Με πιστωτικές κάρτες και «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα θα γίνεται από σήμερα η είσοδος στα αστικά λεωφορεία της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) που εκτελούν τα δρομολόγια προς/από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας.

Πρόκειται για την έναρξη της πιλοτικής λειτουργίας του μέτρου των «ανέπαφων» επιβιβάσεων, το οποίο ως το τέλος του χρόνου αναμένεται να επεκταθεί σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, τραμ).

Οπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, χθες, στο πλαίσιο παρουσίασης της νέας υπηρεσίας, η εναλλακτική δυνατότητα χρήσης τραπεζικών καρτών ανέπαφων συναλλαγών σε κάθε επιβίβαση στα ΜΜΜ αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα αναβάθμισης των υπηρεσιών των Συγκοινωνιών Αθηνών, με σημαντικά οφέλη στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. «Ο ΟΑΣΑ με την τεχνολογική αναβάθμιση του ΑΣΣΚ προστίθεται στους ευρωπαϊκούς μητροπολιτικούς φορείς αστικών συγκοινωνιών που έχουν εισαγάγει βέλτιστες πρακτικές των “έξυπνων” πόλεων» τόνισε ο Χρ. Σταϊκούρας.

Αναβάθμιση

Η τεχνολογική αναβάθμιση του ΑΣΣΚ, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 17 εκατ. ευρώ, υλοποιείται από τον ανάδοχο του έργου Hellas Smart Ticket ΑΕ, θυγατρική του Ομίλου ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, σε συνεργασία με την LG CNS και με την υποστήριξη της Visa και της NBG Pay.

Η νέα λειτουργία βασίζεται στην υπηρεσία Tap ‘n’ Pay, που επιτρέπει την πραγματοποίηση ανέπαφων συναλλαγών, με χρέωση του τραπεζικού λογαριασμού που είναι συνδεδεμένος με τη χρεωστική κάρτα, στις επιχειρήσεις που φέρουν τερματικά αποδοχής καρτών με τους ειδικούς αναγνώστες (contactless readers).

Το σύστημα έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι «έξυπνο» και να μπορεί στην εκκαθάριση να χρεώνει τον επιβάτη με το φτηνότερο διαθέσιμο οικονομικό πακέτο, βάσει της χρήσης που κάνει. Αρχικά, το σύστημα θα μπορεί να «διαβάζει» τις επικυρώσεις του μετακινούμενου επιβάτη, ώστε στο τέλος της ημέρας – και εφόσον αυτό είναι πιο συμφέρον – να τον χρεώνει με ημερήσιο εισιτήριο αντί για πολλά μεμονωμένα.

Αντίστοιχα, εάν κάποιος χρησιμοποιήσει το κινητό ή την κάρτα του στα ΜΜΜ περισσότερες φορές μέσα σε έναν μήνα από αυτές που προβλέπει το μηναίο κόμιστρο, τότε το σύστημα θα μπορεί αυτόματα να κάνει την εκκαθάριση και να… επιστρέφει ρέστα!

Την ίδια στιγμή, θα επιλυθεί για πρώτη φορά το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν κυρίως οι επιβάτες των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ), οι οποίοι αναγκάζονται να μετακινούνται ακουσίως χωρίς εισιτήριο, καθώς τα σημεία πώλησης εκτός των σταθμών των μέσων σταθερής τροχιάς είναι ελάχιστα συγκρινόμενα με το μέγεθος του ανοιχτού δικτύου συγκοινωνιών.

Σε επόμενο στάδιο, θα υπάρχει η δυνατότητα μέσω προσωποποιημένης σύνδεσης να επιλέγονται και μαζικά πακέτα εισιτηρίων, ενώ το σύστημα θα υποστηρίξει και άλλες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα την ενοικίαση ποδηλάτου, την κράτηση για ταξί ή την αγορά εισιτηρίων για θέατρα, κ.λπ.

H πρώτη φάση υλοποίησης του έργου ξεκίνησε από τα λεωφορεία των γραμμών Express του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» (Χ93, Χ95, Χ96, Χ97), στα οποία έχουν ήδη τοποθετηθεί 100 μηχανήματα ανάγνωσης των πιστωτικών καρτών και των σχετικών εφαρμογών που υπάρχουν στα κινητά. Εως το τέλος του 2024 αναμένεται να τοποθετηθούν άλλα περίπου 6.500 τέτοια μηχανήματα, με το σύνολο των εφαρμογών να είναι πλέον διαθέσιμο σε όλους τους επιβάτες που το επιθυμούν.

Εγκατάσταση

Αναφερόμενος στην πορεία υλοποίησης του έργου, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, Γιώργος Αγραφιώτης, σημείωσε: «Ξεκινάμε σήμερα πιλοτικά με τις γραμμές του αεροδρομίου και μέσα στη χρονιά ολοκληρώνουμε την εγκατάσταση σε όλα τα μέσα του ΟΑΣΑ. Ταυτόχρονα, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ολοκλήρωσε την παραγωγή του λογισμικού του ηλεκτρονικού εισιτηρίου της Θεσσαλονίκης, ώστε όλα να είναι έτοιμα στην προγραμματισμένη έναρξη λειτουργίας του μετρό». Η νέα «έξυπνη» δυνατότητα αναμένεται να μειώσει και τα λειτουργικά κόστη του ΟΑΣΑ, λόγω του περιορισμού της χρήσης του χάρτινου εισιτηρίου.

Σήμερα, το κόστος του ΟΑΣΑ για την έκδοση των χάρτινων εισιτηρίων, ανέρχεται ετησίως σε περίπου 5 εκατ. ευρώ. Μέσω της αναβάθμισης του ΑΣΣΚ, το e-ticket του ΟΑΣΑ θα γίνει ακόμα πιο «έξυπνο», ανοίγοντας τον δρόμο για να εισέλθει η Αττική στην εποχή του Mobility as a Service (ΜaaS), που θα επιτρέπει τη διασύνδεση και με άλλες εφαρμογές κινητικότητας, όπως είναι αυτές των ταξί, των ενοικιαζόμενων ηλεκτρικών ποδηλάτων, των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών κ.λπ.