Παράλληλα με τις αρχηγικές περιοδείες οι οποίες πυκνώνουν μέρα με την ημέρα και απλώνονται πλέον ανά την επικράτεια, τα κομματικά επιτελεία ρίχνονται στη «μάχη» της επικοινωνίας μέσα από τα πρώτα επίσημα προεκλογικά σποτ αλλά και με πιο συστηματοποιημένη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σε συσκέψεις επί συσκέψεων στα κομματικά στρατηγεία με τη βοήθεια επαγγελματιών-στελεχών της αγοράς επικοινωνίας ή και όχι οριστικοποιούνται λέξεις-κλειδιά, ενώ εξελίσσονται… γυρίσματα με πρωταγωνιστές τους αρχηγούς.
Στην τελική ευθεία για την εκλογική αναμέτρηση επιστρατεύεται κάθε «εργαλείο» του digital marketing και προφανώς ο… τηλεοπτικός χρόνος. Σε ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ κεντρικό πρόσωπο στις καμπανιές είναι αντίστοιχα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Στέφανος Κασσελάκης και ο Νίκος Ανδρουλάκης. Ο Πρωθυπουργός κρατά το σύνθημα «σταθερά πιο κοντά στην Ευρώπη» και ταυτόχρονα με το κεντρικό σποτ ετοιμάζει θεματικά βίντεο. Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κρατά «ζωντανούς» (και) με χαλαρό περιεχόμενο τους λογαριασμούς του στα social media αλλά μέσω των τηλεοπτικών σποτ επιδιώκεται η προβολή προτάσεων.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ πορεύεται μεταξύ άλλων με τη λέξη «μαζί», που τον ακολουθεί από την πρώτη στιγμή που διεκδίκησε την ηγεσία του κόμματος. Με τίτλο «Περνάμε απέναντι» δημοσιοποίησε το δικό του προεκλογικό βίντεο το ΚΚΕ, ενώ και η Νέα Αριστερά έβγαλε στον αέρα το δεκάλεπτο σποτ.
ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Καμπάνια με συνταγή εθνικών εκλογών
Στο 1 λεπτό και 10 δευτερόλεπτα του κεντρικού σποτ της ΝΔ για την ευρωκάλπη δεν προβάλλεται μόνο το βασικό σύνθημα «Σταθερά πιο κοντά στην Ευρώπη», όπως είχε αποκαλυφθεί στην επίσημη παρουσίαση του γαλάζιου ψηφοδελτίου. Ούτε αναδεικνύεται μόνο η αυξημένη προσοχή στην καθημερινότητα, όπως είναι εμφανές πλέον στη ρητορική του Κυριάκου Μητσοτάκη κατά τις περιοδείες του.
Στην αφήγηση του πρωταγωνιστή χώρεσαν στην πραγματικότητα όλα τα συστατικά της προεκλογικής συνταγής: ο εθνικός χαρακτήρας που αποδίδεται στην επικείμενη αναμέτρηση ταυτόχρονα με το ευρωπαϊκό περιεχόμενο, ο θετικός λόγος για κυβερνητικά πεπραγμένα παράλληλα με δεσμεύσεις για περαιτέρω προσπάθεια στα «δύσκολα» (όσα δηλαδή σωρεύουν πίεση, όπως η ακρίβεια), η ακριβής θεματολογία με την οποία εξελίσσεται η εκστρατεία συσπείρωσης με κορυφαία κεφάλαια την οικονομία, την υγεία και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων απέναντι στο «βαθύ κράτος που αντιστέκεται».
Ο Μητσοτάκης είναι το κεντρικό πρόσωπο της ΝΔ στο τηλεοπτικό σποτ, όπως ήδη είναι στις προεκλογικές εξορμήσεις για να προβάλει ο ίδιος τόσο εθνικές όσο και τοπικές πρωτοβουλίες – από το ψηφιακό σχολείο που ανακοινώνεται σήμερα συμβολικά από τα ορεινά Ριζώματα Ημαθίας έως το νέο νοσοκομείο Κομοτηνής. Η ΝΔ επέλεξε να βγάλει πρώτα το κεντρικό σποτ για να ακολουθήσουν άλλα, πιο στοχευμένα και ακόμα πιο γρήγορα βίντεο για τα social media, με γραπτό λόγο συνεπώς και μεγαλύτερο… ρυθμό. Το πρώτο θεματικό σποτ αφορά την οικονομία, το πεδίο που στην κυβέρνηση θεωρούν ότι θα επηρεάσει εκλογικές συμπεριφορές, ενώ έπονται αντίστοιχα για το αγροτικό (δεδομένου του πρωθυπουργικού διλήμματος «η ΝΔ ή ποια πολιτική δύναμη θα μπορέσει να διεκδικήσει πιο ευέλικτη Κοινή Αγροτική Πολιτική;»), για την υγεία (στην οποία εστιάζει και η αξιωματική αντιπολίτευση) κ.ά.
