Μια ακόμη πρωτιά καταγράφει η ελληνική πλοιοκτησία στον διεθνή ναυτιλιακό ανταγωνισμό. Οι έλληνες πλοιοκτήτες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαθέτουν πλέον τον μεγαλύτερο στόλο ξεπερνώντας του Γερμανούς που είχαν μέχρι τώρα την πρωτιά. Η σχετική μελέτη του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons αφορά τις ναυτιλιακές εταιρείες με στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που τα ναυλώνουν στις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.

Ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποτελείται από δύο μεγάλες ομάδες ναυτιλιακών εταιρειών. Τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) όπως η MSC, η Maersk, η Hapag Lloyd, η Cosco και άλλες που εξυπηρετούν το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων και τις ναυτιλιακές εταιρείες που διαθέτουν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα ναυλώνουν στους προαναφερόμενους liners, λειτουργώντας ως «πάροχοι χωρητικότητας».

Μέχρι τώρα οι γερμανοί πλοιοκτήτες ήταν αυτοί που διέθεταν τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τον οποίο μίσθωναν στους Liners. Σύμφωνα όμως με τα τελευταία στοιχεία των Clerksons η Ελλάδα έχει διαδεχθεί τη Γερμανία ως η χώρα με τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων αυτού του τύπου.

Αλλαγές

Παράλληλα ο ναυλομεσιτικός οίκος επισημαίνει ότι αναμένονται περαιτέρω αλλαγές, καθώς ο Καναδάς, η Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Κίνα και οι ιάπωνες πλοιοκτήτες boxships έχουν μεγαλύτερα βιβλία παραγγελιών από τους γερμανούς πλοιοκτήτες.

Στις αλλαγές αυτές συνέβαλαν δύο παράγοντες. Ο πρώτος παράγων είναι η σημαντική υποχώρηση του γερμανικού στόλου στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στο τέλος της προηγούμενης δεκαετίας. Το γερμανικό σύστημα χρηματοδότησης των KG (εταιρειών περιορισμένης ευθύνης που συνιστούσαν κυρίως επενδυτικά συνταξιοδοτικά και άλλα ταμεία) επένδυσαν πριν από την οικονομική κρίση μαζικά σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με αποτέλεσμα το μερίδιό τους στον παγκόσμιο στόλο των εκτός των liners εταιρειών να φθάσει το 70%. Στη συνέχεια λόγω της οικονομικής κρίσης υποχρεώθηκαν σε μαζικές πωλήσεις πλοίων με αποτέλεσμα σήμερα το μερίδιο του στόλου των γερανών πλοιοκτητών που ναυλώνεται σε μεγάλους liners να έχει συρρικνωθεί στο 17%, ή 1,9 εκατ. teu.

Ανάπτυξη

Από την άλλη πλευρά από τις αρχές του 2010 οι έλληνες πλοιοκτήτες μπήκαν δυναμικά στην εν λόγω αγορά, διαβλέποντας ευκαιρίες ανάπτυξης, αγοράζοντας ή ναυπηγώντας πλοία με αποτέλεσμα πολλοί εξ αυτών να διπλασιάσουν σχεδόν τους στόλους τους.

Παράλληλα και πλοιοκτήτες άλλων εθνικοτήτων μπήκαν δυναμικά στο παιχνίδι καθώς ο ρόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο παγκόσμιο εμπόριο διευρύνθηκε με τα χρόνια.

Ετσι όπως σημειώνει το Tradewinds μια ευρύτερη ομάδα εθνικών στόλων ασκεί επιρροή στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ναυλώνοντας τα πλοία τους σε liners.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το μερίδιο του Καναδά στον στόλο των πλοίων που ανήκουν σε εταιρείες ναύλωσης έχει διπλασιαστεί από το 2017 λόγω της αξιοσημείωτης ανάπτυξης της Seaspan.

Η χώρα αναφέρεται ως ο τρίτος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης πλοίων ναύλωσης στην αγορά με 1,7 εκατ. teu, χάρη στη Seaspan, τον μεγαλύτερο πάροχο χωρητικότητας, η οποία αντιπροσωπεύσει περίπου το 20% της συνολικής χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων που παραδόθηκε φέτος.

Αγοραπωλησίες

Πάντως την τελευταία δεκαετία ο στόλος της αγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ναυλώνονται μειώθηκε από το 47% του συνολικού στόλου στο 40% σήμερα, λόγω των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων που έγιναν απευθείας από τις εταιρείες τακτικών γραμμών. Περίπου το 64% της χωρητικότητας των boxship που παραγγέλθηκαν από το 2014 έχει παραγγελθεί απευθείας από τις εταιρείες τακτικών γραμμών.

Οι liners έχουν επίσης κυριαρχήσει στις αγοραπωλησίες των πλοίων αυτών. Περίπου το 61% της χωρητικότητας των boxship αγοράστηκε στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων από το 2019.