Στο 3,1% μειώθηκε ο πληθωρισμός τον Απρίλιο σε ετήσια βάση από 3,2% τον Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Για έναν ακόμη μήνα οι ανατιμήσεις στην κατηγορία Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ήταν που τροφοδότησαν τις πληθωριστικές πιέσεις.
Οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν με τον δείκτη τιμών διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών να αυξάνεται στο 5,4% σε ετήσια βάση από 5,3% τον Μάρτιο, ενώ σε μηνιαία βάση (σύγκριση με τον Μάρτιο) έμεινε αμετάβλητος.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν στα τρόφιμα σε ετήσια βάση σημειώθηκαν στο ελαιόλαδο (63,7%), στα φρούτα (11,6%), στα ψάρια (10,6%) και στο ρύζι (8,5%), ενώ κατά 12,5% αυξήθηκαν οι τιμές των μεταλλικών νερών – αναψυκτικών και χυμών τροφίμων.
Από την άλλη πλευρά, σημειώθηκαν μειώσεις τιμών στο κόστος φυσικού αερίου (-26,9%), στα ζυμαρικά (-3,5%), στα γαλακτοκομικά – αυγά (-1,2%) και (-16,6%) στα άλλα βρώσιμα έλαια.
Η αύξηση αυτή σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- 5,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό, αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια.
- 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 4,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 0,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 2,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- 5,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες
Αντίστοιχα, η μηνιαία αύξηση 0,5% προήλθε από:
1.Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 0,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 3,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις.
- 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη καθαρισμού και συντήρησης κατοικίας.
- 1,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 0,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 0,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 1,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
Πρόσφατα άλλωστε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, τόνισε ότι πως τα μέτρα της κυβέρνησης αποδίδουν και πως θα συνεχίσουν να αποδίδουν και το επόμενο διάστημα καθώς είναι διαρθρωτικής φύσης και προέβλεψε ότι θα αρχίσει να αποτυπώνεται και στις μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ.
Ο υπουργός Ανάπτυξης υπεραμύνθηκε της κυβερνητικής πολιτικής κατά της ακρίβειας, λέγοντας πως δεν υπάρχει άλλη χώρα της ΕΕ που να επιβάλλει τέτοια πρόστιμα και να το έχει νομοθετήσει μάλιστα.
Επανέλαβε την σημασία του e-katanalotis καθώς δίνει περισσότερες επιλογές στον καταναλωτή να ψωνίσει φθηνότερα, βοηθώντας τον να φτιάξει ένα «καλάθι αγορών» όπου από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ μπορεί να φτάσει να πληρώνει ακόμα και 15% πιο φθηνά.
Πηγή ΟΤ