης για πρόσφατα δημοσιευμένα βίντεο από επιλεγμένα κανάλια μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου καταργήθηκε τον Αύγουστο του 2020, καθώς, σύμφωνα με την Google, μόνο το 0,1% αυτών των ειδοποιήσεων θα ανοίξουν. Το μόνο που απομένει είναι οι ειδοποιήσεις push για φορητές συσκευές και το εσωτερικό σύστημα ειδοποιήσεων της ιστοσελίδας για οικιακούς υπολογιστές (επιτραπέζιοι και φορητοί υπολογιστές).
Τον Ιούλιο του 2021, όλα τα βίντεο που μεταφορτώθηκαν ως «μη καταχωρισμένα» πριν από το 2017 μετατράπηκαν σε «ιδιωτικά» και επομένως δεν μπορούν πλέον να αναπαραχθούν χωρίς την παρέμβαση των χειριστών του καναλιού.
Πόσο αξίζει η πλατφόρμα
Μετά το «χρυσό» deal με την Google το 2006, το Youtube αξίζει πλέον σχεδόν… 400 δισ. δολάρια. Μια απόδοση που πραγματικά «ζαλίζει», ακόμη και για τα μεγέθη της Wall Street, ενώ και η σημασία της πλατφόρμας, σε πλείστα επίπεδα της καθημερινότητας του καταναλωτή, είναι τεράστια. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η πλατφόρμα το 2023 απέφερε λειτουργικά κέρδη 5,5 δισ. δολαρίων με έσοδα 45 δισ. δολαρίων.
Σύμφωνα με τον αναλυτή Μάικλ Νέιθανσον της Moffett Nathanson, η μελλοντική ανάπτυξή του θα στηριχθεί από συνδρομητικές υπηρεσίες όπως το YouTube TV, καθώς η ανάπτυξη των διαφημίσεών του επιβραδύνεται.