Ολα εξελίσσονται με ακρίβεια και μεγάλη προσοχή. Η καλά οργανωμένη ομάδα «Οδικής Ασφάλειας» του 1ου ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας έχει πάρει θέση (φορώντας φωσφοριζέ γιλέκα) στο φανάρι Δεκελείας και Φωκών. Η Αγγελική Φουρκιώτη χρονομετρά – 40 δεύτερα διαρκεί το κόκκινο φανάρι, τόσο χρόνο έχουν ο συντονιστής εκπαιδευτικός Βαγγέλης Δήμας, κρατώντας ένα χαρτόνι που γράφει «ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ», και η Βασιλίνα Πολυχρονοπούλου που τον ακολουθεί να μοιράσουν τα μηνύματά τους: «Φίλε οδηγέ, τους πεζούς και τα μάτια σου! Στον φωτεινό σηματοδότη όταν ανάψει πράσινο θα εμφανιστούν κίτρινα βελάκια που αναβοσβήνουν, άρα αν στρίψεις αριστερά οφείλεις – σύμφωνα με τον ΚΟΚ – να προχωρήσεις με προσοχή και να παραχωρήσεις προτεραιότητα στους πεζούς. Ευχαριστούμε». Πριν λήξει ο χρόνος, η Αγγελική τους ειδοποιεί να επιστρέψουν στο πεζοδρόμιο.
Στη γωνία, η Φρίντα Λάτα κρατά μια πινακίδα με το μήνυμα: «Προσοχή, παιδιά! Κόψε ταχύτητα». Δίπλα της ο Αχιλλέας Ξουρής με τη Βάσω Μαγκλάρα μετρούν τα αποτελέσματα της παρέμβασης – «πολλοί κόβουν ταχύτητα, σε αυτό πάμε καλά», μας λέει ο Αχιλλέας, «αλλά αρκετοί δεν βγάζουν φλας». Παρακολουθούμε την 11η (τελευταία για φέτος) ημίωρη δράση της ομάδας (με έναν απόντα, ο Αρμάντο Μάρκου δεν μπόρεσε να είναι παρών σήμερα).
Η διάβαση αυτή είναι το ένα από τα σημεία που έχουν επιλέξει – τη διάλεξαν γιατί χρησιμοποιείται συχνά από μαθήτριες και μαθητές, γονείς και κηδεμόνες του σχολικού συγκροτήματος που φιλοξενεί το 1ο Γυμνάσιο, το 1ο Γενικό Λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας, το 2ο Δημοτικό και το 1ο Νηπιαγωγείο. Το δεύτερο, εναλλακτικό, σημείο βρίσκεται δίπλα στο σχολικό συγκρότημα.
Ενα τροχαίο ήταν η αφορμή
Η ιδέα για τη δημιουργία της ομάδας, που αποτελείται από μαθητές της Β’ Λυκείου, γεννήθηκε μετά τον σοβαρό τραυματισμό του Μανώλη, ενός μαθητή του Γυμνασίου Χαλκηδόνας, που χτυπήθηκε πριν από λίγα χρόνια από όχημα που έτρεχε με μεγάλη ταχύτητα σε ένα σταυροδρόμι.
Στην περιοχή του 1ου ΓΕΛ Νέας Φιλαδέλφειας, όπου σε ένα τετράγωνο λειτουργούν νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο, οι οδηγοί τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα – παρά τις πινακίδες που προειδοποιούν για την ύπαρξη σχολείου. Αυτό, όπως διηγούνται τα παιδιά, αποτέλεσε το κίνητρό τους. «Είπαμε να προσπαθήσουμε εμείς με τη δράση μας να τους το επισημάνουμε – πάντα με ευγένεια και χαμόγελο» συμπληρώνει η Φρίντα.
Χιούμορ και ευγένεια
Παρακολουθούμε τις αντιδράσεις. Οι περισσότεροι οδηγοί παίρνουν το χαρτί και χαμογελούν στα παιδιά. Κάποιος κορνάρει και τους φωνάζει «μπράβο». Οι μαθητές μάς διηγούνται κάποιες από προηγούμενες δράσεις. «Πολλές φορές αφηρημένοι νομίζουν ότι μοιράζουμε υλικό για τις ευρωεκλογές. Αλλοτε ψάχνουν το πορτοφόλι τους γιατί νομίζουν ότι ζητούμε χρήματα» λέει η Βασιλίνα. Η Φρίντα θυμάται κάποιον που τους θεώρησε τροχονόμους και σταμάτησε για να ψάξει το δίπλωμά του. «Οι αντιδράσεις ποικίλλουν ανάλογα με τη μέρα» μας λένε. «Κάποιες φορές είναι μουτρωμένοι και μας αγνοούν. Τότε φοράμε το χαμόγελό μας και συνεχίζουμε».
Δεν ξεχνούν τη συγκίνησή τους όταν συμμετείχε στη δράση τους ο Κώστας, ο οποίος ήταν αθλητής και λόγω τροχαίου κινείται πλέον με αναπηρικό αμαξίδιο. Ούτε και τον θυμό τους όταν κάποιος οδηγός είχε απωθήσει τον Κώστα στη διάρκεια της δράσης. Από τις διηγήσεις, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο σημαντική είναι κάθε αντίδραση για τα παιδιά – νιώθουν την ηθική επιβράβευση των προσπαθειών τους, ιδιαίτερα όταν κάποιοι τους δείχνουν ότι έχουν φυλάξει το γραπτό μήνυμα από προηγούμενη δράση. Γιατί καθεμία έχει και διαφορετικό. Αποφασίζεται στη συνάντηση που κάνουν (πάντα εκτός σχολικού χρόνου) μια μέρα πριν, στην οποία μοιράζουν τους ρόλους – είναι εξαιρετικά οργανωμένοι και προσεκτικοί.
Μας διηγούνται πόσο μεγάλη απήχηση είχε στις Απόκριες η μεταμφίεση του Αχιλλέα σε… άγγελο που κρατούσε το μήνυμα «Μη βιάζεσαι να γίνεις άγγελος». Εκτός από τις τακτικές εβδομαδιαίες δράσεις, έχουν ετοιμάσει ευγενικά μηνύματα για τα παρμπρίζ των παρκαρισμένων πάνω στις ράμπες. Επίσης έχουν στήσει ένα ταμπλό- σταθμό ενημέρωσης μέσα στο σχολείο.
Και στη Νέα Ιωνία
Τρεις παρόμοιες δράσεις έχουν οργανώσει και παιδιά από το 2ο ΓΕΛ Νέας Ιωνίας, με πρωτοβουλία του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, στη διάβαση που βρίσκεται μπροστά από το σχολείο. Κάποια παιδιά κρατούσαν χαρτόνια με μηνύματα, ενώ υπήρχαν και γονείς να συντονίζουν με ασφάλεια τη δράση.