To ερώτημα είναι απλό: Πόσοι οδηγοί που χαζεύουν και θαυμάζουν την «τρομακτική» πλέον τεχνολογία στο αυτοκίνητο (ηλεκτρικά, αυτοματοποιημένα και SUV) δεν έχουν νοσταλγήσει τις παλιές, όμορφες εποχές των μοντέλων που «κάθονταν» επάνω σε τέσσερις τροχούς και τα …πατάκια στο αυτοκίνητο ήταν στα έξτρα όπως και ο δεξιός καθρέπτης;
Όσο και αν λατρεύουμε τις ηλεκτρικές υπερπαραγωγές της Tesla στα Μέσα Κοινωνικής δικτύωσης, τα πρώτα μας αυτοκίνητα είχαν εκείνη την αγνότητα να μας ταξιδεύουν παντού. Ούτε ζώνες στα πίσω καθίσματα, ούτε ηλεκτρικά παράθυρα! Και το πορτ παγκάζ φορτωμένο σε μια γωνιά με χρήσιμα εργαλεία ( συνήθως επιδιόρθωνες τις μικροβλάβες μόνος σου, τσίχλα για το ψυγείο, συμπλήρωμα λαδιού όταν το ιταλικό Mirafiori έκαιγε περισσότερο από τηγάνι και οι πιο έμπειροι είχαν και λίγο στόχο, για μικροχτυπήματα).
Δεν είχαμε google maps, ούτε real υπολογισμούς για σύντομες διαδρομές. Έβγαινες στο δρόμο και πήγαινες ρωτώντας ( η επαφή με τον άγνωστο κόσμο, σα να τους γνώριζες χρόνια, είχα την μαγεία της οδήγησης – το ταξίδι έχει αξία, όχι ο προορισμός). Οι πινακίδες ήταν ο μοναδικός οδηγός προσανατολισμού, ενώ το βράδυ, που οι διαδρομές γίνονταν πιο δύσκολες, όλοι στο αυτοκίνητο είχαν μάτια αλεπούς, με τα αντανακλαστικά να απασχολούν και τους μικρούς πιτσιρικάδες στο πίσω κάθισμα!
Τα μοντέλα της εποχής που έμειναν στην ιστορία είναι πλέον ζωντανά μέσα από φωτογραφίες, ασπρόμαυρες ίσως και έγχρωμες – η δεκαετία του 80 είχε ζωντανούς τετράτροχους θρύλους!
Το ατίθασο Mini Cooper, το καμαρωτό Citroen 2CV, το εκλεπτυσμένο Ford Escort, αλλά και το γερμανικό Opel Ascona ζουν μόνο στις αναμνήσεις των παλιών και των σημερινών 50αρηδων που τότε κάθονταν ως παιδιά στα πίσω καθίσματα.
Η ηλεκτροκίνηση φάνταζε, όταν ακουγόταν, σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας ( έπαιζε και είδηση στα δελτία ειδήσεων ως ένα θαύμα της αυτοκίνησης). Και όμως στο παρελθόν υπήρξαν ηλεκτρικές προτάσεις που έπεσαν στο κενό ελέω πετρελαϊκών συμφερόντων και μη τολμηρών εγχειρημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που μόνο μυαλό για μπαταρίες και ΕV αυτοκίνητα δεν είχαν.
Επεσαν στο κενό οι πρώτες προσπάθειες
Από το 1960 έως και το 1970 δύο φίρμες έδειξαν ότι βλέπουν την ηλεκτροκίνηση ως τη μόνη λύση για το μέλλον. Μια από αυτές ήταν η BMW, με το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που σήκωσε το βάρος των μετακινήσεων των αθλητών στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1972. Τον ρόλο του ηλεκτρικού οχήματος είχε αναλάβει ένα ειδικά τροποποιημένο μοντέλο, μια BMW 1602. Μάλιστα, όλα τα ηλεκτρικά οχήματα του συγκεκριμένου τύπου ήταν σε χρώμα πορτοκαλί.
Λίγα χρόνια νωρίτερα η Opel δοκίμασε τα ηλεκτρικά της σχέδια με ένα Kadett b Stir-Lec I, το οποίο χρησιμοποιούσε 12 συσσωρευτές μολύβδου-οξέος, με έναν κινητήρα να φροντίζει για τη φόρτιση της μπαταρίας. Τότε, για να πειστεί ο κόσμος για τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης επιστρατεύτηκε έως και ο εγγονός του ιδρυτή της εταιρείας, ο Τζορτζ Οπελ, που έλαβε μέρος σε αγώνες ηλετρικών οχημάτων, με το Electro GT. Η Opel αναφέρει ότι το συγκεκριμένο μοντέλο είχε απόδοση 120 ίππων, που προερχόταν από δύο ηλεκτροκινητήρων ενώ ,το πιο εντυπωσιακό ότι μπορούσε να πιάσει σε τελική ταχύτητα τα 188χλμ/ώρα! Το μόνο απογοητευτικό η αυτονομία του που δεν ξεπερνούσε τα 44 χιλιόμετρα.
Αρκετά γνωστή ήταν και η ιστορία του ελληνικού ηλεκτρικού από τη Σύρο, που μετακόμισε από τη …Βρετανία! Πίσω από το τολμηρό εγχείρημα του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα, ήταν ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, όπου μετά την εξαγορά της Enfield ( βρετανική φίρμα που κατασκεύαζε δοκιμαστικά ηλεκτρικά ΙΧ) μετακόμισε την φίρμα στην Σύρο, στο Νεώριο. Το Εnfield 8000 έπεσε θύμα της έλλειψης τεχνογνωσίας και οι καθυστερήσεις στην παραγωγή του στο νησί των Κυκλάδων είχαν ως αποτέλεσμα το μικρό εργοστάσιο να κλείσει σύντομα. Συνολικά, κατασκευάστηκαν 100 αυτοκίνητα.
Λίγες δεκαετίες πιο μετά την τύχη στα ηλεκτρικά δοκίμασε και η VW. To 1992, η γερμανική φίρμα τόλμησε να …ασελγήσει στο αμάξωμα του επιτυχημένου εμπορικά Golf I, του φόρεσε έναν ηλεκτροκινητήρα που απέδιδε οριακά 27 ίππους, αλλά έμεινε στα χαρτιά!
Η εισαγωγή στην ηλεκτροκίνηση, έγινε το 1997 με πολλές τυμπανοκρουσίες μέσα από το υβριδικό Toyota Prius, που καυχιόταν ότι ξεχνούσε να βάλει βενζίνης. Η πράσινη κινητικότητα έδωσε τροφή για σκέψη και σε άλλες φίρμες. Μάλιστα το πρώτο μοντέλο της Toyota διαφημίστηκε με τον καλύτερο τρόπο. Ο σταρ του Χόλιγουντ Λεονάρντο ντι Κάπριο ήταν στο τιμόνι των πρώτων οχημάτων, χτίζοντας το διαβατήριο της επιτυχίας του μοντέλου, που άλλαξε το ρου της ιστορία των αυτοκινήτων.