Ο επιχειρηματίας Ζανγκ Γιμίνγκ έγραψε ιστορία με την δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης που δημιούργησε το 2016. Πρόκειται για το γνωστό σε όλους μας TikTok από την κινέζικη εταιρεία ByteDance, για αγορές εκτός της Κίνας. Ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2016 η ByteDance έχει ξεκινήσει την εφαρμογή Douyin (κινέζικα: 抖音) για τους χρήστες στην Κίνα.
Το TikTok και το Douyin είναι αδελφές εφαρμογές, αλλά τρέχουν σε διαφορετικούς διακομιστές προκειμένου η δεύτερη να είναι συμβατή με τους κανονισμούς λογοκρισίας στην Κίνα. Ο Ζανγκ Γιμίνγκ είναι ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ByteDance, που έχει δημιουργήσει πολλές επιτυχημένες εφαρμογές και μηχανές αναζήτησης.
Οι υπηρεσίες του TikTok
Η εφαρμογή επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν μουσική και βίντεο σύντομης διαρκείας. Xρησιμοποιείται από εκατομμύρια άτομα στην Ασία, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες του κόσμου. Να ξεκαθαρίσουμε ότι το TikTok δεν είναι διαθέσιμο στην Κίνα και οι διακομιστές της εφαρμογής του TikTok είναι εγκατεστημένοι σε χώρες όπου η εφαρμογή είναι διαθέσιμη.
Το 2018, η εφαρμογή απέκτησε σημαντική δημοτικότητα. Για τον Οκτώβριο του 2018, στις ΗΠΑ η εφαρμογή TikTok είχε τον μεγαλύτερο αριθμό λήψεων από οποιαδήποτε άλλη εφαρμογή. Το 2019 είναι διαθέσιμο σε πάνω από 150 αγορές και 75 γλώσσες. Τον Φεβρουάριο του 2019, οι εγκαταστάσεις των TikTok και Douyin ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο σε παγκόσμιο επίπεδο, εξαιρουμένων των εγκαταστάσεων της εφαρμογής σε συσκευές Android στην Κίνα.
Ο μέσος χρήστης περνά στο Tik Tok 52 λεπτά κάθε μέρα
To Facebook παρουσίασε το δικό του, ανάλογο project (με το όνομα Lasso) το Νοέμβριο του 2018, μήπως και ανακτήσει την αγάπη των νέων (που έχουν πάει σε άλλες εφαρμογές), αλλά ήταν αργά. Εν αντιθέσει με την πλειοψηφία των πιο δημοφιλών εφαρμογών, η συγκεκριμένη που ανήκει στην κατηγορία «social video app» έχει κάνει τον Γιμίνγκ κορυφαίο επιχειρηματία του πλανήτη.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας, είναι ο δέκατος πιο πλούσιος Κινέζος, με την προσωπική του περιουσία να εκτιμάται στα 16.2 δισεκατομμύρια δολάρια. Στη λίστα με τους δισεκατομμυριούχους της γης, είναι στο Νο70. Το moto του είναι αυτό που ακολουθεί:
«Ρομαντισμός είναι να φαντάζεσαι ενδιαφέροντα πράγματα που θα μπορούσαν, θεωρητικά, να γίνουν, αλλά δεν έχουν γίνει ακόμα».
Η αποτυχία του Fanfou
Το Φλεβάρη του 2006, ο πτυχιούχος προγραμματιστής, Yiming είχε γίνει ο έκτος υπάλληλος και ο πρώτος του είδους του, στο ταξιδιωτικό (με υπηρεσίες ταξιδιών) site Kuxun.cn. Έφυγε από εκεί δυο χρόνια μετά, για να πάει στη Microsoft. Δεν έκλεισε χρόνο «γιατί ένιωσε να τον ‘πνίγουν’ οι κανονισμοί της εταιρίας». Έφτιαξε τον πρώτο «κλώνο» του Twitter (το είχε ονομάσει Fanfou), το οποίο ήταν παταγώδης αποτυχία.
Πώς εκτοξεύθηκε το TikTok
To «level» της εφαρμογής ανέβηκε με πολλές εξαγορές. Μεταξύ τους ήταν musical.ly, μια παγκόσμια «κοινότητα» (app) με μικρής διάρκειας videos, εξόχως δημοφιλούς, στις ΗΠΑ μεταξύ των εφήβων (ηλικίας 13-18 χρόνων). Είχε «κλείσει» τετραετία ύπαρξης και είχε 200.000.000 χρήστες, που συνδύαζαν δημοφιλή τραγούδια με videos των χρηστών. Ο Yiming την έκανε δική του, για 1 δισεκατομμύριο δολάρια και προκάλεσε τον έλεγχο των αμερικανικών αρχών που ασχολούνται με το εμπόριο.
Τη συνδύασε με το Douyin και εγένετο το Tik Tok, το οποίο προστέθηκε στα apps που μπορείς να αποκτήσεις το 2017. Αυτή η συγχώνευση ήταν που εκτόξευσε τις προτιμήσεις. Βλέπεις, ενώ έμπαινε το κάθε παιδί στο musical.ly, βρισκόταν στο Tik Tok (αυτό γίνεται μέχρι σήμερα). Υπήρχε και επιλογή στα settings, που ενημέρωνε το χρήστη πως έχει «κλείσει» δίωρο στην εφαρμογή για να κάνει κάτι άλλο με τη ζωή του.
Κίνδυνος απαγόρευσης σε ΗΠΑ και Ευρώπη
Οι σχέσεις της ιδιοκτήτριας εταιρείας με την κινεζική κυβέρνηση έχει φέρει αναστάτωση στην κυβέρνηση των ΗΠΑ, η οποία στα μέσα Απριλίου ψήφισε νομοσχέδιο[30] που ίσως και να απαγορεύσει τη λειτουργία του TikTok στη χώρα. Το πρόβλημα έγκειται τόσο στο θέμα των προσωπικών δεδομένων Αμερικανών χρηστών, όσο και στους φόβους ότι η πλατφόρμα αξιοποιείται για λόγους παρακολούθησης από τις αρχές της Κίνας.
Από την άλλη, το Tiktok Lite, μια εφαρμογή που επιβραβεύει τους χρήστες για την παρακολούθηση videos, έχει μπει στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης[31], μιας και οι υπεύθυνοι εκτιμούν πως είναι επικίνδυνο να δημιουργήσει εθισμό στο κοινό.