Η Οδός Κεντρικής Ελλάδας (Κεντρική Οδός) παρέδωσε σε κυκλοφορία τα νέα τμήματα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας – Ε65, που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ. Η παράδοση έγινε την Τρίτη, με την παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Νίκου Ταχιάου.
Με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από ημικόμβο με τον αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ στο 206,5 χλμ. (αρχή Ε65) έως ανισόπεδο κόμβο Καλαμπάκας, μέσω του οποίου το ταξίδι Αθήνα-Καρδίτσα διαρκεί πλέον 2 ώρες και 35 λεπτά, ενώ το Αθήνα-Τρίκαλα, λιγότερο από 3 ώρες. Επιπλέον, σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα και η Λίμνη Πλαστήρα είναι πλέον προσβάσιμοι γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.
Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65 θα αναμορφώσει τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή. Με τον Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας – που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη – με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης.
Παράλληλα, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Δυτικά Βαλκάνια, ενώ με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα πραγματοποιείται εντός 4,5 ωρών.
Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 έχει μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,397 δισ. ευρώ. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης, και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία οδό, δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτικές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.
Τι περιλαμβάνει. Στα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών των 136 χλμ. που κατασκεύασε η ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνονται:
n 11 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Γοργοποτάμου, Καρπενησίου, Ξυνιάδας, Ανάβρας, Σοφάδων, Καρδίτσας, Προαστίου, Τρικάλων, Βασιλικής και Καλαμπάκας) και 4 Ημικόμβοι (ΑΘΕ Ανθήλης, Σμοκόβου και Λογγού).
n 3 δίδυμες σήραγγες, με μεγαλύτερη τη Σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. (οροσειρά Οθρυος, Μοσχοκαρυά).
n 31 Γέφυρες, με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού, μήκους 595 μ.
n 27 Ανω Διαβάσεις και 41 Κάτω Διαβάσεις.
n 5 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης (ΧΣΑ).
n 3 Κέντρα Ελέγχου και Συντήρησης (ΚΕΣ), 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, 1 Κέντρο Εξυπηρέτησης Σηράγγων.
n 3 κτίρια Τροχαίας και 1 κτίριο Πυροσβεστικής.
n 3 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ – Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Ράξας). Σημειώνεται πως σε λειτουργία βρίσκεται επί του παρόντος μόνο ο ΣΕΑ Σοφάδων.
n 1 Σημείο Εξυπηρέτησης Πελατών (Μετωπικός Σταθμός Διοδίων Τρικάλων.
n 3 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων (Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Τρικάλων) και 4 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Ανάβρας, Προαστίου, Τρικάλων και Καλαμπάκας). Από τα μεσάνυχτα Τρίτης 23 Απριλίου προς Τετάρτη 24 Απριλίου θα ξεκινήσει η λειτουργία του νέου μετωπικού σταθμού Λιανοκλαδίου και των πλευρικών Τρικάλων και Καλαμπάκας.
Δηλώσεις. Κατά την τελετή παράδοσης ο Πρωθυπουργός τόνισε μεταξύ άλλων: «Σήμερα είναι πράγματι μια σπουδαία μέρα για τη Στερεά Ελλάδα, για τη Θεσσαλία, για τη Δυτική Μακεδονία, για την Ηπειρο, καθώς παραδίδουμε πια στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα ενός πολύ σημαντικού δρόμου. Και γνωρίζω πολύ καλά, ειδικά για τη Δυτική Θεσσαλία, για τα Τρίκαλα, για την Καρδίτσα, για την Καλαμπάκα, πόσο σημαντικός είναι αυτός ο δρόμος και πως ουσιαστικά αποτελούσε ένα όνειρο πολλών δεκαετιών επιτέλους να ολοκληρωθεί».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε ότι με τον αυτοκινητόδρομο Ε65 «διευκολύνεται η πρόσβαση στο εξωτερικό, καθώς ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέεται, μέσω της Εγνατίας οδού και των καθέτων αξόνων αυτής, με το εξωτερικό». Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος ανέφερε: «Ο Ε65 θα αποτελέσει “θρυαλλίδα ανάπτυξης” για τις περιοχές που δοκιμάστηκαν πρόσφατα από τις θεομηνίες».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης σημείωσε: «Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65 ήταν σχεδιασμένος εξαρχής να συμπληρώνει ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, το οποίο προσέφερε εναλλακτικές διαδρομές. Είναι η πιο οικονομική, γρήγορη και αποτελεσματική οδική αρτηρία, ώστε να έρθει κάποιος από τη Δυτική-Βορειοδυτική, Κεντρική Μακεδονία ή από την Κεντρική Ελλάδα προς την Αθήνα και αντίστροφα. Σήμερα παραδίδεται στην κυκλοφορία το νότιο τμήμα ολόκληρο και σημαντικό μέρος του βόρειου τμήματος. Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, όπως κάνουμε πάντα, για να επιταχύνουμε και την παράδοση του βόρειου τμήματος. Ελπίζουμε του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέρμα του, που είναι το σημείο που συναντάει το βορειοδυτικό κομμάτι της Εγνατίας».