Η εναλλακτική παρουσία
Τα σποτ με τις πολιτικές θέσεις, τον κυβερνητικό απολογισμό και τις δεσμεύσεις για την επόμενη μέρα θα τρέχουν παράλληλα με την… εναλλακτική καμπάνια κυρίως μέσω TikTok όπου ο Μητσοτάκης αποφεύγει τη σκληρή πολιτική επικαιρότητα. Ολη η δύναμη πυρός σε ό,τι αφορά την επικοινωνία σε Μαξίμου (Παύλος Μαρινάκης, Αριστοτελία Πελώνη για την εικόνα εξωτερικού, Γιώργος Ευθύμιου και Χρήστος Ζωγράφος) και Πειραιώς (Νίκος Ρωμανός, Χάρης Χατζηχαραλάμπους) είναι επί ποδός εφαρμόζοντας ουσιαστικά τακτική εθνικών εκλογών. Ειδικά το δίδυμο Κύρας Κάπη (η οποία είναι έτσι κι αλλιώς η σκιά του Μητσοτάκη) και Ερικ Παρκς έχει μεταξύ άλλων την ευθύνη της πρωθυπουργικής παρουσίας στα social media, στα οποία αποδίδεται εκ νέου σημασία – ενδεικτικό το νέο «χαλαρό» υλικό στο πρωθυπουργικό TikTok –, ενώ το «δημιουργικό» των επαγγελματικών διαφημιστικών σποτ ανέλαβε εκ νέου η Frank & Fame.
ΣΥΡΙΖΑ
Με φόντο τα κοινωνικά ζητήματα
Τα φώτα των προεκλογικών σποτ του ΣΥΡΙΖΑ είναι στραμμένα στον Στέφανο Κασσελάκη – όχι όμως μόνο με τον τρόπο που έχουμε συνηθίσει να τον βλέπουμε. Διαδικτυακά, η καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ θα κινηθεί όπως μέχρι σήμερα, με τους λογαριασμούς του Κασσελάκη σε πρώτο φόντο και σε πιο «χαλαρά» βίντεο που προσελκύουν το πιο νέο ακροατήριο που ενημερώνεται και χρησιμοποιεί περισσότερο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην τηλεόραση, όμως, τα προεκλογικά σποτ θέλουν να θυμίσουν πως ο Κασσελάκης δεν έχει μόνο την πτυχή του λάιφσταϊλ και πως η Κουμουνδούρου έχει θέσεις και προτάσεις για ζητήματα που ενδιαφέρουν την κοινωνία.
Τα τρία πρώτα σποτάκια που δόθηκαν στη δημοσιότητα είχαν χαρακτήρα εξειδικευμένο και οικονομικό – και τα υπόλοιπα τέσσερα θα συνεχίσουν στην ίδια μορφή, στοχευμένα, με θέματα που το προηγούμενο διάστημα έχει αναδείξει ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως το κράτος δικαίου και το στεγαστικό. Στόχος αυτής της πιο συγκεκριμένης προσέγγισης είναι η ενημέρωση για τις προτάσεις από το βασικό πρόσωπο που πρωταγωνιστεί στη συριζαϊκή καμπάνια, δηλαδή τον Κασσελάκη, και ως εκ τούτου η ταύτισή του με το προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.
Η αισιόδοξη προσέγγιση
Κεντρικό σύνθημα του κόμματος είναι η φράση για μια «Καλύτερη Ζωή Τώρα», η οποία βρίσκεται και πάνω στο βαν που συνοδεύει τον Κασσελάκη στις περιοδείες του. Επιλέχθηκε σε μια προσπάθεια θετικής καμπάνιας: έχοντας μάθει από τα λάθη των εθνικών εκλογών που επικοινωνιακά κόστισαν στον ΣΥΡΙΖΑ, στην Κουμουνδούρου επέλεξαν μια πιο αισιόδοξη προσέγγιση για αυτά που μπορούν να συμβούν στη χώρα. Ακόμα και τα λίγα λεπτά στα οποία περιγράφεται η κακή κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η κοινωνία σιγά σιγά θα απαλείφονται, ώστε να μείνει το κεντρικό, θετικό μήνυμα. Καθόλου τυχαία, σε όσα ως τώρα έχουν βγει στον αέρα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ξεκινάει με την ίδια φράση: «Η Ελλάδα που θέλουμε».Την τελευταία προεκλογική εβδομάδα, θα κυκλοφορήσει σποτάκι που θα προβάλλεται καθ’ όλη τη διάρκειά της, για το οποίο από την Κουμουνδούρου λένε πως «θα προκαλέσει αίσθηση».
