Με οδηγό τον «Αιώνα της Τουρκίας», που προβλήθηκε πολύ κατά την προεκλογική περίοδο, η κυβέρνηση Ερντογάν προχωρά σε μεταρρυθμίσεις στην Τουρκία. Μία από αυτές είναι και η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Το υπουργείο Παιδείας προέβη στην αναθεώρηση του προγράμματος σπουδών, το οποίο καλύπτει το προγράμμα των μαθητών του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Hurriyet Daily News, το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο της Τουρκίας ενέκρινε το νέο πρόγραμμα σπουδών με το όνομα «Μοντέλο Εκπαίδευσης του Τουρκικού Αιώνα», το οποίο έχει μεγάλο ενδιαφέρον για την χώρα και τα ελληνοτουρκικά, καθώς τα επεκτατικά όνειρα της Τουρκίας βρίσκονται πλέον στη διδακτέα ύλη. Οι μαθητές αναμένεται να αρχίσουν να μαθαίνουν τους όρους όπως η «Γαλάζια Πατρίδα», Θάλασσα των Νήσων, Πατρίδα των Αιθέρων, όροι που θα αποτελέσουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην εκπαίδευση των μαθητών.
Σημειώνεται πως ήδη το πρόγραμμα είχε τεθεί σε διαβούλευση από τις 26 Απριλίου μέχρι και τις 10 Μαϊου, και προκάλεσε αντιδράσεις σε διάφορους κύκλους, μεταξύ των οποίων και οι εκπαιδευτικοί. Έλαβε δε 67.284 γνώμες και προτάσεις. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το σχέδιο προβλήθηκε 1,6 εκατομμύρια φορές, με το 58% των απόψεων σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος να προέρχεται από εκπαιδευτικούς.
Τι ανέφερε το υπουργείο για την «Γαλάζια Πατρίδα»
Αναφερόμενο στο πρόγραμμα σπουδών, με τίτλο: «Η κόκκινη γραμμή της Ανεξαρτησίας μας, “η Γαλάζια Πατρίδα”, το υπουργείο αναφέρει: «Στο πρόγραμμα σπουδών τονίστηκε η σημασία της αναγκαιότητας προστασίας και υπεράσπισης των δικαιωμάτων και συμφερόντων της χώρας μας.
Η θάλασσα περιβάλλεται από τρεις πλευρές και έχει μια εσωτερική θάλασσα, και συζητήθηκε η αξία της “Γαλάζιας Πατρίδας” στη γεωπολιτική της χώρας όσον αφορά τα σύνορα της Θάλασσας των Νήσων, της Μαύρης Θάλασσας, της Μεσογείου και της Θάλασσας του Μαρμαρά».
Σημειώνεται ότι η σχετική ανάρτηση του υπουργείου καταλήγει με την εξής φράση: «Από τις ρίζες ως το μέλλον».
Üç tarafı denizlerle çevrili olan ve bir iç denizi bulunan ülkemizin bu alandaki hak ve menfaatlerini koruma ve savunma gerekliliğinin önemine yer verilen müfredatta “Mavi Vatan”ın Adalar Denizi, Karadeniz, Akdeniz ve Marmara Denizi sınırları açısından ülkenin jeopolitiğindeki… pic.twitter.com/Oax4EJdD5P
— Millî Eğitim Bakanlığı (@tcmeb) April 30, 2024
Στο μάθημα Γεωγραφίας η εκμάθηση του δόγματος της «Γαλάζιας Πατρίδας»
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προβλέπει ότι στο μάθημα της Γεωγραφίας. στην 9η τάξη θα «τονίζεται η σημασία των χαρακτηριστικών τοποθεσίας της Τουρκίας, θα συζητιούνται επίσης χάρτες που σχετίζονται με τη “Γαλάζια Πατρίδα” και την “Πατρίδα των Αιθέρων”».
Επίσης, σύμφωνα με όσα έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου, σε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει «η αξία του πατριωτισμού να τονίζεται με τη συμπερίληψη του δικαιολογημένου αγώνα της Τουρκίας ενάντια σε αιτήματα που αγνοούν τα νομικά και γεωγραφικά δικαιώματά της στη Θάλασσα των Νησιών (σ.σ. Αιγαίο) και την Ανατολική Μεσόγειο. Να αναφέρεται η σημασία της Κύπρου για την Τουρκία και τον τουρκικό κόσμο».
Σε ότι αφορά τη 10η τάξη, το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προβλέπει ότι «θα πρέπει να εξηγούνται «η “Γαλάζια Πατρίδα” (Μαύρη Θάλασσα, Μεσόγειος, Θάλασσα των Νησιών (σ.σ. Αιγαίο), Θάλασσα του Μαρμαρά}, οι λόγοι για τους οποίους η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, τα δικαιώματά της στα διεθνή ύδατα σήμερα και στο μέλλον.
Επίσης μπορεί να διερευνηθεί το έργο ύδρευσης με την “ΤΔΒΚ”. Οι πληροφορίες που συλλέγονται, οργανώνονται και αναλύονται. Αυτές οι πληροφορίες εξετάζονται στον χάρτη». Στο ίδιο πλαίσιο, το πρόγραμμα του τουρκικού υπουργείου Παιδείας προβλέπει, επίσης, για τη 10η και 11η τάξη ότι θα πρέπει «να τονίζονται οι ιστορικοί δεσμοί και οι κοινωνικοπολιτισμικές σχέσεις της Τουρκίας με τα τουρκικά κράτη στο Τουρκεστάν και την ΤΔΒΚ.
Σε αυτή τη διαδικασία, μπορούν να πραγματοποιηθούν εικονικά ταξίδια στις χώρες που εμπίπτουν στο πεδίο της καρδιάς και της διάδοσης του τουρκικού πολιτισμού. Με βάση τα ευρήματα που προέκυψαν, μπορούν να δημιουργηθούν ταξιδιωτικά/προωθητικά άρθρα και παρουσιάσεις που καλύπτουν αυτούς τους τομείς».