Ανεβάζουν στροφές οι παραγγελίες σε πλοία που μπορούν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Παρά το γεγονός ότι ακόμη η διαθεσιμότητα των καυσίμων αυτών είναι πολύ περιορισμένη, η διεθνής ναυτιλία στρέφει την προσοχή της στα νέα καύσιμα με στόχο την προσαρμογή της στην πράσινη μετάβαση.
Τα τελευταία στοιχεία από τη βάση δεδομένων Alternative Fuels Insights (AFI) του νηογνώμονα DNV που είναι διαθέσιμα είναι ενθαρρυντικά. Υστερα από έναν μήνα, τον Μάρτιο, που παρατηρήθηκε ένα μειωμένο ενδιαφέρον για την παραγγελία νεότευκτων πλοίων με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, τον Απρίλιο καταγράφηκε άνοδος του αριθμού των παραγγελιών. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του DNV τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 23 νέα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των πλοίων αυτού του τύπου σε 93, που σημαίνει μια άνοδο κατά 48% σε σύγκριση με τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023.
Τα πλοία με καύσιμο μεθανόλη προσέλκυσαν το ενδιαφέρον της διεθνούς ναυτιλίας τον μήνα Απρίλιο καθώς τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 12 πλοία, με τα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) να ακολουθούν με επτά παραγγελίες. Οπως σημειώνει ο Ιάσονας Στεφανάτος, Global Decarbonization Director του DNV, που δημοσιοποίησε τα στοιχεία αυτά, το εντυπωσιακό είναι ότι όλες οι νέες παραγγελίες για πλοία με καύσιμο μεθανόλη αφορούσαν δεξαμενόπλοια, ένα τμήμα της αγοράς που ήταν αρκετά χαμηλά στην υιοθέτηση των εναλλακτικών καυσίμων. «Τώρα έχουμε προσθέσει 47 πλοία με καύσιμο μεθανόλη στη βάση δεδομένων κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους – μια αύξηση 42% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023» υπογράμμισε ο κ. Στεφανάτος.
«Αν και ξεκινώντας από χαμηλότερη βάση, το ενδιαφέρον για την αμμωνία συνεχίζει να επιταχύνεται με τέσσερις νέες παραγγελίες για πλοία με καύσιμο αμμωνία που τοποθετήθηκαν τον Απρίλιο. Συμπεριλαμβανομένων και των πέντε παραγγελιών που καταγράφηκαν κατά τους τρεις πρώτους μήνες του έτους, φτάσαμε στις εννιά για το τρέχον έτος, μια απόδειξη του αυξανόμενου ενδιαφέροντος για αυτού του είδους τα πλοία» πρόσθεσε το στέλεχος του DNV.
Η τοξικότητα
Σημειώνεται ότι η χρήση αμμωνίας ως καυσίμου στα πλοία, αν και θεωρείται ότι είναι ίσως από τα πιο αποτελεσματικά νέα καύσιμα, εντούτοις ενέχει ακόμη πολλούς κινδύνους λόγω της τοξικότητάς της. Κινδύνους που είναι γνωστοί στη ναυτιλιακή κοινότητα, με τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Αρσένιο Ντομίγκεζ να δηλώνει πρόσφατα σε διεθνές συνέδριο τη Σιγκαπούρη ότι ο ΙΜΟ εργάζεται προκειμένου να εξαλείψει αυτούς τους κινδύνους. Για τον σκοπό αυτόν έχει συσταθεί ομάδα εργασίας σε συνεργασία με το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), το Παγκόσμιο Σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών (UNGC) και τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO), ενώ πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Σιγκαπούρης, διεξάγουν δοκιμές.
Ωστόσο ο γενικός γραμματέας του ΙΜΟ εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι τα προβλήματα με τη βοήθεια της επιστήμης θα ξεπεραστούν, δηλώνοντας ότι «τις ίδιες ανησυχίες είχαμε στο παρελθόν και για το LNG και τις ξεπεράσαμε προσεγγίζοντας το καύσιμο με την απαραίτητη προσοχή και τις αναγκαίες ενέργειες».
Πάντως τα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν ακόμη πολύ μικρό μέρος του παγκόσμιου στόλου, μόλις το 0,73%, ωστόσο στα υπό παραγγελία πλοία το ποσοστό ανεβαίνει στο 15,56%.
Εκτός από τα θέματα ασφαλείας και την έλλειψη διαθεσιμότητας, ένα ακόμη εμπόδιο για την ανάπτυξη πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα είναι ότι στοιχίζουν περισσότερο, 10%-20%, σε σύγκριση με τα πλοία συμβατικών καυσίμων, ενώ και τα ίδια τα καύσιμα είναι πολύ ακριβότερα.
Τα δεδομένα του νορβηγικού νηογνώμονα DNV δείχνουν ότι έχει διαμορφωθεί ένας στόλος από 1.044 πλοία που λειτουργούν με καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο, εκ των οποίων 509 είναι υπό παραγγελία και 535 σε λειτουργία. Επίσης 264 πλοία χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγραέριο (LPG), εκ των οποίων τα 114 είναι «στο νερό».