Διαφημιστική δεν υπάρχει, οι παραγωγές γίνονται εσωτερικά. Πέραν της εκπροσώπου Τύπου Βούλας Κεχαγιά, της διευθύντριας του γραφείου Τύπου Ευγενίας Κουντούρη, του διευθυντή του γραφείου του Μανώλη Καπνισάκη και του Μπάμπη Παπαδάκη, στο επικοινωνιακό τιμ συμμετέχουν επίσης ο σκηνοθέτης Νίκος Σούλης και οι δύο digital Κωνσταντίνος Μαρκέτος και Ντίνα Μουτζουρούλια.
ΠΑΣΟΚ
Ανάδειξη των κρίσιμων διλημμάτων
Το κεντρικό προεκλογικό βίντεο του ΠΑΣΟΚ δεν έχει βγει ακόμα στον αέρα, όμως στη Χαριλάου Τρικούπη ξέρουν ποιο είναι το μήνυμα που θέλουν να περάσουν – και αυτό είναι πως δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Με κεντρικό πρόσωπο τον Νίκο Ανδρουλάκη, στόχος της καμπάνιας του κόμματος είναι να καταστεί σαφές πως οι αποφάσεις μιας εκλογικής επιλογής μετρούν, ειδικά όταν κανείς είναι αντιμέτωπος με κρίσιμα διλήμματα.
Στο ΠΑΣΟΚ θέλουν να αναδείξουν την ψήφο στο κόμμα ως μια τέτοια απόφαση, που θα καθορίσει το είδος της αντιπολίτευσης που θα έχει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη – προβάλλοντας το ίδιο ως η σοβαρή αντιπολίτευση που «έχει αποδείξει πως μπορεί να είναι αξιόπιστη» διαχρονικά, τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αναδεικνύοντας και την ευρωπαϊκή διάσταση της «πράσινης» πολιτικής, στη Χαριλάου Τρικούπη βάζουν στο επίκεντρο τους μη προνομιούχους και την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων της χώρας, εξηγώντας στην πραγματικότητα τι εκπροσωπεί κάθε πλευρά στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
Οι συμβολισμοί
Λέξεις-κλειδιά σε αυτήν την προεκλογική προσπάθεια συνολικά είναι πρώτα απ’ όλα η λέξη «μαζί», η οποία συνοδεύει τον Νίκο Ανδρουλάκη από την πρώτη στιγμή που ο ίδιος διεκδίκησε την ηγεσία του κόμματος, το «εμείς» (ως μια προσπάθεια ανάδειξης του πολιτικού διακυβεύματος σε επίπεδο διακυβέρνησης της χώρας με ορίζοντα 2027 όσο και της μάχης για τα ηνία του κεντροαριστερού χώρου), αλλά και τα επιρρήματα «δυνατά» και «αξιόπιστα», που προσδιορίζουν την κατεύθυνση του κόμματος. Σε επίπεδο Διαδικτύου, θα «τρέξουν» μικρότερα βίντεο με θέσεις του κόμματος που αφορούν τις νεότερες γενιές, σε μια γλώσσα που μιλούν εκείνες και για θέματα που τις αφορούν κυρίως – η ενίσχυση των ποσοστών του κόμματος σε αυτές τις ηλικίες είναι και ένα από τα στοιχήματα αυτών των εκλογών για το ΠΑΣΟΚ.
Παρότι στη Χαριλάου Τρικούπη έχουν αναζητήσει τη βοήθεια διαφημιστικής, το τελικό «πράσινο φως» το δίνει η ηγετική ομάδα ύστερα από συσκέψεις σε πολιτικό επίπεδο – με βουλευτές όπως ο Παύλος Χρηστίδης, ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος και ο Μιχάλης Κατρίνης, «μπαρουτοκαπνισμένα» στελέχη όπως ο Νίκος Σαλαγιάννης, ο Κώστας Λαλιώτης, ο Μανώλης Οθωνας και ο Πέτρος Ευθυμίου, αλλά και τους στενούς συνεργάτες του Ανδρουλάκη, όπως η διευθύντρια επικοινωνίας Στεφανία Μουρελάτου, ο εκπρόσωπος Τύπου Θανάση Γλαβίνα και ο Νικόλας Παπάζογλου.