Οι καταναλωτές ανά τον κόσμο υποκλίνονται στη διατροφική και ποιοτική ανωτερότητά του ενώ οι βιομηχανίες τροφίμων που το παράγουν το έχουν στη φαρέτρα των σημαντικών εξαγώγιμων προϊόντων τους. Το ελληνικό γιαούρτι έχει ανοίξει σημαντικές αγορές του εξωτερικού, ενώ ο όρος «Greek Yogurt» έχει αποτελέσει το μήλο της έριδος καθώς πολλές ξένες επιχειρήσεις θέλουν να τον οικειοποιηθούν μιας και η παγκόσμια αγορά γιαουρτιού, που υπολογίζεται σε άνω των οκτώ δισ. δολαρίων και τρέχει με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7%, το θεωρεί προϊόν με υπεραξία. Ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος, όμως οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ένα αυξανόμενο – αν και μικρό – μερίδιο από τον παγκόσμιο τζίρο.
Από το 2019 έως σήμερα οι ελληνικές εξαγωγές προϊόντων γιαουρτιού σημειώνουν συνεχή αύξηση, με πρώτη χώρα προορισμό την Ιταλία στην οποία καταλήγει περίπου το 50% των ελληνικών εξαγωγών. Πέρυσι οι συνολικές εξαγωγές προϊόντων γιαουρτιού έφτασαν τους 122.279 τόνους με την αξία να διαμορφώνεται στα 324,9 εκατ. ευρώ όταν το 2019 ο όγκος ήταν στους 90,7 χιλιάδες τόνους και η αξία δεν ξεπερνούσε τα 173 εκατ. ευρώ. Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, με κάποιες να πρωτοπορούν, η αύξηση των εξαγωγών τα επόμενα χρόνια είναι μονόδρομος για την ανάπτυξή τους ενώ στόχος είναι το άνοιγμα συνεχώς νέων αγορών, παρά τις δυσκολίες και τον ισχυρό ανταγωνισμό που δέχονται από ξένες που επίσης παράγουν ελληνικού τύπου γιαούρτι.
Η περίοδος της πανδημίας περιόρισε τη δυναμική που είχε αναπτυχθεί στο διάστημα 2014-2020. Ωστόσο σήμερα η αγορά έχει επανακάμψει, με τις ελληνικές επιχειρήσεις να επενδύουν σε νέα καινοτόμα προϊόντα, όπως τα high protein yogurts, μια κατηγορία που παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη και εξελίσσεται συνεχώς αλλά και σε νέες μονάδες και δίκτυα. Mάλιστα, για κάποιες επιχειρήσεις όπως η ΦΑΓΕ και η Κρι Κρι οι πωλήσεις σε αξία εκτός Ελλάδας ξεπερνούν ακόμα και το 50%. Χώρες προορισμού για το ελληνικό γιαούρτι βρίσκονται σε όλο τον κόσμο με πρώτες την Ιταλία, τη Βρετανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο και τη Γερμανία.
Ιδιωτικής ετικέτας
Και στην εγχώρια αγορά όμως το γιαούρτι αποτελεί βασικό προϊόν στο καλάθι, αν και η ακρίβεια και οι ανατιμήσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα άλλαξαν τα δεδομένα στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων καθώς όπως δείχνουν οι αριθμοί ενισχύθηκαν σημαντικά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία έμπαιναν μεν στο καλάθι των Ελλήνων άλλα σε μικρότερο ποσοστό. Σύμφωνα με στοιχεία της Circana το 2023 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο γιαούρτι έφτασε το 32,8% σε όγκο και το 20,7% σε αξία όταν έναν χρόνο πριν τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 17,8% και 10,1% σε όγκο και αξία. Να σημειωθεί ότι τη χρονιά που πέρασε η εγχώρια αγορά γιαουρτιού διαμορφώθηκε περίπου στα 301,55 εκατ. ευρώ και στους 70.579 τόνους από 68.463 τόνους το 2022.
Τόσο στην ελληνική αγορά όσο και διεθνώς είναι κοινή παραδοχή ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν όλο και μεγαλύτερο ποσοστό των προτιμήσεων των καταναλωτών. Την αλλαγή αυτή στις καταναλωτικές συνήθειες των πελατών έχει αποτυπώσει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ η αύξηση του μεριδίου, με σχεδόν τα 3,5 στα 10 γιαούρτια που καταναλώνονται να είναι ιδιωτικής ετικέτας, άλλαξε και τα μερίδια μεταξύ των εταιρειών υπέρ εκείνων που παράγουν για λογαριασμό των σουπερμάρκετ.